프로 운동선수 출신 체육교사의 진로전환 과정에 대한 내러티브 탐구
A Narrative Inquiry of the Career Transition Process of a Physical Education Teacher from a Professional Athlete
- 주제어 (키워드) 프로 운동선수 , 진로전환 , 체육교사 , 내러티브 , 임용시험 , 은퇴 , a professional athlete , career transition , the teacher recruitment examination , physical education teacher , narrative , retirement
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이의재
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066853
- UCI I804:11029-000000066853
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
본 연구는 프로 운동선수 출신 체육교사의 진로전환 과정에 관한 내러티브 탐구로써, 연구 참여자들의 이야기를 해석하고, 이에 담긴 의미를 분석하여 그들의 성공적인 진로전환 과정을 이야기로 풀어내어 체육교사로의 진로전환 사례를 제공하는 데 목적이 있다. 연구 참여자는 프로 운동선수에서 공립 중, 고등학교 체육교사로 진로를 전환한 3명을 유목적 표집으로 선정하였다. 연구 방법은 내러티브 방법을 선택하였으며, 반 구조화된 질문지를 활용한 심층 면담을 통해 질적 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 Wolcott(1994)이 제시한 기술, 분석, 해석의 단계를 활용하였으며, 구성원 간 검토 등을 통해 자료의 진실성을 확보하는 과정을 거쳤다. 수집된 인터뷰 내용은 그대로 전사하여 연구자가 반복하여 읽고 그 안에 있는 의미를 찾으며 범주화하는 작업을 거쳤다. 이를 통해 연구 참여자들의 인터뷰에서 공통적인 결론을 도출하였으며, 그 결론은 세 가지의 연대기적 범주로 분류할 수 있다. 첫째는 연구 참여자들이 프로 운동선수가 되는 과정이다. 둘째는 은퇴 후 체육교사로의 진로전환 과정이다. 마지막으로는 프로 운동선수 출신 체육교사들의 제2의 삶에 관한 이야기이다. 먼저 연구 참여자들은 부모님의 권유, 코치의 제안, 본인 의지 등의 이유로 운동을 시작하였다. 이들은 모두 프로 운동선수의 꿈을 키우며 운동에 매진하였고, 그 과정에서 학습권 박탈을 경험하였다. 연구 참여자들은 고된 훈련과 끊임없는 경쟁 속에서 아마추어 시절을 보내며 마침내 프로에 진출하게 되었다. 프로에서의 경험과 활약은 연구 참여자들마다 차이가 있었지만, 공통적으로 이들은 부상으로 인하여 은퇴를 맞이하게 되었다. 연구 참여자들은 은퇴 후 낮아진 자존감을 회복하기 위하여 진로전환에 대한 고민을 이어갔다. 연구 참여자들 중 윤야구와 이농구는 체육교육과를 졸업하였고, 김이슬은 학부에서 교직을 이수하여 교원자격증을 취득하였다. 이들은 주변의 권유, 생계유지, 자존감 회복 등의 계기로 체육교사가 되기 위하여 다짐하고 중등 임용시험을 준비하였다. 연구 참여자들은 체육교사가 되기 위하여 임용시험을 준비하는 과정에서 학습권 박탈에 의한 기초학습능력의 부재와 공부 방법에 대한 막연함을 느꼈고, 예측 불가능한 미래에 대한 불안감, 심리적 스트레스 등과 같은 부정적 감정을 경험하였다. 이러한 어려움을 극복하는 과정에서 연구 참여자들은 공통적으로 운동선수 시절 길러온 체력, 인내력, 끈기와 같은 요소들이 긍정적으로 작용하였다. 마지막으로 연구 참여자들은 임용시험에 최종합격하여 공립 중학교에서 체육교사로 제2의 삶을 살아가고 있다. 처음 교직을 접했을 때, 연구 참여자들은 운동선수 시절의 문화와 교직 문화의 차이로부터 오는 적응의 어려움을 경험하기도 하였고, 컴퓨터 활용 능력의 부재로 인한 고충을 겪기도 하였다. 하지만 연구 참여자들은 프로 운동선수에 비해 안정적이고 여가생활을 충분히 즐길 수 있으며, 경쟁이 없고, 밝고 긍정적인 학생들을 만나며 일할 수 있는 체육교사의 삶에 만족하고 있다. 이상으로 프로 운동선수 출신 체육교사들의 진로전환 과정을 내러티브 탐구를 통해 살펴보았다. 본 연구는 체육교사가 되기 위하여 임용시험을 준비하는 운동선수 출신 예비 체육교사들에게 성공적인 진로전환 사례를 제공함으로써 운동선수 출신 예비 체육교사들이 임용시험을 준비하는 어려움에 대해 공감대를 형성하고, 이를 위한 긍정적인 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 다만 본 연구는 소수의 연구 참여자에 의한 연구라는 제한점과 공립학교 교사들만을 대상으로 연구를 진행한 제한점을 갖는다. 따라서 공립학교 교사뿐만 아니라 사립학교 체육교사로의 진로전환 사례에 대한 연구를 통해 사례의 범위를 넓히고, 이후로 발견되는 운동선수 출신의 임용시험 합격 사례에 대해 다양하고 체계적인 후속 연구가 활발히 이루어질 수 있기를 기대하는 바이다.
more초록
The purpose of this study is to explain the participants' stories, analyze their meanings, and explain their successful career transition process with stories, and provide examples of career transition to physical education teachers. The research participants selected three people who changed careers from professional athletes to public middle school and high school physical education teachers as a useful specimen. The research method selected a narrative method and collected qualitative data through in-depth interviews using semi-structured questionnaires. The collected data went through the process of securing the authenticity of the data through review among members using the technology, analysis, and interpretation stages presented by Wolcott (1994). The collected interviews were transcribed as they were, repeatedly read by the researcher, and categorized them by finding and categorizing their meanings, which led to a common conclusion in interviews with research participants, which can be categorized into three chronological categories. The first is the process in which research participants become professional athletes. The second is the process of becoming a physical education teacher after retirement. The last story is about the second life of physical education teachers who are former professional athletes. First of all, the researchers started exercising for reasons such as solicitation from their parents, suggestions from coaches, and their own will. All of them developed their dreams of becoming professional athletes and devoted themselves to sports, and in the process, they experienced deprivation of their right to study. The research participants spent their amateur days under intense training and constant competition, and finally entered the professional league. Their professional experience and performance varied among the participants in the study, but in common, they were retired due to injuries. After retirement, the researchers continued to worry about changing careers in order to recover their low self-esteem. Among the research participants, Yoon and Lee graduated from the physical education department, and Kim Il-seul received a teaching certificate after completing a teaching course. They prepared for the middle-school appointment examination to become physical education teachers by encouraging people around them, maintaining their livelihoods, and restoring their self-esteem. While preparing for the examination to become a physical education teacher, the researchers felt a lack of basic learning ability due to deprivation of the right to study and a vague feeling about how to study, and psychological stress about the unpredictable future. In the process of overcoming these difficulties, the participants in the study were positively influenced by factors such as physical strength, patience, and perseverance that they had cultivated during their athletic years. Finally, the researchers passed the appointment examination and are living their second life as physical education teachers at public junior high schools. When they first came into contact with teaching, the researchers experienced difficulties in adapting to the differences between the culture and teaching culture of the athlete's days and experienced hardships due to the lack of computer skills. However, the researchers are satisfied with the lives of physical education teachers who are able to meet bright and positive students and enjoy their leisure time more than professional athletes. So far, we have looked into the process of changing careers of former professional sports teachers through narratives. The purpose of this study is to provide successful career-changing examples for athletes preparing for the appointment test to build consensus and provide positive implications for the difficulties of athletes preparing for the appointment test. However, this study has the limitations of research by a small number of research participants and the limitations of research conducted only for public school teachers. Therefore, it is hoped that various and systematic follow-up studies will be carried out on the cases of successful application tests for athletes who have been found by expanding the scope of the case through research on career changes to private school sports teachers.
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