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발레리노의 삶에 관한 고찰

The Study of Lives of Ballerino

초록

본 연구는 발레리노의 삶에 관한 이야기로 구성되어 있으며 그 속에 드러나는 발레리노들에 관한 차별과 편견에 대한 어려움과 긍정적 경험에 대해 기초적인 자료를 제공할 뿐만 아니라 더 나아가 향후 발레리노들의 사회적 입지 활성화에 기여하는 데 목적이 있다. 연구 대상자는 유목적 표집법(purposive sampling)으로 발레를 전공하고 무용수로 활동하였던 남성 5명을 선정하였다. 연구 방법으로는 5명의 연구 대상자들과 함께 심층 면담을 하며 얻은 질적 자료를 수집하여 귀납적 분석 방법을 거쳐 연구 대상자 혹은 지도교수와 검토를 통하여 자료의 진실성을 확보하고자 하였다. 연구자는 발레리나의 시선으로 발레리노 5명을 인터뷰하며 수집된 자료를 그대로 전사하여 그 속에 담긴 의미를 다음과 같은 세 가지 범주로 공통된 결론을 도출하였다. 첫째는 발레리노들이 발레를 접하기까지, 둘째는 발레 전공 과정, 그리고 마지막으로 발레리노로서의 삶에 관한 내러티브 탐구를 통하여 규명하고자 하였다. 먼저 발레리노에 대한 기본적인 정보에 대해 잘 알지 못하고 부모 혹은 지인의 추천으로 대학에 가기 위해 발레를 시작하는 경우가 많다. 또한 남성이 발레를 시작한다는 이유로 사회적 편견이 존재하여 발레에 흥미를 느끼기 전까지의 진입장벽이 있지만, 발레리노의 희소성과 스타성으로 발레리나보다 더 많은 무대를 서며 박수를 받는다. 그러나 20대 전성기에 군대로 인한 경력 단절에 대한 두려움으로 군 면제를 위한 국제 콩쿠르에 20대를 쏟지만, 1년에 한두 명 나올까 말까 하는 높은 경쟁으로 수많은 발레리노가 군 입대와 함께 발레계를 은퇴하곤 한다. 그럼에도 불구하고 본 연구의 연구 대상자들 모두 군 복무 중 발레리노로서의 꾸준한 자기 계발과 노력으로 유연성과 체력을 유지하여, 제대 후 발레리노로서 다시 무대에 서고 있다. 이처럼 20대 중반, 20대 후반, 30대 초반, 30대 후반, 40대 초반까지의 발레리노들이 지금까지 무대에 설 수 있었던 자신들만의 이야기를 살펴보고자 했다. 지금까지 발레리노들의 삶에 대한 내러티브 탐구를 통해 발레리나와는 달리 발레리노들이 갖는 다양한 경험에 주목하여 살펴보았다. 본 연구는 발레리노들의 삶을 구체적으로 탐색하여 그들의 삶의 의미와 변화에 대한 성찰을 유도할 뿐만 아니라 더 나아가 향후 발레리노들의 사회적 입지를 활성화하여 그들이 계속해서 발레를 할 수 있길 바라는 발레리노나 연구자의 시선에서 진행된 연구이다. 발레를 이제 막 시작하는 발레리노들과 군대로 인한 두려움을 가지고 있는 발레리노, 그리고 군대를 다녀온 발레리노들을 위해 도움이 되는 연구가 활발히 진행될 수 있기를 기대하는 바이다.

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초록

This study consists of a story about the life of ballerino, and aims to not only provide basic data on the difficulties and positive experiences of discrimination and prejudice about ballerinoes, but also contribute to the revitalization of their social position in the future. Five ballerino’s participanted the study. As a research method, an inductive analysis method was used based on qualitative data obtained during in-depth interviews with five research participants. The authenticity of the data was secured through review with the participants and advisor. First of all, they often start ballet to go to college at the recommendation of their parents or acquaintances without knowing much about basic information about ballerino. In addition, there is a social prejudice when they started ballet, so there were barriers to entry until they become interested in ballet, but they are applauded for standing on more stages than ballerinas for their scarcity and starliness. However, in their heyday, they devote their 20s to international competitions for military exemptions to avoid career breaks due to the military, but due to high competition, numerous ballerinas retire from ballet with military enlistment. Nevertheless, all the subjects of this study maintained flexibility and physical strength through steady self-development and efforts as ballerinas during military service, and are on the stage again as ballerinas after discharge. As such, I wanted to look at their own stories that ballerinas in their mid-20s, late 20s, early 30s, late 30s, and early 40s have been able to stand on stage. So far, through the narrative exploration of the lives of ballerinas, I have focused on the various experiences of ballerinas, unlike ballerinas. This study was conducted from the perspective of a ballerina researcher who not only explored ballerino's life in detail to induce reflection on the meaning and change of their lives, but also hoped to revitalize ballerino's social position in the future and continue ballet. I hope that research can be actively carried out for ballerinos who are just starting ballet, who have a fear of military enlistment, and who have been discharged from the army.

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