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유튜브 정치·시사 채널 이용자들의 이용 동기에 따른 채널 선택 및 이용 행태가 투표 선택에 미치는 영향 : 20대 대선을 중심으로

The motivation of YouTube users in political news video, how does it affect selection of channel type and voting decision : A case study of the 20th Presidential Election

초록

This study examined the effect of motivation to use among YouTube political news video users on channel type selection and use, political efficacy, political information acquisition, change in willingness to vote, and candidate selection. In this study YouTube political news video channels are classified into media outlet channels, political influencer channels, politician and political party channels, and the study was based on uses and gratifications theory. March 10, 2022, the day after the Presidential Election (March 9), to March 20, 2022, an online questionnaire survey was conducted on 534 eligible voters who had used any YouTube political news video channel during the campaign period of the 20th Presidential Election (February 15 to March 8, 2022). This study derived the following results: First, motivation to use YouTube political news video channels included information, communication, fun/convenience, and routine seeking motivation. Second, stronger information seeking motivation led to more use for media outlet channels, while stronger communication seeking motivation led to more use for political influencer channels and politician and party channels. Third, information, communication, fun/convenience, and routine seeking motivation had a positive effect on the political efficacy of users in all three types of channels. Communication seeking motivation had the largest effect across all three types of channels. Fourth, information, communication, and fun/convenience seeking motivation had a positive effect on political information acquisition in media outlet channels and political influencer channels. Information, communication, fun/convenience, and routine seeking motivation had a positive effect on political information acquisition in politician and party channels. Information seeking motivation had the largest positive effect on political information acquisition in media outlet and political influencer channels. However, communication seeking motivation had the largest positive effect on political information acquisition in politician and party channels. Fifth, information, communication, and fun/convenience seeking motivation had a positive effect on more willingness to vote across three types of channels. Information seeking motivation had the largest effect on more willingness to vote in media outlet and politician and party channels, while fun/convenience seeking motivation had the largest effect on more willingness to vote in political influencer channels. Finally, channel use had an effect on candidate selection. Across all three types of channels, those who responded "It strengthens my support for a candidate I have supported" and "It makes me support a new candidate" used the channels more often than those who said "It had no effect on me." The influence of YouTube grew further as a political communication media in the 20th Presidential Election, the first presidential election conducted in a limited face-to-face environment due to coronavirus disease 2019 (COVID-19). Based on this background, this study holds significance as it investigated the effect of the use of different types of YouTube channels on political psychology and voting decision and thereby served as a reference for political parties, candidates, and campaign staff members to segmentize and utilize different YouTube politics and current affairs channels in an election campaign.

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초록

본 연구는 유튜브 정치·시사 채널 이용자들의 이용 동기가 채널 유형의 선택과 이용, 정치효능감과 선거 및 정치 정보 획득, 투표 참여 의사 변화와 후보자 선택에 미치는 영향을 알아보기 위해 진행되었다. 유튜브 정치·시사 채널의 숫자와 종류가 다양 해지고, 이용자들도 다양한 이용 동기에 따라 능동적으로 채널을 선택한다는 점에 주목했다. 이러한 배경을 바탕으로 유튜브 정치·시사 채널을 언론사 채 널, 정치인플루언서 채널, 정치인·정당 채널로 분류하고 미디어 이용 동기가 미디어 이용 효과에 영향을 미친다는 이용과 충족 이론을 바탕으로 연구문제 를 설정하고 조사를 진행했다. 2022년 20대 대통령 선거 기간(2022년 2월 15 일 ~ 2022년 3월 8일) 중에 유튜브 정치·시사 채널을 이용한 경험이 있는 유 권자를 대상으로 대통령 선거일(2022년 3월 9일) 다음날인 2022년 3월 10일부 터 20일까지 여론조사 전문기관 (주)에스티아이를 통해 온라인 설문조사를 실 시하여 534명의 응답을 확보했다. 조사결과를 바탕으로 연구문제를 검증한 결 과 첫째 유튜브 정치·시사 채널 이용동기는 정보 추구 동기, 소통 추구 동기, 재미/편리추구동기,일상성추구동기로나타났다.두 번째로정보추구동 기가 강할수록 언론사 채널을 많이 이용하고, 소통 추구 동기가 강할수록 정 치인플루언서 채널과 정치인·정당 채널을 더 많이 이용하는 것으로 나타났다. 세 번째로 정보 추구 동기, 소통 추구 동기, 재미/편리 추구 동기, 일상성 추구 동기 모두 3개 채널 유형 이용자들의 정치효능감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 3채 채널 유형 모두 소통 추구 동기가 상대적으로 가장 큰 영향을 미치는 것으로 확인됐다. 네 번째로 언론사 채널과 정치인플루언서 채널의 경우 정보 추구 동기, 소통 추구 동기, 재미/편리 추구 동기가 선거 및 정치 정보 획득에 긍정적 영향을 미쳤고, 정치인·정당 채널의 경우 정보 추구 동기, 소통 추구 동기, 재미/편리 추구 동기, 일상성 추구 동기 모두 선거 및 정치 정보 획득에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인됐다. 언론사 채널과 정 치인플루언서 채널의 경우 정보 추구 동기가 선거 및 정치 정보 획득에 상대 적으로 가장 긍정적인 영향을 미치는 반면에 정치인·정당 채널의 경우 소통 추구 동기가 선거 및 정치 정보 획득에 가장 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯 번째로 3개 채널 유형 모두 정보 추구 동기, 소통 추구 동기, 재미/편리 추구 동기가 투표 참여 의사가 높아지는데 긍정적으로 영향을 미치 는 것으로 나타났다. 언론사 채널과 정치인·정당 채널의 경우 정보 추구 동기 가 상대적으로 투표 참여 의사 향상에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났 고, 정치인플루언서 채널의 경우 재미/편리 추구 동기가 투표 참여 의사 향상 에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 확인됐다. 마지막으로 3개 채널 유형별 이 용이 후보자 선택에 영향을 미치는 것으로 나타났는데 3개 채널 모두 ‘영향 없음’이라고 답한 응답자 보다 ‘기존 지지 후보 지지 강화’, ‘지지 후보가 새로 생겼다’고 답한 응답자의 채널 이용량이 더 많은 것으로 나타났다. 코로나19로 인해 제한적 대면 환경에서 치러진 최초의 대통령 선거인 20대 대선에서 정치커뮤니케이션 미디어로서 유튜브의 영향력은 더 커졌다. 본 연 구는 이러한 배경을 바탕으로 유튜브 채널 유형별 이용이 정치심리변인과 투 표 선택에 미치는 영향에 대해 고찰함으로써 각 정당이나 후보자, 선거캠페인 실무자들에게 선거 캠페인에서 다양한 유튜브 정치·시사 채널을 보다 세분화 하여 활용할 수 있는 방안에 대한 단서를 제공했다는 점에서 의의가 있다.

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