중학생의 학교스포츠클럽활동 참여종목이 스포츠가치관 및 사회성발달에 미치는 영향
The effect of participation event of middle school students' school sports club activity on the view of sport value and sociability development
- 주제어 (키워드) 학교스포츠클럽활동 , 참여종목 , 스포츠가치관 , 사회성발달
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최대혁
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066843
- UCI I804:11029-000000066843
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
본 연구의 목적은 중학생의 학교스포츠클럽활동 참여종목이 스포츠가치관 및 사회성발달에 미치는 영향을 규명하여 스포츠 활동의 중요성에 대한 근거를 제공하여 학교스포츠클럽활동이 긍정적인 방향으로 활성화될 수 있도록 하는데 있다. 서울 소재의 학교스포츠클럽활동에 참여하고 있는 남녀 중학생을 대상으로 총 782부의 자료를 수집·분석하였다. 자료처리는 SPSS Window 26.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석(Frequency Analysis), 신뢰도분석(Cronbach's α), t검정(Independent t-test), 일원분산분석(One-way Anova), 사후검증(Scheffe), 상관관계분석(correlation analysis), 중다회귀분석(multiple regression)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 성별에 따라 스포츠가치관에 유의한 차이가 나타났으며, 모든 하위요인에서 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 학년에 따른 스포츠가치관 차이에서도 일부 하위요인에서 유의미한 차이를 나타났으며, 3학년이 1,2학년에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 학교스포츠클럽활동 참여만족도에 따른 스포츠가치관 차이에서도 모든 하위요인에서 만족이 보통과 불만족보다 상대적으로 높았으며 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 성별에 따른 사회성발달에 유의미한 차이가 나타났으며, 남학생이 여학생보다 높은 것으로 나타났다. 학년에 따른 사회성발달 차이에서도 일부 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 3학년이 1,2학년보다 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 학교스포츠클럽활동 참여만족도에 따른 사회성발달 차이에서는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 만족이 보통과 불만족보다 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 셋째, 학교스포츠클럽활동 참여종목에 따른 스포츠가치관 차이는 유의미한 것으로 나타났다. 신체적가치, 사회적가치, 품성적가치에 있어서 대인종목이 개인종목에 비해 상대적으로 높게 나타났으며, 경제적가치, 오락적가치에 있어서 단체종목이 개인종목에 비해 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 넷째, 학교스포츠클럽활동 참여종목에 따른 사회성발달 차이는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 스포츠가치관 하위요인별 신체적가치, 사회적가치, 경제적가치, 품성적가치, 오락적가치는 사회성발달의 하위요인별 성취성, 사교성, 자율성, 지배성, 활동성 발달과 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 학교스포츠클럽활동 개인종목은 품성적가치, 오락적가치가 사회성발달에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 사회성발달의 하위요인 중 자율성에는 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 대인종목은 사회적가치와 오락적가치가 사회성발달에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 사회성발달의 하위요인 중 성취성, 자율성에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 단체종목은 신체적가치, 사회적가치, 경제적가치, 품성적가치, 오락적가치가 사회성발달에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 품성적가치의 경우 사회성발달에 일부 하위요인에 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
more초록
The purpose of this study is to provide basis of the importance of sports activities to revitalize school sports club activities in a positive manner by identifying the effect of participation event of middle school students' school sports club activity on the view of sport value and sociability development. A total of 782 copies of data were collected and analyzed for boy and girl students in middle school who were participating school sports club activities in Seoul. For processing data, frequency analysis, factor analysis, reliability analysis (Cronbach's α), t-test (Independent t-test), one-way anova, post hoc test (Scheffe), correlation analysis and multiple regression were conducted. Through these study methods, the following results are obtained. First, there was a significant difference on the view of sport value according to gender and all subfactor showed higher level in girl students than boy students. Difference in the view of sport value by grade showed a significant difference in subfactor, and it was found that 3rd grade showed relatively higher level than 1st and 2nd grade. In terms of difference in the view of sport value by participation satisfaction of school sports club activities, satisfaction was relatively higher than dissatisfaction in all subfactor, having a significant difference. Second, sociability development by gender showed a significant difference and boy students showed higher level than girl students. Difference in sociability development by grade showed a statistically significant different in the part of sub-factors, and it was found that 3rd grade showed relatively higher level than 1st and 2nd grade. Difference in sociability development by participation satisfaction of school sports club activities showed a statistically significant difference in all subfactor and satisfaction was relatively higher than normal and dissatisfaction. Third, difference in the view of sport value by participation event of school sports club activities showed a significant difference. In terms of physical value, social value and characteristic value, personal event was relatively higher than individual event, and in terms of and entertainment value, group event was relatively higher than individual event. Fourth, difference sociability development by participation event of school sports club activities didn't show a statistically significant difference in all subfactor. Fifth, physical value, social value, economic value, characteristic value and entertainment value by each subfactor of the view of sport value were found to have statistically significant and positive correlation with achievement, sociality, autonomy, dominance activity development by subfactor of sociability development. Sixth, in terms of individual event of school sports club activities, characteristic value and entertainment value were found to have statistically significant effect on sociability development. On the other hand, it was found not to have a positive effect on autonomy among sub-factors of sociability development. For personal event, it was found that social value and entertainment value had a statistically significant and positive effect on sociability development. On the other hand, it was found not to have an effect on achievement and autonomy among sub-factors of sociability development. In terms of group event, it was found that physical value, social value, economic value, characteristic value and entertainment value had a statistically significant and positive effect on sociability development, and characteristic value was found to have a significant and negative effect on the part of sub-factors of sociability development.
more