동남아 세계유산도시의 지속가능한 보존과 개발을 위한 연구 : HUL 권고에 대한 비간·믈라카·페낭 조지타운의 대응
A Study on the Sustainable Conservation and Development of World Heritage Cities in Southeast Asia: Focusing on response of Vigan, Melaka, and Penang Georgetown to the Recommendation on the HUL
- 주제어 (키워드) 역사도시경관 , 역사도시경관에 관한 유네스코 권고 , 세계유산도시 , 필리핀 비간 , 말레이시아 믈라카 , 말레이시아 페낭 , the Historic Urban Landscape , UNESCO Recommendation on the Historic Urban Landscape , World Heritage City , Vigan in the Philippines , Melaka , Penang , and Georgetown , in Malaysia
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 강희정
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 동남아시아학협동과정
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066833
- UCI I804:11029-000000066833
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록
본 연구는 세계유산도시의 지속가능한 개발을 위해서 유네스코가 2011년에 발표한 ‘역사도시경관에 관한 유네스코 권고(UNESCO Recommendation on the Historic Urban Landscape, 이하 HUL 권고)’와 권고안에서 제시한 ‘네 가지 도구(시민의 참여, 지식 및 계획, 규제 시스템, 재정적 보완)’를 준수하여야 한다는 전제에서 출발하였다. 또한, 세계유산도시가 HUL 권고를 올바른 방향으로 실천했다면 그 결과가 관광객 통계 수치를 통해 유의미하게 드러날 수도 있다는 가설을 바탕으로, 발표된 지 10년이 지난 HUL 권고의 실효성과 타당성을 검증하는 것을 목표로 하였다. 이에 동남아시아의 세계유산도시 세 곳(필리핀 비간, 말레이시아 믈라카, 말레이시아 페낭 조지타운)을 연구 대상지로 선정하였으며, 세 도시의 HUL 권고 실천 양상을 조사하였다. 그 결과, 필리핀 비간은 시 정부 차원의 유산 중심 경제 계획 및 규제 정책과 실행 독려, 적극적인 시민의 참여가 돋보였으며, 말레이시아 페낭 조지타운은 세계유산 등재부터 시민 단체가 주도하는 모습을 보이며 민간 주도형의 바텀 업(Bottom-up) 방식으로 HUL 권고를 시행하고 있었다. 반면, 말레이시아 믈라카는 정부에서 민간으로 정책을 하달하는 탑다운(Top-down) 방식과 복잡한 의사소통 프로세스로 인해 시민의 참여가 배제되는 것은 물론 규제 시스템 또한 제대로 작동하지 않는 아쉬운 모습을 보였다. 마지막으로, HUL 권고안의 실천이 각 도시별 관광에 어떤 영향을 끼쳤는지 살펴보기 위해 각 도시의 2000년대 초반부터 COVID-19 이전까지의 관광 통계를 검토하였다. HUL 권고안의 본질적인 목표가 세계유산도시의 관광객 증대는 아니므로, HUL 권고 실천 양상과 관광객 증감의 상관성을 규명하기보다는 권고안 실천 노력의 일환으로서 검토하고자 하였다. 그 결과, HUL 권고안에 의거한 세계유산도시의 올바른 대응은 장기적으로 관광 증대에 긍정적 영향을 줄 것이나 시행 방식에 따라 상이한 결과를 도출해낼 수 있으며, 세계유산을 담당하는 각 도시 기관들의 입장 차이와 국가별 규제 및 법 체계의 차이 또한 HUL 권고안의 적용 및 구현 수준과 그로 인한 결과를 상이하게 도출해낼 수 있다는 결론을 내리게 되었다. 본 연구는 ‘역사도시경관에 관한 유네스코 권고’를 실증적 관점에서 바라보고 관광 통계 자료에 의거하여 해당 권고의 실효성과 타당성을 증명하고자 했다는 점에서 의의를 갖는다. 하지만 불과 10여 년 남짓 실행된 HUL 권고안의 실효성을 동남아시아의 세계유산도시 세 곳에 대한 사례조사와 관광객 증감 통계만으로 판단하기에는 섣부른 측면이 있다는 점과 내국인 관광객과 외국인 관광객 중 한 쪽이 부분적으로 감소하는 것에 대한 이유를 HUL 권고안과 결부하여 설명하기 어렵다는 점이 본 연구가 갖는 한계라 하겠다.
more초록
This study was conducted under the precondition that the following two conditions should be observed; the ‘UNESCO Recommendation on the Historic Urban Landscape (hereafter, called HUL Recommendation)' published by UNESCO in 2011 and the 'Four Tools'(Civic engagement tools, Knowledge and Planning tools, Regulatory systems, Financial tools) presented in the recommendations for sustainable development in World Heritage cities. In addition, the goal was to verify the effectiveness and validity of the HUL recommendation 10 years after its publication, based on the hypothesis that if the World Heritage Cities implemented the HUL recommendation in the right direction, they could produce meaningful results through the tourist statistics. Accordingly, three World Heritage cities in the Southeast Asia, such as Vigan in the Philippines, Melaka in Malaysia, and Georgetown in Penang Malaysia, were selected as research subjects, and the implementation patterns of the three cities were investigated. As a result, Vigan, the Philippines, stood out for the heritage-oriented economic planning with regulatory policies of its municipal government-level, its implementation encouragment of them, and an active civic participation. And Penang Georgetown, Malaysia, was led by civic groups from the stage of registration at the World Heritage list and was implementing HUL recommendations in a civic-led bottom-up method. On the other hand, in Melaka, Malaysia, not only civilian participation was excluded due to both the top-down method of issuing policies from the government to the private sector and a complex communication process, but also the regulatory system was not functioning properly. Finally, tourism statistics from the early 2000s to pre-COVID-19 in each city were reviewed to examine how the practice of the HUL recommendation affected tourism in each city. Since the essential goal of the HUL recommendation is not to increase the number of tourists in World Heritage cities, it was intended to review it as a part of effort to practice the recommendation rather than investigating the correlation between the practice pattern of the HUL recommendation and the increase and decrease in the number of tourists. As a result, it was concluded that the correct response of the World Heritage City based on the HUL recommendation would have a positive effect on tourism growth in the long term, but different results might be obtained depending on the implementation method. An additional conclusion could be that differences of municipal authorities, in charge of the world heritage, both in responsive positions and in each national regulations and legal systems would be able to also produce levels of application and implementation of HUL recommendation and their results cuased by them. This study is significant in that it looked at the ‘UNESCO Recommendation on Historical Urban Landscape’ from an empirical point of view and attempted to prove the effectiveness and validity of the recommendation based on tourism statistics data. However, it is premature to judge the effectiveness of the HUL recommendations, which have been implemented for just over 10 years, only with case studies of three World Heritage cities in the Southeast Asia and statistics on the increase and decrease in the number of tourists, and it is difficult to explain why one of the domestic and foreign tourists is partially decreasing with the relation to the HUL recommendation. These two points could be indicated as the limitation of this study.
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