무형자산으로써 ESG 효과에 관한 연구 : 진정성과 적합성의 역할 및 기업명성에 미치는 영향을 중심으로
A Study on the Effect of ESG as an Intangible Assets : Focusing on the Role of Authenticity and Fit, and Effect on the Corporate Reputation
- Subject ESG , 기업명성 , 지속가능경영 , 진정성 , 적합성 , 무형자산 , 비재무적가치 , ESG , Corporate Reputation , Sustainable Management , Authenticity , Fit , Intangible Asset , Non-financial Value
- Publisher 서강대학교 일반대학원
- Advisor 신호창
- Issued Date 2022
- Awarded Date 2022. 8
- Thesis Degree 석사
- Major 일반대학원 신문방송학과
- URI Entity http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066818
- UCI I804:11029-000000066818
- Language 한국어
- Rights 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
Abstract
본 연구는 지속가능의 측면에서 ESG가 경영의 핵심 활동으로 자리 잡은 것에 주목하였다. 그간 ESG 연구는 투자나, 재무 분야 등에 초점을 두고 있어 공중이나 소비자 측면에서 그 효과를 살펴본 경우는 드물었다. 즉, 무형자산으로써의 ESG에 대한 실증적 논의가 활발히 이루어지지 못한 것이다. 이에 이 연구는 ESG 활동 효과를 실증하는 데에 목적을 두었다. 구체적으로 기업의 ESG 활동과 기업명성 간의 구조적 관계를 살펴보았다. 특히, 지속가능경영에 있어서 ESG의 각각의 요소가 모두 중요하다는 논의를 바탕으로 환경(E), 사회(S), 지배구조(G)의 개별 효과를 검증했으며, CSR 등 기업 활동 연구에서 제안한 진정성과 적합성을 ESG에 적용하였다. 또한 ESG가 전 세계적인 아젠다로 사기업뿐만 아니라 공기업도 ESG를 고려한 경영 활동을 이어가는 현상에 착안하여 기업형태에 따른 차이가 어떠한지를 고찰하였다. 연구를 위해 ESG를 활발히 진행하고 있는 대기업 2개와 공기업 2개를 선정하였으며, 조사전문 업체에 의뢰하여 온라인 설문조사를 실시하였다. 총 272명의 유효한 표본을 수집하였고, SPSS 26.0과 AMOS 23.0을 활용하여 연구문제를 검증하였다. 연구결과, 공중은 기업이 단순히 ESG를 실행한다고 하여 그 활동을 긍정적으로 평가하지 않는다는 것이 밝혀졌다. 둘째, 사회(S)와 지배구조(G) 활동은 기업명성에 직접적인 영향을 미쳤으나, 환경(E) 활동은 그렇지 않았다. 반면, 긍정적인 ESG 활동 평가는 기업명성의 강력한 예측변인으로 나타났다. 셋째, 3개 활동과 ESG 진정성, ESG 적합성 간의 관계가 차별적으로 확인되었으며, ESG 진정성과 ESG 적합성은 ESG 활동 평가에 긍정적 영향을 미쳤다. 넷째, ESG 이행이 ESG 활동 평가와 기업명성에 미치는 간접효과가 확인되었고, 각 요소별로 상이한 결과가 나타났다. 마지막으로 기업형태에 따른 유의미한 차이가 발견되었다. 이 연구에서 그동안 활발히 이루어지지 않았던 공중, 소비자 인식에 기초하여 ESG 효과를 실증한 것은 기업 활동 관련 연구의 지평을 넓혔다고 할 수 있다. 구체적으로 무형자산으로써 ESG의 중요성을 역설하였으며, CSR 등 기업 활동 효과를 확장하는 계기가 되었다. 연구 결과를 바탕으로 지속가능경영과 기업의 비재무적성과의 창출을 위한 주요한 시사점을 제공하였고, 기업이 ESG를 실행하는 과정에서 고려해야할 요소와 전략적 방안을 제시하였다. 끝으로 향후 ESG 연구의 필요성과 방향성에 대해 논의하였고, 후속 연구를 제안하였다. 이 연구가 기업이 지속가능한 회사로 도약하는 과정에 기여하기를 기대해 본다.
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This study noted that ESG has become a core activity in management in terms of sustainability. Until now, ESG research has focused on investment and finance, so it has rarely been examined in terms of the public or consumers. In other words, empirical discussions on ESG as an intangible asset have not been actively conducted. Therefore, this study aimed to demonstrate the effect of ESG activities. Specifically, the structural relationship between a company's ESG activities and corporate reputation was examined. In particular, the individual effects of environment, social, and governance were verified based on the discussion that each element of ESG is important in sustainable management. Moreover, authenticity and suitability proposed by corporate activity research such as CSR were applied to ESG. In addition, ESG was a global agenda, and not only private companies but also public companies be engaged in management activities considering ESG. In consideration of these points, the difference according to the type of company was verified. For the study, two large companies and two public companies that are actively conducting ESG were selected. And an online survey was conducted by requesting a survey company. A total of 272 valid samples were collected, and research question were verified using SPSS 26.0 and AMOS 23.0. As a result, it was found that the public did not positively evaluate the ESG activity simply because a company executes ESG. Second, social and governance activities directly effected corporate reputation, but environment activities did not. On the other hand, positive ESG activity evaluation was found to be a strong predictor of corporate reputation. Third, the relationship between the three activities, and ESG authenticity, ESG fit was identified discriminatory. Also ESG authenticity and ESG fit had a positive effect on ESG activity evaluation. Fourth, the indirect effect of ESG implementation on ESG activity evaluation and corporate reputation was confirmed, and different results were found for each factor. Fifth, a significant difference was found according to the type of company. In this study, demonstrating the ESG effect based on public and consumer perceptions, which have not been actively conducted, can be said to have expanded the horizon of research related to corporate activities. Specifically, it emphasized the importance of ESG as an intangible asset, and it served as an opportunity to expand the effects of corporate activities such as CSR. Based on the research results, major implications for sustainable management and the creation of non-financial performance of companies were provided. Not only this, factors and strategic measures to be considered in the process of implementing ESG were presented. Finally, the necessity and direction of future ESG research were discussed, and a follow-up study was proposed. It is hoped that this study will contribute to the process of a company leaping into a sustainable enterprise.
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