대학의 비대면 실시간 및 비실시간 교육서비스품질과 지속사용의도에 관한 연구 : 자기조절학습능력과 혁신저항성의 조절효과를 중심으로
A Study on the Quality of Education Services and Continuous Usage Intention of Synchronous Distance Learning and Asynchronous Distance Learning in Universities : A Focus on the Moderating Effects of Self-Regulated Learning ability and Innovation Resistance
- 주제어 (키워드) 비대면 실시간/비대면 비실시간 교육서비스 , KS-SQI , TAM , 만족도 , 지속사용의도 , 자기조절학습능력 , 혁신저항성 , Synchronous and Asynchronous Distance Learning , KS-SQI , TAM , satisfaction , continuous usage intention , self-regulated learning ability , innovation resistance
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 이준겸
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 글로벌서비스경영학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066710
- UCI I804:11029-000000066710
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구의 목적은 비대면 교육이 확대되는 환경에서 대학생들의 비대면 실시간 및 비실시간 교육서비스에 대한 지속사용의도에 영향을 주는 교육서비스 품질 요인을 분석하고 자기조절학습능력과 혁신저항성의 조절효과를 알아보는 것이다. 특히, 비대면 실시간 및 비실시간 교육서비스를 KS-SQI(Korean Standard-Service Quality Index: 한국서비스품질지수)와 기술수용모델을 이용하여 비교 분석하였다. 비대면 실시간과 비실시간 교육서비스에 대한 품질요인을 알아보고자 23명의 대학생을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰(Focus Group Interview : FGI)를 실시하였고 전국의 대학 재학생 476명을 대상으로 설문을 진행하였다. 이중 비대면 실시간 교육서비스에 대해 응답한 학생은 227명, 비대면 비실시간 교육서비스에 응답한 학생은 249명이었다. 연구목적에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 비대면 실시간 및 비실시간 교육서비스품질이 인지된 용이성과 인지된 유용성에 미치는 영향에 대한 차이를 비교하였다. 부가적 서비스와 접근용이성이 인지된 용이성에 미치는 영향과 부가적 서비스 및 친절성이 인지된 유용성에 미치는 영향은 비대면 실시간 교육서비스가 비대면 비실시간 교육서비스보다 높았다. 둘째, 비대면 실시간 및 비실시간 교육서비스의 기술수용모델이 만족도에 미치는 영향에서 자기조절학습능력과 혁신저항성의 조절효과를 분석하였다. 연구 결과, 비대면 실시간 교육서비스의 인지된 용이성이 유용성에 미치는 영향에서 자기조절학습능력과 혁신저항성의 조절효과가 있었다. 그리고 비대면 실시간 교육서비스의 인지된 유용성이 만족도에 미치는 영향에서 혁신저항성의 조절효과가 있었으며, 비대면 비실시간 교육서비스에서는 인지된 유용성이 만족도에 미치는 영향에서 혁신저항성의 조절효과가 있었다. 셋째, 비대면 실시간 및 비실시간 교육서비스품질이 기술수용모델을 이용하여 지속사용의도에 미치는 영향을 비교하였다. 그 결과, 비대면 실시간 교육서비스품질은 본원적 서비스, 부가적 서비스, 신뢰성, 접근용이성, 물리적 환경이 인지된 용이성에 미치는 영향에서 정(+)의 영향을 미쳤으며, 본원적 서비스, 부가적 서비스, 신뢰성, 친절성, 물리적 환경이 유용성에 미치는 영향에서 정(+)의 영향을 미쳤다. 그리고 기술수용모델과 지속사용의도에 미치는 영향은 모두 정(+)의 영향을 미쳤다. 비대면 비실시간 교육서비스품질은 신뢰성, 적극성, 접근용이성, 물리적 환경이 인지된 용이성에 미치는 영향에서 정(+)의 영향을 미쳤으며 신뢰성, 적극성, 친절성, 물리적 환경이 인지된 유용성에 미치는 영향에서 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한, 기술수용모델과 지속사용의도에 미치는 영향은 모두 정(+)의 영향을 미쳤다. 본 연구는 대학의 비대면 실시간 및 비실시간 교육서비스품질과 기술수용모델을 이용하여 지속사용의도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 또한, 자기조절학습능력과 혁신저항성의 조절효과를 분석함으로서 교육서비스 분야의 새로운 시대적 흐름과 한층 높아진 수요자 중심의 교육서비스에 대한 시사점을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
more초록 (요약문)
The objectives of this study were to analyze educational service quality factors that affected continuous usage intention regarding the synchronous and asynchronous distance learning services of college students under an environment of expanding non-face-to-face education and evaluate the moderating effects of self-regulated learning ability and innovation resistance. Particularly, this study compared and analyzed synchronous and asynchronous distance learning services using KS-SQI(Korean Standard Service Quality Index) and Technology Acceptance Model. This study conducted FGI(Focus Group Interview) on 23 college students to identify factors influencing synchronous and asynchronous distance learning services quality and performed a survey targeting 476 college students across the country. Among them, 227 students responded about the synchronous distance learning services, and 249 students responded about the asynchronous distance learning services. The results of this study are as follows. First, this study compared the difference in the effects of the quality of synchronous and asynchronous distance learning services on perceived ease of use and perceived usefulness. synchronous distance learning services showed higher effects of unexpected benefits and accessibility on perceived ease of use and perceived usefulness and higher effects of unexpected benefits and individual empathy on perceived usefulness than asynchronous distance learning services. Second, this study analyzed the moderating effect of self-regulated learning ability and innovation resistance in the effect of the technology acceptance model of synchronous and asynchronous distance learning service technology on satisfaction. The results of this study showed that self-regulated learning ability and innovation resistance had significant moderating effects in the effects of the perceived ease of synchronous distance learning services on usefulness. Moreover, innovation resistance had significant moderating effects in the effects of the perceived usefulness of synchronous distance learning services on satisfaction and in the effects of the perceived usefulness of asynchronous distance learning services on satisfaction. Third, this study compared the effects of synchronous and asynchronous distance learning educational service quality on continuous usage intention through the technology acceptance model. The results of this study revealed that synchronous distance learning services quality positively influenced the effects of the primary needs fulfillment, unexpected benefits, reliability, accessibility, and physical environment on perceived ease of use and the effects of the primary needs fulfillment, unexpected benefits, reliability, individual empathy, and physical environment on usefulness. It also affected the technology acceptance model and continuous usage intention positively. Synchronous and asynchronous distance learning service quality positively affected the effects of reliability, positive assistance, accessibility, and physical environment on perceived ease of use and the effects of reliability, positive assistance, individual empathy, and physical environment on perceived usefulness. It also positively influenced the effects on the technology acceptance model and continuous usage intention. This study analyzed factors affecting continuous usage intention by using the quality of colleges' synchronous and asynchronous distance learning services and the technology acceptance model. The results of this study were meaningful in the aspect that this study presented implications for a new trend and even higher demand-oriented services in the field of education by analyzing the moderating effects of self-regulated learning ability and innovation resistance.
more