검색 상세

정치과정론적 관점에서 본 마잉주 시기 대만의 학생운동 : 산딸기학생운동과 해바라기학생운동 사례분석을 통해

An Study on Student Movements in Taiwan during Ma Ying-jeou Administration Based on the Perspective of Political Process Theory:  Focused on Wild Strawberry Student Movement and Sunflower Student Movement

초록 (요약문)

본 논문은 정치과정론적 관점에서 대만 2008년 이후 학생운동에 대한 관심에서부터 출발한다. 마잉주 정부 시기의 산딸기학생운동(Wild Strawberries Student Movement)과 해바라기학생운동(the Sunflower Student Movement)이 민주적이며 개방적인 사회 환경에 처했으나 두 학생운동이 달리하는 결과를 낳은 이유는 무엇인가라는 물음이 문제의식의 시작이다. 정치적 기회구조(Political Opportunity Structure), 동원구조(Mobilizing Structures), 그리고 프레이밍 과정(Framing Process)의 세 가지 측면을 통해 당시 두 학생운동의 발발 원인과 진행과정을 모두를 살펴보고자 한다. 학생운동에 영향을 끼친 주요한 요인들이 각 단계별 운동 과정에서 어떻게 서로 영향을 주고받으며 상호작용하였는지, 그로 인해 학생운동 발전의 경로에 어떻게 전개되고 변화되었는지 자세히 밝혀낼 수 있다. 2008년 민주화 공고화 시기의 대만 학생운동의 발전 모델을 설명하는데 기여할 것이다. 분석을 통해 사회운동이나 학생운동의 성공을 위해서는 여러 협력이 필요하다는 것을 알 수 있다. 게다가 운동 발생의 정치적 기회 요소뿐만 아니라 대중의 강력한 지지를 뒷받침하고 체계적이고 조직화한 동원구조에도 맞춰야 한다. 사회운동이나 학생운동을 위해 활용할 수 있는 정치적 기회나 자원이 많을수록 사회운동이 일어날 가능성이 높고, 그 운동의 규모도 커진 것이다. 이 외에도 사회의 공명과 지지도 고려해야 한다. 사회운동의 프레이밍 과정은 현지의 문화적, 언어적인 공감대, 예를 들면 '민주', '반중(反中)'과 같은 가치에 대해 부합할수록, 잠재적 지지층이 더 커질 수 있다는 것이다. 이러한 조건들이 어느 정도 갖춰져 있을 때 정부로서는 그 사회적 비용이 매우 높은 상황에 직면하게 되고 대응도 불가피하게 해야 한다. 반면 단순히 학생 위주로 다른 사회적 자원에 의존하지 않는 학생운동은 성공하기 어려운데, 산딸기학운을 이러한 사례로 볼 수 있다. 끝으로 본 연구는 대만 민주화 공고화 시기의 성공한 학생운동은 상대적으로 개방적인 정치 환경 속에서 시민사회의 경로와 매개체에 의지하여 학생들이 기회를 이용하고, 동원구조를 통합하고, 프레임을 구축한 산물이라고 본다. 이 모델은 향후 대만 학생운동의 발전에 중요한 역할을 할 것으로 보인다.

more

초록 (요약문)

This study focuses on student movements in Taiwan after 2008 based on the perspective of political process theory. Although the Wild Strawberries Student Movement and the Sunflower Student Movement during Ma Ying-jeou administration were in a democratic and open social environment, why did the two student movements have different results? In the light of political process theory, this dissertation proposes political opportunity structure, mobilizing structures, and framing process analysis model for the investigation of the outbreak and progress of these two student movements. It is possible to find out in detail how the main factors affecting student movement influence and interact with each other in the various stages of the movement process, and how the path of student movement development is unfolded and changed as a result. This will contribute to explaining the development model of the student movement in Taiwan during the period of democratization and consolidation after 2008. This analysis shows that successful social movements or student movements need some elements to match up. Moreover, it must be aligned with not only the political opportunity factors of the occurrence of the movement but also the systematic and organized mobilizing structure based on the public's support. The more political opportunities or resources available for social movements or student movements, the more likely a social movement will occur, and the larger the size of the movement. In addition, the public's resonance and support should also be considered. The framing process of a social movement is that the more it conforms to the local cultural and linguistic consensus, for example, the values such as 'democracy' and 'anti-Chinese', the more the potential support group. When these conditions are present to a certain extent, the government is faced with a situation where the social cost is very high and must respond inevitably. On the other hand, it is difficult to succeed in a student movement that is simply student-centered and does not depend on other social resources. Finally, this study argues that the successful student movement during the period of consolidation of democracy in Taiwan is the product of students taking advantage of opportunities, integrating mobilizing structures, and building a frame by relying on the path and medium of civil society in a relatively open political environment. This model is expected to play an important role in the development of the student movement in the future in Taiwan.

more