신문사 유튜브 뉴스콘텐츠 제작에 대한 주변화 인식 연구 : 국내 신문사 유튜브 뉴스제작자를 중심으로
A Study on the Recognition of Marginalization in the Production of Youtube News Content by Newspapers
- 주제어 (키워드) 유튜브 뉴스 , 유튜브 저널리즘 , 신문산업 위기 , 디지털 전략 , 디지털 혁신 , 신문사 조직문화 , YouTube News , YouTube Journalism , Newspaper Industry Crisis , Digital Strategy , Digital Innovation , Newspaper Organization Culture
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 원용진
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066593
- UCI I804:11029-000000066593
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
이 논문은 신문사 유튜브 제작자들의 인식을 탐색하여 유튜브 뉴스콘텐츠 제작의 문제점을 분석하고 있다. 궁극적으로 이 연구는 유튜브 뉴스 제작 환경 개선에 목적을 둔다. 이 글은 신문사가 신문산업의 위기에 대응하는 디지털 전략으로서 유튜브 뉴스콘텐츠를 생산하고 있다고 가정했다. 하지만 신문사 유튜브 뉴스제작자들은 신문사가 기대했던 만큼 성공을 거두지 못했다고 인식했다. 이에 그들이 지닌 구체적인 인식 구조를 파악하는 일이 필요하다고 판단했다. 중앙일간지, 경제일간지에서 유튜브 뉴스를 제작한 전·현직 기자, 피디 7명과 유튜브 뉴스 생산 경험이 없는 신문기자 2명 등 총 9명을 대상으로 심층 인터뷰하여 그 내용을 분석했다. 연구결과, 신문사 유튜브 뉴스제작자들은 신문사 조직이 디지털 뉴스를 저널리즘적 가치보다 수익 모델로 접근한다고 인식하고 있었다. 또한, 이들은 조직이 뉴스콘텐츠의 뉴스 가치로 조회수 만을 우선하는 경향이 있으며 정성적 평가 기준이 없다고 지적했다. 인터뷰 참여자들은 신문지면 기사를 우선하는 신문사 조직문화에 주목하여, 유튜브 뉴스 조직을 비롯한 디지털 뉴스 부서들은 주변화됐다고 인식했다. 이러한 이유로 유튜브 뉴스제작자들은 구성원들로부터 소외당하고 있다고 인식했다. 지면을 구성하는 신문기자 이외에 유튜브 뉴스 제작 인력은 그 존재가치를 인정받지 못하는 느낌을 받고 있었다. 유튜브 뉴스에 대한 이와 같은 조직 내 태도로 인해 유튜브 뉴스 제작을 위한 신문사의 인적, 물적 지원과 투자가 부족할 수밖에 없다는 게 제작자들의 인식이었다. 인터뷰 참여자들은 유튜브 뉴스 제작에 비정규직 인력을 제공하는가 하면, 편집국과 소통하기 위한 협업체제도 갖춰 있지 않다고 봤다. 취재에 도움을 받을 체제도 갖추어지지 않아 구성원들 사이에서 기피부서가 되고 있다고 인식했다. 이 때문에 유튜브 뉴스제작자들은 직업적 정체성에 대한 혼란이 발생했고, 저널리즘의 공적 가치에 대한 믿음조차 흔들림을 경험했다. 인터뷰 참여자들은 신문사 내 유튜브 뉴스제작자들의 제작 조직, 제작 업무가 주변화되고 있음에 동의했다. 디지털 뉴스 조직의 주변화로 인해 수준 높은 뉴스가 생산되지 못하며, 제작자조차 의욕을 잃는 악순환의 반복을 경험하고 있다고 지적했다. 이들은 여전히 종이 신문 생산에 최선을 다해야 한다는 ‘지면중심주의’와 유튜브 뉴스 제작은 눈길 끌기, 수익 증대에 기여된다는 디지털 수단주의가 유튜브 뉴스 조직의 주변화의 근본 원인이라고 손꼽고 있었다.
more초록 (요약문)
This paper analyzes the problems facing YouTube news content production by gathering the opinions of newspaper YouTube producers. Ultimately, the goal is to suggest ways to improve the YouTube news production environment. This study began with the assumption that newspaper companies began producing YouTube news content as a digital strategy to cope with the crisis in the newspaper industry. However, newspaper YouTube news producers recognized that this strategy was not as successful as expected. Therefore, it was considered necessary to grasp the specific perception structure of the producers themselves. In-depth interviews were conducted with a total of nine people, including seven former and current reporters and producers who produced YouTube news for major national and economic daily newspapers and two newspaper reporters who had no experience in producing YouTube news, and the content of these interviews was then analyzed. According to this study, newspaper YouTube news producers agree that newspaper organizations approach digital news as a profit model rather than a source of journalistic value, and they also point out that organizations tend to measure the value of such news content solely by the number of views it receives. They recognize that there is no qualitative evaluation standard for the news they produce. It was found that digital news departments, including YouTube news organizations, have become marginalized due to the organizational culture of newspapers that prioritizes written newspaper articles. As a result, YouTube news producers feel that they are being alienated, even within their own companies. YouTube news production personnel feel that their existence is not even being recognized, since they do not participate in the production of the paper. Producers expressed their belief that such an intra-organizational attitude toward YouTube news would inevitably lead to a lack of human and material support and investment from newspapers to produce YouTube news. It was also pointed out that companies hire only non-regular workers for YouTube news production and do not provide them with a cooperative system that allows for communication. Producers revealed that YouTube news is even becoming a department that people avoid because it is not backed by any support system. As a result, producers have begun to feel confusion over their professional identity, and even their belief in the public value of journalism has started to waver. YouTube news producers in newspaper companies agree that their production organization and production work are being treated as insignificant. This results in the repetition of a vicious cycle in which high-quality news cannot be produced due to its marginalization and producers subsequently lose motivation. The producers pointed out that companies’ paper-centric attitudes, along with their perception of YouTube news production as nothing more than a means of grabbing attention and raising profits, are the root causes of their marginalization.
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