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온라인 쇼핑이 환경에 미치는 영향에 관한 실증연구 : 포장 쓰레기 배출을 중심으로

The Environmental Impacts of Online Shopping: Evidence from Packaging Waste

초록 (요약문)

As the online shopping grows rapidly, a surge in packaging waste due is raising environmental concerns. Using county-level waste generation and online shopping data, we examine the quantitative effect of online consumption on packaging waste generation. In this paper, we find that online shopping generates 4.8 times more packaging waste than offline shopping given the same amount of spending. Our estimates predict that online shopping will increase total waste by an more than 10% over the next decade. Our results suggest that a new policy needs to be implemented to reduce further environmental damage due to the growth of packaging waste from online shopping.

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초록 (요약문)

온라인 쇼핑의 배달 서비스로부터 배출되는 포장 쓰레기의 급격한 증가는 환경 문제를 초래하는 주요한 원인으로 자리 잡았다. 본 논문은 2011년부터 2016년 사이의 209개의 시군구를 관측 대상으로 하여 온라인 소비의 증가가 포장 쓰레기 배출량에 미치는 영향을 실증 분석한다. 실제 신용카드 소비 자료를 이용하여 오프라인 소비가 온라인 소비로 전환되었을 때 추가로 배출되는 포장 쓰레기의 양을 고정효과 모형을 활용한 패널 분석을 통해 추정하였다. 분석 결과, 온라인 소비는 오프라인 소비와 비교하여 4.8배 더 많은 포장 쓰레기를 배출시키는 것을 확인하였다. 더불어 약 10만 원의 소비가 오프라인 에서 온라인으로 전환되었을 때 연간 3.4kg의 인당 포장 쓰레기가 추가로 배출되는 것으로 나타났으며, 이는 전체 쓰레기 배출량의 약 1.06%임을 확인하였다. 본 연구 결과는 온라인 쇼핑의 성장 속도가 증가함에 따라 10년 내로 전체 쓰레기 배출량의 10% 이상의 증가를 가져올 수 있으므로 그에 맞는 적절한 정책이 필요함을 시사한다.

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