자기-거리두기 글쓰기가 사회불안에 미치는 영향 : 일인칭과 비일인칭 자기대화 글쓰기를 중심으로
Effects of Self-Distanced Writing on Social Anxiety : Focusing on First Person and Non First Person Writing
- 주제어 (키워드) 사회불안 , 자의식적 감정 , 자기-거리두기 , 비일인칭 자기대화 글쓰기 , 정서조절 , social anxiety , self-conscious emotion , self-distancing , non-first person writing , emotion regulation
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 안명희
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 심리학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066549
- UCI I804:11029-000000066549
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구에서는 자기-거리두기 글쓰기가 사회불안에 미치는 영향을 검증하고자 하였다. 이를 위해 첫째, 2주간의 자기대화 글쓰기가 사회불안 관련 증상을 감소시키는지 알아보고, 둘째, 일인칭과 비일인칭 자기대화 글쓰기의 효과 차이를 검증하였다. 본 연구는 중등도 이상의 사회불안을 보이는 초기 성인 대학생 및 대학원생 57명을 대상으로 하였다. 참여자들을 비일인칭 자기대화 글쓰기 집단(실험집단), 일인칭 자기대화 글쓰기 집단(비교집단)에 무선배치하였으며, 2주동안 총 6회의 글쓰기 활동을 진행하였다. 분석 단계에서는 자기대화 글쓰기가 사회불안 감소에 미치는 효과를 알아보기 위해 대응표본 t 검증을 실시하였고, 일인칭과 비일인칭 자기대화 글쓰기의 집단간 효과 차이를 알아보기 위해 혼합설계 분산분석과 공분산분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기대화 글쓰기의 효과는 유의하였다. 글쓰기 활동 후 실험집단과 비교집단에서 모두 사회불안, 반추사고가 유의하게 감소하였고, 탈중심화가 유의하게 증가하였다. 또한, 전반적으로 이러한 효과는 글쓰기 활동 종료 2주 후에도 유지되었다. 둘째, 사회불안, 반추사고, 탈중심화, 정서반응성, 인지재구성에서 일인칭과 비일인칭 자기대화 글쓰기의 효과는 유의한 차이를 보이지 않았다. 종합하자면, 자기대화 글쓰기는 사회불안 증상 완화와 탈중심화 유도에 효과가 있었으며, 두 글쓰기 기법 간 효과성의 차이는 드러나지 않았다. 본 연구의 의의 및 한계와 후속연구를 의한 제언, 그리고 사회불안의 개입에 유용한 상담적 함의를 논하였다.
more초록 (요약문)
This study aimed to test the effect of self-distanced writing on social anxiety. To this end, first, it examined whether self-talk writing reduces social anxiety, and second, it measured the difference between the effects of first-person and non-personal self-talk writing. Fifty-five college and graduate students in emerging adulthood with moderate or higher social anxiety were randomly assigned to a non–first person self-talk writing group(experimental group) and a first person self-talk writing group(control group). Both group participated in a total of six writing sessions over two weeks. A paired sample t-test was performed to examine the within-group effect, and a mixed-design analysis of variance and an analysis of covariance were performed to examine the between-group effect. The research results are as follows. First, in both groups social anxiety and rumination significantly decreased, and decentralization significantly increased after the 2-week writing programs. In addition, this effect was maintained two weeks after the end of the writing program. Second, there were no significant differences between the groups in terms of social anxiety, rumination, decentralization, emotional reactivity, and cognitive reconstruction. In sum, both non-first person and first person writing were effective in alleviating the symptoms of social anxiety and inducing decentralization. However, and the difference in effectiveness between the two was not revealed. Based on the results from the current study, the significance and limitations of this study, implications for the intervention of social anxiety as well as suggestions for future study were discussed.
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