친환경 태도의 결정 요인 탐색 및 친환경 뷰티 제품 구매행동에 미치는 효과 분석
Exploring determinants of eco-friendly attitude and analyzing the effect on the purchasing behavior of eco-friendly beauty products.
- 주제어 (키워드) 친환경 뷰티제품 , 친환경 태도 , 친환경 뷰티제품 구매의도 , 친환경 뷰티제품 구매행동 , 친환경 태도에 미치는 요인 , Factors affecting eco-friendly beauty products , eco-friendly attitude , eco-friendly beauty product purchase intention , eco-friendly beauty product purchase behavior , and eco-friendly attitude
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 조재희
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066545
- UCI I804:11029-000000066545
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
This study attempted to investigate the factors of eco-friendly responsibility behavior and attitude of consumers who purchase beauty products made of eco-friendly materials. In addition, through the research results, it was intended to contribute to the expansion and diversification of research on the domestic cosmetics industry. In order to achieve the above research objectives, in-depth interviews and surveys were conducted on consumers who have purchased eco-friendly beauty products, and the results of this study are summarized as follows. First, in this study, in-depth interviews were conducted with a total of 13 consumers. The in-depth interview was conducted focusing on the factors affecting the eco-friendly attitude of consumers, and through this, a total of five factors were identified: collectivism, egocentricism, awareness of risk, innovation, and ethical consumption. Second, it was verified whether it affects eco-friendly attitudes by using the results of factors on eco-friendly attitudes obtained through in-depth interviews. Confirmatory factor classification was conducted through AMOS, and a total of four factors were adopted: egocentrism, risk perception, innovation, and ethical consumption consciousness, and the correlation analysis showed that egocentrism was not significant. As a result, innovation and ethical consumption consciousness seem to have a positive (+) relationship with eco-friendly attitudes. Third, it was found that innovation and ethical consumption consciousness had a positive effect on the purchase intention and purchase behavior of eco-friendly beauty products. In addition, it was found that eco-friendly attitudes had a positive effect on the purchase intention and purchase behavior of eco-friendly beauty products. Fourth, it seems that the intention to purchase eco-friendly beauty products has a positive (+) relationship with the purchase behavior of eco-friendly beauty products. In conclusion, it can be said that the higher the consumer's innovation and ethical consumption consciousness, the higher the consumer's eco-friendly attitude, eco-friendly beauty product purchase intention, and purchase behavior. This study is meaningful in that it identifies the factors of eco-friendly responsibility behavior and attitude of eco-friendly beauty product consumers and presents a theoretical basis for the consumer's eco-friendly beauty product purchase behavior. In modern society, consumers are increasingly interested in eco-friendly products. Therefore, cosmetics brands also need to understand the impact on consumer attitudes in order to promote or develop products more efficiently, and develop marketing plans accordingly. In order to expand the eco-friendly beauty product market, more research is needed on this consumption culture at the social level.
more초록 (요약문)
본 연구는 친환경 소재로 만들어진 뷰티 제품을 구매하는 소비자의 친환경 책임 행동과 태도의 요인을 알아보고자 하였다. 또한 이러한 연구 결과를 통해 국내 화장품 산업 분야에 대한 연구의 이론 확장과 다양화에 기여하고자 하였다. 위와 같은 연구목적을 성취하기 위해 친환경 뷰티 제품을 구매한 경험이 있는 소비자들을 대상으로 심층 인터뷰와 설문조사를 실시하였으며, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 총 13명의 소비자와 심층 인터뷰를 진행하였다. 심층 인터뷰는 소비자가 가지고 있는 친환경 태도에 미치는 요인을 중심으로 진행하였으며, 이를 통해 집단주의, 자기중심주의, 위험에 대한 인지, 혁신성, 윤리적 소비의식 등 총 5개의 요인을 확인할 수 있었다. 둘째, 인터뷰를 통해 얻은 친환경 태도에 미치는 요인 결과를 이용하여 친환경 태도에 영향을 미치는지에 대해 검증을 하였다. AMOS를 통해 확인적 요인 분식을 진행하고, 자기중심주의, 위험에 대한 인지, 혁신성, 윤리적 소비의식 총 4개 요인을 채택하였으며, 상관관계 분석 결과에서 자기중심주의가 유의하지 않은 것으로 나와서 위험에 대한 인지, 혁신성, 윤리적 소비의식을 채택하여 회귀분석을 진행하였다. 결과적으로 혁신성과 윤리적 소비의식은 친환경 태도와 정(+)의 관계로 보인다. 셋째, 혁신성과 윤리적 소비의식은 친환경 뷰티 제품 구매 의도와 구매 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 친환경 태도가 친환경 뷰티 제품 구매 의도와 구매 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 친환경 뷰티제품 구매 의도는 친환경 뷰티 제품 구매 행동과 정(+)의 관계 가져있다는 것으로 보인다. 결론적으로 말하자면, 소비자의 혁신성과 윤리적 소비의식이 높아질수록 소비자의 친환경 태도, 친환경 뷰티 제품 구매 의도와 구매 행동이 높아진다고 할 수 있다. 본 연구는 친환경 뷰티 제품 소비자의 친환경 책임 행동과 태도의 요인을 밝히고, 소비자의 친환경 뷰티 제품 구매 행동을 위한 이론적 근거를 제시한 것에 의미가 있다. 현대 사회에서의 소비자는 친환경 제품에 관한 관심이 증가하고 있다. 따라서 화장품 브랜드들 역시 더 효율적인 홍보나 제품 개발을 하기 위해서는 소비자의 태도에 미치는 영향에 대해 파악할 필요가 있으며, 이에 따른 마케팅 계획에서도 발전을 시켜야 할 것이다. 친환경 뷰티 제품 시장을 확장하기 위해 사회적 차원에서 이러한 소비문화에 대해 더 많은 연구를 필요할 것으로 보인다.
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