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원격 역사수업의 현황 및 활용 가능성에 대한 모색

Exploring the current status and availability of remote history classes,

이유경 (Lee, Yookyoung, 서강대학교 교육대학원)

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본 연구는 COVID 19 발생 이후 실제 원격 환경상의 역사수업 운영을 알아보고 역사 교과에서 활용 가능한 원격 환경의 장점 및 가능성을 규명하여, 교사가 원격으로 역사수업을 설계할 때, ‘교사-학생’, ‘학생-학생’ 간 상호작용을 극대화할 방안과 원격 환경에서 시도해볼 수 있는 역사수업의 지점을 모색하였다. 이를 위해 교사 9인에게 설문 및 면담 조사를 실시하였다. 연구를 통해, 교사에게 제공되는 국가 발행 자료는 원격 수업 운영에 큰 도움이 되지 않으며 교사들은 동료 교사 간의 수업 사례 공유를 더욱 선호한다는 점을 알았다....
본 연구는 COVID 19 발생 이후 실제 원격 환경상의 역사수업 운영을 알아보고 역사 교과에서 활용 가능한 원격 환경의 장점 및 가능성을 규명하여, 교사가 원격으로 역사수업을 설계할 때, ‘교사-학생’, ‘학생-학생’ 간 상호작용을 극대화할 방안과 원격 환경에서 시도해볼 수 있는 역사수업의 지점을 모색하였다. 이를 위해 교사 9인에게 설문 및 면담 조사를 실시하였다. 연구를 통해, 교사에게 제공되는 국가 발행 자료는 원격 수업 운영에 큰 도움이 되지 않으며 교사들은 동료 교사 간의 수업 사례 공유를 더욱 선호한다는 점을 알았다. 그러나 동료 교사 간의 수업 사례 공유는 다소 산발적이어서, 다양한 주제의 역사수업에 보편적으로 적용하기 어렵다는 한계가 있었다. 본 연구는 이러한 한계 극복을 위해 실제 역사 교사들의 원격 수업 운영을 살펴보고, 보편적으로 적용 가능한 원격 역사수업의 원리를 모색하고자 하였다. 교사들이 COVID 19 이후 실제로 활용하는 원격 수업의 유형은 ‘현장 수업 녹화 강의’, ‘원격 수업을 위해 설계한 녹화 강의’, ‘실시간 쌍방향 플랫폼 이용 강의’로 나타났다. 이들은 수업 상황에 따라 수업의 유형을 혼합하여 이용하기도 하였다. 교사들이 원격 수업에서 가장 많이 느끼는 어려움은 학생과의 소통 문제였다. 그럼에도 불구하고 교사들은 원격 수업에서 개별화된 소통의 가능성을 발견하였으며, 자료 조사의 용이성이나 활동 과정 기록의 수월함 등 역사수업에 도움이 될만한 지점을 이야기하였다. 본 연구의 4장에서는 교사들이 꼽은 원격 수업의 장점과, 이들의 실제 수업 사례를 바탕으로, 원격 환경에서 ‘학생 주도 학습’, ‘과정 중심 평가’, ‘심화 수업’을 구현할 방안을 도출하였고, 이를 발해사 원격 수업에 적용하였다. 연구를 통해 원격 환경에서도 충분한 상호작용이 이루어질 수 있으며, 학생이 주도하고 과정으로 평가하는 수업 구현이 가능하다는 것을 알았다. 나아가 원격 수업을 통해 학교 간 교류, 지역 교류, 국제 교류를 시도해볼 수 있으며, 학생의 관심사에 바탕을 둔 심화 수업이 가능하다는 점도 깨달았다. 앞으로도 원격 역사수업이 발전할 수 있도록 원격 기술을 활용한 역사수업 발전 방안에 대한 고찰이 계속되어야 할 것이다. 본 연구를 통해 다음 세대와 역사교육의 새로운 장을 펼쳐나갈 수 있길 기대한다.
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This study identified the advantages and possibilities of the remote environment available in the history curriculum after the outbreak of COVID-19, maximizing the interaction between "teacher-student" and "student-student" when designing the history class remotely. To this end, a questionnaire and ...
This study identified the advantages and possibilities of the remote environment available in the history curriculum after the outbreak of COVID-19, maximizing the interaction between "teacher-student" and "student-student" when designing the history class remotely. To this end, a questionnaire and interview survey were conducted on nine teachers. Through the study, it was found that the nationally published data provided to teachers were not very helpful in remote class management, and teachers preferred sharing of class cases among fellow teachers. However, class case sharing among fellow teachers was somewhat sporadic, and there was a limitation that it was difficult to apply universally to history classes on various topics. In order to overcome these limitations, this study attempted to examine the operation of remote classes by actual history teachers and to seek principles of universally applicable remote history classes. The types of remote classes that teachers actually use after COVID-19 were 'on-site class recording lectures', 'recorded lectures designed for remote classes', and 'real-time interactive platform use lectures', and they also used a mixture of class types according to the class situation. The most difficulty teachers felt in remote classes was the problem of communication with students. Nevertheless, teachers discovered the possibility of individualized communication in remote classes, and talked about points that could be helpful in history classes, such as ease of data investigation and ease of recording activity processes. In Chapter 4 of this study, based on the advantages of remote classes selected by teachers and their actual class cases, a plan to implement 'student-led learning', 'process-centered evaluation', and 'in-depth classes' in a remote environment was derived. Furthermore, these measures were applied to remote classes at the issuer. Through the study, it was found that sufficient interaction could be achieved even in a online environment, and that it was possible to implement classes led by students and evaluated as courses. Furthermore, through remote classes, exchanges between schools, regional exchanges, and international exchanges can be attempted, and in-depth classes based on students' interests are also realized. In order for remote history classes to develop in the future, it is necessary to continue to consider ways to develop history classes using remote technology. Through this study, we hope to open a new chapter in history education with the next generation.