온라인 데이팅 앱 이용자의 정보 추구 전략에 따른 유형과 특성 : 신뢰, 오프라인 관계 형성 의도, 관계 만족도를 중심으로
The effect of information-seeking strategies among online dating app users: trust, desire to date, relationship satisfaction
- 주제어 (키워드) 온라인 데이팅 , 데이팅 앱 , 정보 추구 전략 , 신뢰 , 오프라인 관계 , 관계 만족도 , 이용 동기 , 프라이버시 우려 , 미디어 리터러시 , Online dating , dating apps , information seeking strategies , trust , offline relationships , relationship satisfaction , motivation , privacy concerns , media literacy
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 이수영
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066432
- UCI I804:11029-000000066432
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
최근 많은 이들이 온라인 데이팅 서비스를 통해 로맨틱한 관계를 형성한다. 특히, 점점 더 많은 사람들이 모바일 애플리케이션 형태의 온라인 데이팅 서비스인 데이팅 앱을 사용하고 있다. 그러나 데이팅 앱 이용에 있어 상대방에 대한 불확실성은 온라인에서 만난 상대방을 오프라인에서 만나 관계를 형성하는 것에 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 따라서 데이팅 앱 이용자들은 이를 해소하기 위해 다양한 정보 추구 전략을 사용한다. 선행연구에 따르면 정보 추구 전략은 4가지 종류로 구분될 수 있으나, 실제 데이팅 앱 이용자들이 이러한 정보 추구 전략 가운데 어떠한 종류의 정보 추구 전략을 어떻게 사용하고 있는지에 대한 연구는 드문 상황이다. 본 연구는 이러한 측면에서 데이팅 앱 이용자들을 그들이 사용하는 정보 추구 전략을 기준으로 유형화하고, 이용자들이 이러한 유형에 속하는 데에 영향을 미칠 수 있는 변인으로 이용 동기, 프라이버시 우려, 미디어 리터러시를 제시하였다. 또한, 각 유형별로 신뢰와 오프라인 관계 형성 의도, 그리고 관계 만족도에 유의미한 차이를 나타내는지를 살펴봄으로써 어떠한 정보 추구 전략 유형이 성공적이고 안정적인 오프라인 관계 형성에 기여하는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 본 연구는 데이팅 앱 이용자를 대상으로 실시한 설문 응답을 바탕으로 군집분석을 통해 정보 추구 전략에 따라 이용자 유형을 구분하고, 이용자들이 각 유형에 속하는 데에 영향을 미칠 수 있는 변인을 검증하기 위하여 다항 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 또한, 각 유형별 차이를 검증하기 위해 일원배치분산분석(ANOVA)을 실시하였다. 분석 결과, 정보 추구 전략에 따른 이용자 유형은 수동적 정보 추구 전략만을 많이 사용하는 수동적 정보 추구형, 수동적 정보 추구 전략을 제외한 상호작용적, 능동적, 추출적 정보 추구 전략을 많이 사용하는 적극적 정보 추구형, 그리고 어떤 정보 추구 전략도 잘 사용하지 않는 소극적 정보 추구형으로 구분될 수 있었다. 또한, 이용 동기와 프라이버시 우려는 이러한 유형을 구분하는 데에 유의미한 변인이었으나, 미디어 리터러시는 유의미한 변인이 아닌 것으로 나타났다. 마지막으로, 정보 추구 유형에 따라 오프라인 관계 형성 의도와 관계 만족도에는 유의미한 차이가 있었으나, 신뢰에는 유의미한 차이가 없었다. 본 연구는 이러한 연구 결과를 통해 데이팅 앱 이용자들과 데이팅 앱을 통한 성공적인 관계 형성에 영향을 미칠 수 있는 변인들에 대해 살펴보았으며, 특히 기존에 온라인 데이팅 분야에서 잘 연구되지 않았던 이용자들의 정보 추구 전략을 중심으로 이용자를 유형화하여 실제 데이팅 앱 이용자들의 특성과 이용 행태를 보다 더 실질적으로 검증하였다는 의의가 있다.
more초록 (요약문)
Recently, many people develop romantic relationships through online dating services. Especially more and more people are using the dating app, an online dating service in the form of a mobile application. However, uncertainty of the partners in using the dating app can negatively affect meeting the other person offline and forming a relationship. Therefore, users of dating apps use various information-seeking strategies to solve this problem. According to previous studies, there are 4 types of information-seeking strategies, but there are few researches on what kind of information-seeking strategies are actually used by dating app users. In this respect, this study classified dating app users based on the information-seeking strategies they use, and suggested motivation for use, privacy concerns, and media literacy as variables that can affect users' type. In addition, by examining whether there are significant differences in trust, desire to date, and relationship satisfaction according to user types, this study examines which information-seeking strategies contribute to forming a successful and stable relationship. To this end, this study classified user types according to information-seeking strategies through cluster analysis based on survey responses conducted on dating app users, and conducted multinomial logistic regression analysis to verify variables that can affect users' type. In addition, one-way ANOVA was conducted to verify differences for each type. As a result of the analysis, the types of users according to information-seeking strategies were divided into three types: users that use only passive information-seeking strategies, users that use interactive, active, and extractive information-seeking strategies, and users that do not use any information-seeking strategies. In addition, the motivation for use and privacy concerns were significant variables in distinguishing these types, but media literacy was not found to be significant. Finally, there was a significant difference in the desire to date and the relationship satisfaction according to these user types, but there was no significant difference in trust. Through these results, this study examined variables that can affect the successful relationship between dating app users.
more