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교사가 지각한 성인 애착, 역기능적 완벽주의, 심리적 소진의 관계 : 스트레스 대처방식의 조절된 매개효과

Relationships among Teachers' perceived Adult Attachment, Dysfunctional Perfectionism, and Psychological Burnout : Moderated Mediating Effects of Stress Coping Strategy,

이은혜 (Eunhye Lee, 서강대학교 교육대학원)

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In this study, it was confirmed whether the mediating effect of dysfunctional perfectionism and the stress coping strategy had a moderating effect in the relationship between adult instability attachment(anxiety and avoidance attachment) perceived by the teacher’s psychological burnout. For this pur...
In this study, it was confirmed whether the mediating effect of dysfunctional perfectionism and the stress coping strategy had a moderating effect in the relationship between adult instability attachment(anxiety and avoidance attachment) perceived by the teacher’s psychological burnout. For this purpose, data were analyzed for 200 teachers of elementary, middle, and high schools. The results of this study are as follows. First, the teacher's adult attachment(anxiety and avoidance attachment) not only directly predicted psychological burnout, but also predicted psychological burnout through dysfunctional perfectionism. Second, in the relationship in which teachers' anxiety attachment predicts psychological burnout, stress coping strategies (seeking social support, problem-solving-oriented, and avoidance-oriented coping strategies) were found to have no moderating effect. Third, in the relationship in which teachers' avoidance attachment predicts psychological burnout, it was found that the coping strategy pursuing social support among the sub-areas of the stress coping strategy has a moderating effect. Fourth, in the relationship in which the teacher's dysfunctional perfectionism predicts psychological burnout, it was found that the avoidance-oriented coping strategy among the sub-areas of the stress coping strategy has a moderating effect. Fifth, in the relationship that adult attachment(anxiety and avoidance attachment) predicts psychological burnout through dysfunctional perfectionism, the avoidance-oriented coping strategy was found to control the path through which dysfunctional perfectionism predicts psychological burnout. These findings are significant in that they present meaningful basic data on the development of educational training and counseling programs that prevent or treat psychological burnout of teachers. In addition to the results of this study, discussions on limitations and future research directions were included.
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본 연구는 교사가 지각한 성인 애착(불안 애착, 회피 애착)과 심리적 소진의 관계에서 역기능적 완벽주의의 매개효과와 스트레스 대처방식의 조절된 매개효과를 검증하였다. 초·중·고등학교 교사 200명을 대상으로 수집된 자료를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사의 성인 애착(불안 애착, 회피 애착)은 심리적 소진을 직접적으로 예측할 뿐 아니라, 역기능적 완벽주의를 통해서도 심리적 소진을 예측하였다. 둘째, 교사의 불안 애착이 심리적 소진을 예측하는 관계에서 스트레스 대처방식(사회적지지 추구, 문제해결중심 및 회피중심 대처방...
본 연구는 교사가 지각한 성인 애착(불안 애착, 회피 애착)과 심리적 소진의 관계에서 역기능적 완벽주의의 매개효과와 스트레스 대처방식의 조절된 매개효과를 검증하였다. 초·중·고등학교 교사 200명을 대상으로 수집된 자료를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사의 성인 애착(불안 애착, 회피 애착)은 심리적 소진을 직접적으로 예측할 뿐 아니라, 역기능적 완벽주의를 통해서도 심리적 소진을 예측하였다. 둘째, 교사의 불안 애착이 심리적 소진을 예측하는 관계에서 스트레스 대처방식(사회적지지 추구, 문제해결중심 및 회피중심 대처방식)은 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 교사의 회피 애착이 심리적 소진을 예측하는 관계에서 스트레스 대처방식의 하위 영역 중 사회적 지지 추구 대처방식은 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교사의 역기능적 완벽주의가 심리적 소진을 예측하는 관계에서 스트레스 대처방식의 하위 영역 중 회피중심 대처방식은 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 성인 애착(불안 애착, 회피 애착)이 역기능적 완벽주의를 매개로 심리적 소진을 예측하는 관계에서 회피중심 대처방식은 역기능적 완벽주의가 심리적 소진을 예측하는 경로를 조절하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 교사의 심리적 소진을 예방 또는 처치하는 교육 연수와 상담 프로그램의 개발에 의미 있는 기초 자료를 제시한다는 점에서 의의 있다. 본 연구의 결과와 함께 제한점 및 앞으로의 연구 방향에 대한 논의도 포함되었다.