온라인 평생교육에서 실재감이 학습몰입에 미치는 영향 : 대학 부설 평생교육원을 중심으로
The Effects of Presence on Learning Flow in Online Lifelong Education : With a focus on lifelong education centers attached to universities
- 주제어 (키워드) 대학 부설 평생교육원 , 평생교육 , 온라인 교육 , 학습실재감 , 학습몰입 , Lifelong education centers attached to universities , lifelong education , online education , learning presence , learning flow
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066429
- UCI I804:11029-000000066429
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구의 목적은 COVID-19로 인하여 온라인으로 전환된 대학 부설 평생교육원의 실시간 및 비실시간 강의에서 학습자의 학습몰입을 예측하는 변인들을 분석해 냄으로써 추후 온라인 환경에서의 학습몰입을 증진하기 위한 교수설계 방안 및 운영전략에 대한 시사점을 얻고자 하는데 있다. 본 연구를 위해 수도권 소재 대학 부설 평생교육원의 학습자를 연구 참여자로 선정하였다. 이를 위해 수행된 연구절차와 방법은 다음과 같다. 먼저, 대학 부설 평생교육원의 실시간 평생교육과 비실시간 평생교육을 경험한 학습자를 대상으로 학습실재감을 독립변인, 학습몰입을 종속변인으로 하여 설문조사를 실시하였다. 회수된 자료 중 총 280부가 최종분석에 사용되었다. 자료 분석을 위한 통계프로그램은 IBM SPSS Statistics 22.0 프로그램을 사용하였다. 또한 연구문제를 검증하기 위해 요인분석과 신뢰도 검증, t-검증, 상관관계 분석, 회귀분석을 실시하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실시간 온라인 평생교육에서 학습몰입 및 학습실재감의 평균은 모두 비실시간 온라인 평생교육 평균보다 높은 수준을 보였다. 이는 비실시간 온라인 평생교육에서도 실시간 온라인 평생교육에 준할 만큼의 학습실재감 및 학습몰입을 높일 수 있는 다양한 방안을 모색하는 것이 요구된다는 것을 의미한다. 둘째, 실시간 및 비실시간 온라인 평생교육에서 학습실재감의 차이를 분석한 결과 학습실재감에 유의미한 차이가 나타나는 것으로 나타났다. 이는 통해 실시간 온라인 평생교육에서 이루어지는 교수자의 역할과 행동에 따라 학습자의 실재감을 결정하게 됨을 의미한다. 셋째, 실시간 및 비실시간 온라인 평생교육에서 학습실재감이 학습몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, 온라인 평생교육에서 학습자의 학습몰입과 높은 상관관계를 나타내는 변인은 학습과정 중 경험하게 되는 학습실재감이라는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 성과를 바탕으로 대학 부설 평생교육원의 온라인 평생교육 질적 제고를 위해 다음과 같은 개선방안과 시사점을 제언하고자 한다. 첫째, 최근의 교육환경을 적용한 온라인강의 또는 프레임워크 구현, 실시간 및 비실시간 교육 구현방식에 대한 연구가 지속되어야 한다. 둘째, 현재 실시간 온라인 수업에 대한 연구는 활발하게 이루어지고 있지만, 평생교육 학습자를 대상으로 한 연구는 소수의 연구를 제외하고는 매우 드문 상황이다. 후속연구에서는 본 연구에서 다루어졌던 학습실재감과 학습몰입 뿐 아니라 학습 성취도, 학습지속의향과 같이 다양한 변인들을 고려하는 것이 필요하다.
more초록 (요약문)
This study analyzes variables predicting the learning flow of students in real time and non-real time lectures at lifelong education centers attached to universities, where the lessons moved to an online format due to COVID-19; thus, having implications for instructional design plans and management strategies to promote learning flow in an online environment in the future. For this purpose, the study found research participants who were students at lifelong education centers attached to universities in the Seoul metropolitan region. The study was conducted with the following procedures and methods: A survey was distributed to students who had experiences real time and non-real time lifelong education at lifelong education centers attached to universities. Learning presence was an independent variable and learning flow was a dependent one. Of the returned questionnaires, a total of 280 were used in the final analysis. Data was analyzed with the IBM SPSS Statistics 22.0 program. Research questions were tested with factor analysis, reliability test, t-test, correlation analysis, and regression analysis. The findings are summarized as follows: First, the respondents scored higher averages in learning flow and presence in real time online lifelong education than non-real time online lifelong education, which raises a need to search for diverse measures to increase the learning presence and flow to the level of real time online lifelong education in non-real time online lifelong education. Secondly, the study analyzed differences in learning presence between real time and non-real time online lifelong education and found significant differences between them, which means that instructors determine the presence of learners with their roles and actions in real time online lifelong education. Finally, the study analyzed the effects of learning presence on learning flow in real time and non-real time online lifelong education and found that the learning presence that learners experienced in the learning process had close correlations with their learning flow in online lifelong education. Based on these findings, the study proposed the following improvement measures and implications to increase the quality of online lifelong education at lifelong education centers attached to universities: First, there should be ongoing research on the realization of online lectures or frameworks in which the recent educational environment is applied as well as on methods to realize real time and non-real time education. Second, there are active research efforts to investigate real time online lessons, but few of them target lifelong education students. Follow-up studies will need to consider different variables, including learning achievement and learning persistence in addition to learning presence and flow addressed in this study.
more