체육수업에서 교사의 피드백 유형이 중·고등학생의 라포 및 학습태도에 미치는 영향
The effect of different types of teacher feedback on middle and high school students' rapport and learning attitudes in physical education classes.
- 주제어 (키워드) 피드백 , 라포형성 , 학습태도 , feedback , rapport , learning attitude
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김수미
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066416
- UCI I804:11029-000000066416
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 체육 교사의 피드백 유형에 따른 교사와 학생 간의 라포형성과 체육수업 시간 학습 태도에 어떠한 영향을 미치는지 규명하는데 목적을 두고 분석 하였다. 조사대상은 S시에 위치한 4개교의 여자 중학교 156명, 남자 중학교 140명, 여자 고등학교 142명, 남자 고등학교 169명 총 607명을 대상으로 설문지를 배부하였다. 설문지 문항은 인구통계학적 변인 3문항, 피드백 유형 20문항, 라포형성 10문항, 학습 태도 16문항으로 49문항으로 구성하였다. 자료처리 방법은 연구 가설에 따라 독립표본 t 검정, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구 절차에 따라 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 개인적 특성에 따른 중·고등학생의 피드백 유형과 라포형성, 학습 태도에 유의한 차이가 나타났다. 성별에 따른 피드백 유형의 차이에서 중학생은 피드백 유형의 하위요인인 부정적 피드백(p<.05)에서 유의한 차이가 나타났고, 고등학생은 피드백 유형의 하위요인인 부정적 피드백(p<.001)과 교정적 피드백(p<.01)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 소속에 따른 피드백 유형의 차이에서 피드백의 하위요인 중 부정적 피드백(p<.05)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 성별에 따른 중·고등학생의 라포형성의 차이에서 중학생은 라포형성의 모든 하위요인인 개인적 유대감와 즐거운 관계에서 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다(p>.05). 반면, 고등학생은 라포형성의 모든 하위요인 개인적유대감(p<.001), 즐거운관계(p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 소속에 따른 라포형성의 차이에서 라포형성의 하위 요인 중 개인적 유대감은 소속 간 유의한 차이가 나타나지 않았다(p>.05). 반면, 즐거운 관계에서 소속 간의 통계적인 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 고등학교가 중학교보다 높게 나타났다. 성별에 따른 중·고등학생의 학습 태도의 차이에서 중학생은 학습 태도의 하위요인 중 흥미도(p<.01)와 자신감(p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 고등학생은 학습 태도의 하위요인 중 흥미도(p<.001), 자신감(p<.001), 집중도(p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 소속에 따른 학습태도의 차이에서 자신감(p<.01)과 집중도(p<.001)에서 유의한 차이가 나타났고, 두 요인 모두 중학생보다 고등학생이 높게 나타났다. 흥미도에서는 소속 간의 통계적인 유의한 차이가 나타나지 않았다(p>.05). 둘째, 중·고등학생이 인식하는 체육 교사의 피드백 유형이 라포를 형성하는 데 유의한 영향 미치는 것으로 나타났다. 먼저 중학생은 피드백 유형 하위유형 긍정적 피드백(p<.001), 교정적 피드백(p<.01)이 라포형성의 하위요인 중 개인적 유대감과 즐거운 관계에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 부정적 피드백은 개인적 유대감(p<.001)과 즐거운 관계(p<.05)에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 고등학생은 피드백 유형 하위요인 중 긍정적 피드백(p<.001)과 교정적 피드백(p<.001)이 라포형성의 하위요인 중 개인적 유대감에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 긍정적 피드백(p<.01), 부정적 피드백(p<.05), 교정적 피드백(p<.001) 모두 즐거운 관계에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중·고등학생이 인식하는 체육 교사의 피드백 유형이 학습 태도에 미치는 영향을 분석한 결과 본 연구에서 중·고등학생의 체육 교사의 피드백 유형이 학습 태도에 미치는 영향을 분석한 결과 중·고등학생 모두 피드백 유형 중 긍정적 피드백과 교정적 피드백이 학습 태도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 중학생이 인식하는 체육 교사의 피드백 유형 중 긍정적 피드백과 교정적 피드백이 학습 태도 하위요인 중 흥미도와 집중도에 정(+)적인 영향으로 미치는 것으로 나타났다. 그리고 고등학생이 인식하는 체육 교사의 피드백 유형 중 긍정적 피드백과 교정적 피드백이 하위요인이 학습 태도 모든 하위요인 흥미도, 자신감, 집중도에 정(+)적인 영향으로 미치는 것으로 나타났다. 반면, 부정적 피드백이 학습 태도 하위요인 중 자신감에 정(+)적인 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 체육 교사와 학생 간의 라포형성이 학생들의 학습 태도에 미치는 영향을 분석한 결과 먼저 체육 교사와 중학생 간의 라포형성이 학생의 학습 태도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 라포형성의 하위요인 중 개인적 유대감과 즐거운 관계가 학습 태도의 하위요인 중 흥미도와 집중도에 정(+)적인 영향을 나타냈고, 즐거운 관계가 학습 태도의 하위요인 자신감에 정(+)적인 영향을 나타냈다. 그리고 체육 교사와 고등학생 간의 라포형성이 학습 태도에서도 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 라포형성의 하위요인 중 개인적 유대감과 즐거운 관계는 학습 태도의 하위요인 흥미도에 정(+)적인 영향을 나타냈으며, 즐거운 관계는 학습 태도의 모든 하위요인 흥미도, 자신감, 집중도에 정(+)적인 영향을 나타냈다. 다섯째, 본 연구에서 중·고등학생의 학습 태도가 체육 교사와 학생 간의 라포형성에 미치는 영향을 분석한 결과 먼저 중학생의 학습 태도가 라포형성에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학습 태도의 하위요인 중 흥미도와 집중도가 라포형성에 정(+)적인 영향이 나타났고, 학습 태도의 하위요인 중 자신감이 라포형성의 하위요인 개인적 유대감에 부(-)적인 영향으로 나타났지만, 그 정도는 미약한 것으로 나타났다. 그리고 고등학생의 학습 태도가 라포형성에서도 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학습 태도의 하위요인 중 자신감과 집중도가 라포형성에 정(+)적인 영향으로 나타났다.
more초록 (요약문)
The goal of this study was to look into how feedback from physical education teachers affects the formation of rapport between teachers and students, as well as the attitude of physical education class learning. The survey was conducted on 156 girls' middle schools, 140 boys' middle schools, 142 girls' high schools, and 169 boys' high schools in four schools located in S-si. The questionnaire contained 49 questions, including three demographic variables, twenty feedback types, ten rapport formation questions, and sixteen learning attitudes. The independent sample t-test, correlation analysis, and multiple regression analysis were used to process the data in accordance with the research hypothesis. According to these research procedures, the following conclusions were reached: First, there was a significant difference between middle and high school students in feedback type, rapport formation, and learning attitude based on personal characteristics. In the difference in feedback types according to gender, middle school students have negative feedback (p<.05), which is a sub-factor of feedback types. High school student showed statistical significace in negative feedback (p<.001), which is a sub-factor of the feedback type as well as correction feedback (p<0.1).In the difference in feedback types according to affiliation, negative feedback among the sub-factors of feedback (p<.05) there was a statistically significant difference. Middle school students did not show a statistically significant difference in the pleasant relationship with personal bonds, which are all sub-factors of rapport formation, when compared to high school students (p>.05). High school students, on the other hand, high school students showed statistical difference in a sense of personal bond (p<.001) and a pleasant relationship (p<.001), which are all sub-factors of rapo formation. There was no significant difference in personal bond between affiliation among the sub-factors of rapport formation in the difference in rapport formation according to affiliation (p>.05). Affiliation in a pleasant relationship, on the other hand, showed a statistically significant difference (p<.01). High school was higher than middle school. In the difference in learning attitudes of middle and high school students according to gender, middle school students showed statistically significant in interest (p<.01) and confidence (p<.001), high school students showed statistical significance in interest (p<.001), confidence (p<.001), concentration ability (p<.001). Looking at the difference in learning attitudes based on affiliation, confidence (p<.01) and concentration (p<.001) showed a significant difference, with high school students outperforming middle school students in both factors. There was no statistically significant difference in interest between affiliations (p>.05). Second, it was discovered that the type of feedback received from physical education teachers by middle and high school students had a significant effect on rapport formation. For starters, middle school students have positive feedback (p<.001) and corrective feedback (p<.01) were found to have a positive (+) effect on personal bonds and pleasant relationships among the sub-factors of rapport formation, and negative feedback was found to have a personal bond (p<.001).It was found to have a negative (-) effect on the pleasant relationship. And high school students have positive feedback (p<.001) among the sub-factors of feedback type (p<.001)and corrective feedback (p<).001) was found to have a positive (+) effect on personal bonds among the sub-factors of rapport formation. Also, positive feedback (p<.01), negative feedback (p<.05), corrective feedback (p<.001) were found to have a positive (+) effect on pleasant relationships. Third, it was discovered that positive and corrective feedback among the feedback types had a statistically significant effect on learning attitudes after analyzing the effect of the feedback types of physical education teachers perceived by middle and high school students. First, it was discovered that positive and corrective feedback from physical education teachers, when perceived by middle school students, had a positive (+) effect on interest and concentration, two sub-factors of learning attitude. Furthermore, it was discovered that among the types of feedback received from physical education teachers by high school students, positive and corrective feedback had a positive (+) effect on all sub-factors of learning attitude, interest, confidence, and concentration. Negative feedback, on the other hand, was found to have a positive (+) effect on confidence among the sub-factors of learning attitude. Fourth, it was discovered that rapport formation between physical education teachers and students had a statistically significant effect on students' learning attitudes after analyzing the effect of rapport formation between physical education teachers and students. Personal bonds and pleasant relationships among the sub-factors of rapport formation had a positive (+) effect on interest and concentration among the sub-factors of learning attitude, and pleasant relationships had a positive (+) effect on confidence, a sub-factor of learning attitude. Furthermore, rapport formation between physical education teachers and high school students was found to have a statistically significant effect on learning attitudes.Personal bonds and pleasant relationships had a positive (+) effect on interest, a sub-factor of learning attitude, and pleasant relationships had a positive (+) effect on all sub-factors of learning attitude, interest, confidence, and concentration, among the sub-factors of rapport formation. Fifth, it was discovered that middle school students' learning attitudes had a statistically significant effect on rapport formation in this study after analyzing the effect of middle and high school students' learning attitudes on rapport formation between physical education teachers and students. Interest and concentration had a positive (+) effect on rapo formation among the sub-factors of learning attitude, and confidence had a negative (-) effect on personal bond, but the degree was weak. Furthermore, it was discovered that high school students' learning attitudes had a statistically significant effect on rapo formation. Confidence and concentration were discovered to have a positive (+) effect on rapo formation among the sub-factors of learning attitude.
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