검색 상세

특성화 고등학교에서 대면, 비대면 체육수업에 따른 학습태도, 수업만족도의 차이에 관한 연구

A study on the differences of learning attitudes and class satisfaction in physical education for online or in person class in specialized high schools

초록 (요약문)

본 연구의 목적은 특성화 고등학교에서 대면, 비대면 체육수업에 따른 학습태도와 수업만족도의 차이에 대하여 연구하고 이를 규명하는 데 있다. 이와 같은 연구의 목적에 달성하기 위하여 서울시 성동구에 소재한 D고등학교와, 중구에 소재한 D고등학교 1-3학년 학생 150명씩 총 300명을 표본으로 하여 설문지를 작성하고 배부하였다. 300부 중 불성실 응답자 7부를 제외하고 , 최종 293부의 설문지가 분석에 사용되었다. 자료의 처리는 Window SPSS 27.0 Version 통계 프로그램을 이용하여 연구의 목적에 맞게 분석하였다. 구체적으로 빈도분석과 백분율, 일원변량분석(one-way ANOVA), 독립표본 t 검정, 단순회귀분석, 신뢰도 검사를 위해 Cronbach’s α 계수를 산출하였고 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 대면/비대면 수업에서 학습태도와 수업 만족도에는 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 대면/비대면 수업에서 학년은 학습태도와 수업만족도에 유의미한 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 대면/비대면 수업에서 성별은 학습태도와 수업만족도에 유의미한 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 대면/비대면 수업에서 코로나로 인한 비대면 수업 이전 원격수업의 경험 여부는 학습태도와 수업만족도에 유의미한 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 수업 선호도에 따라 대면/비대면 수업에서 학습태도와 수업만족도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 대면/비대면 수업 시 학습태도는 수업만족도에 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다.

more

초록 (요약문)

This study aims to research and investigate the differences in learning attitude and class satisfaction between online and in person physical education classes in specialized high schools. For this purpose, a survey was conducted with a sample of 300 students, 150 students each from D high school in Seongdong-gu, Seoul and D high school in Jung-gu, Seoul. Out of 300 copies, 293 questionnaires were used for the analysis, excluding 7 unfaithful responses. Data processing was performed using the Windows SPSS 27.0 Version statistics program. Specifically, frequency analysis, percentage, one-way ANOVA, independent sample t-test, and simple linear regression analysis were performed, and Cronbach's α coefficient was calculated for reliability test, and the following conclusions were obtained. First, there was a significant difference in learning attitude and class satisfaction between online and in person classes. Second, in both online and in person classes, the academic year did not have a significant effect on learning attitude and class satisfaction. Third, learning attitude and class satisfaction showed no difference by gender in both online and in person classes. Fourth, it was found that whether students experienced remote classes before COVID-19 had no significant effect on their learning attitude and class satisfaction in both online and in person classes. Fifth, it was found that preference for online or in person classes had a significant effect on learning attitude and class satisfaction. Sixth, learning attitude during online or in person classes was found to have a positive effect on class satisfaction.

more