학습공동체 성장 지원 플랫폼에 관한 연구 : ‘모두의학교’ 사례를 중심으로
A Study on Support Platforms Designed for the Growth of Learning Communities : Focusing on the Moduschool Case
- 주제어 (키워드) 학습공동체 , 학습 지원 플랫폼 , 모두의학교 <시민 커뮤니티학교> , 질적 사례 연구 , learning community , learning support platform , Civic Community School by the Moduschool , qualitative case study
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066386
- UCI I804:11029-000000066386
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
학습공동체는 공동학습의 과정을 통해 삶에 필요한 배움을 모색하고 실천한다. 학습공동체는 학습자의 자발적인 참여를 통해 형성되지만, 학습공동체의 활동을 지원하는 조직의 다양한 지원을 통해 더욱 성장하고 활성화 된다. 일반적인 학습모델의 배움이 일방향으로 흐른다면, 학습 플랫폼은 학습공동체 상호 간 혹은 학습공동체와 외부 참여자 간의 교환이 이루어 질 수 있도록 학습의 장이 된다. 본 연구는 서울특별시평생교육진흥원에서 운영하는 모두의학교 ‘시민 커뮤니티학교’ 지원 사업의 구체적인 사례를 통해, 학습공동체의 성장을 위한 지원 플랫폼의 역할을 탐색하는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 중심으로 논의를 전개하였다. 첫째, 학습공동체는 <시민 커뮤니티학교> 플랫폼 참여를 통하여 어떠한 성장을 경험하였는가? 둘째, 학습공동체 성장에 영향을 미친 <시민 커뮤니티학교> 플랫폼의 지원 요인은 무엇인가? 셋째, 학습공동체의 성장을 위한 학습공동체 지원 플랫폼이 해야 할 역할은 무엇인가? 연구자는 본 연구를 위한 기초연구로 학습공동체와 학습 플랫폼에 대한 개념을 정리하였고, 선행연구로서 학습자 중심교육과 학습공동체 성장 지원에 관한 연구들을 분석하였다. 본 연구는 학습공동체 성장 지원 플랫폼의 역할 탐색을 위해 질적 사례연구 방법을 활용하였다. <시민 커뮤니티학고> 플랫폼의 문헌자료를 수집하고, 학습공동체 활동을 참여 관찰 하였으며 <시민 커뮤니티학교> 플랫폼의 참여자 및 관계자와 심층면담을 진행하였다. 연구 결과 <시민 커뮤니티학교> 플랫폼의 특성요인이 학습공동체의 성장 경험에 영향을 미쳤음을 확인하였고, 이를 바탕으로 학습공동체 성장을 위한 지원 플랫폼의 역할을 도출할 수 있었다. 연구 결과를 바탕으로 학습공동체의 활성화를 위해 공공·민간 영역에서 진행되는 학습 플랫폼에 대한 구체적인 사례 연구가 꾸준히 지속되길 바라며, 학습지원조직의 플랫폼화 되는 사업 구조를 이해하고 새로운 흐름 속에서 학습공동체 지원 방안을 고민해 보길 제안한다. 플랫폼의 구조 속에서 학습공동체의 성장 지원에 대해 논한 본 연구는 개별화되고 다양해지는 학습공동체의 활동에 적용해볼 수 있는 하나의 구체적인 실천 사례가 되었음에 의의를 갖고자 한다.
more초록 (요약문)
A learning community seeks learning opportunities and carries out learning that is necessary in life through a process that involves learning together. It is well established that a learning community is created by the voluntary participation of learners. That said, what makes learning communities grow and thrive is diverse support delivered by organizations. While a conventional learning model features unidirectional learning, a learning platform provides a venue where exchanges can take place among learning communities or between a learning community and external participants. In this paper, the author intends to investigate the role of support platforms designed to foster learning communities by examining the case of the Civic Community School platform, a support project carried out by the Moduschool run by the Seoul Metropolitan Institute for Lifelong Education. To this end, the author discusses on the following questions. First, what kind of growth did learning communities experience by taking part in the Civic Community School platform? Second, what were the factors of the Civic Community School platform that impacted the growth of learning communities? Third, what is the role of the learning community support platform in the growth of learning communities? The author defines the concepts of learning communities and learning platforms, and analyzes research on support for learner-centered education and the growth of learning communities as a pilot study. A qualitative case study was examined to explore the role of the support platform. Literature on the Civic Community School platform was collected, participants were observed during learning community activities, and in-depth interviews were conducted with participants and relevant personnel of the Civic Community School platform. The study results confirmed that the attributes of the Civic Community School platform had an impact on the growth experience of learning communities. Based on the results, the author was able to define the role of the support platforms designed to foster learning communities. The author hopes that these study results serve as a stepping stone for further case studies on learning platforms that are used in the public and private sectors to foster learning communities. The results of the study suggest an understanding of the project structures of learning support organizations that are becoming increasingly platform-based and encourage exploration of ways to provide additional support to learning communities in this new trend. This study is significant in that it serves as a detailed practical case that can be applied to the activities of increasingly individualized and diverse learning communities.
more