역사해설사가 된 중년 여성의 전이학습 경험에 대한 질적 사례연구
A Qualitative Case Study on the Transitional Learning Experience of Middle-aged Women who have Become Historical Interpreters
- 주제어 (키워드) 중년 여성 , 전이학습 , 평생학습 , 앙코르커리어 , 인생이모작 , 질적 사례연구 , Middle-aged women , transitional learning , lifelong learning , encore career , second cropping in life , qualitative case study
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066385
- UCI I804:11029-000000066385
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 역사해설사라는 일로써 사회참여의 폭을 넓혀간 중년 여성의 사례를 전이학습 관점에서 분석하여 중년 여성 평생학습에의 시사점을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중년 여성들은 어떠한 생애 경험을 통해 역사해설사가 되었는가? 둘째, 역사해설사로의 전이과정에서 중년 여성들은 무엇을 경험하였으며, 이들의 전이학습 경험이 가지는 의미는 무엇인가? 셋째, 역사해설사가 된 중년 여성의 전이학습 경험 사례는 중년 여성 평생학습에 어떤 시사점을 주는가? 질적 사례연구로 수행된 본 연구는 중년기에 본격적으로 역사공부를 하기 시작하여 현재 유급으로 역사해설 또는 역사 관련 강의를 하고 있으며, 본인의 정체성을 역사해설사로 생각하는 중년기 기혼 유자녀 여성 3명을 연구참여자로 선정하였다. 2021년 4월에서 9월까지 심층면담을 실시하고 면담의 질적 보강을 위한 자료를 수집하였으며,‘연구참여자별 사례 내 분석’과 ‘연구참여자 간 사례 분석’을 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중년 여성들은 10여년의 시간 동안 역사해설사로 질적인 전이를 이루어냈다. 이들에게 역사해설사라는 일은 중년기에 새로운 자아를 찾고 개발하여 삶을 재구성하게 하였을 뿐 아니라, 사회에서 자신들의 활동 공간을 넓힐 수 있는 적절한 수단이었음을 알 수 있었다. 둘째, 이들은 진입기, 적응기, 확장기의 세 시기를 거치며 역사해설사로의 전이를 이루었으며, 각 시기별 전이학습 경험의 독특한 양상이 드러났다. 역사해설사로의 진입기에 이들은 (재)구성<또는 차이두기>-도전-(재)설계 전략을 구사하며, 삶의 전환 욕구를 확인하고, 학습을 통한 변화 가능성을 타진하였다. 적응기에는 순응-성장-활성화-도전-(재)설계 전략을 구사하여 배움을 통해 ‘해설을 잘 하는 역사해설사’로 진화하였으며, 작은 성취들을 통해 역사해설사로서 자신의 존재가치를 확인해갔다. 전문성과 자신감을 획득한 이들은 확장기에 이르러 도전-활성화-(재)설계-(재)구성 전략을 안정적으로 구사하며 일터에서 성장을 지속하고, 일을 통해 삶을 재구성할 수 있었다. 마지막으로 중년 여성의 역사해설사로의 전이학습 경험 사례를 통해 도출된 중년 여성 평생교육에의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 100세 시대를 맞아 중년 여성의 후반부 인생 설계를 위해서는 탐색의 시간이 절대적으로 필요함을 알 수 있었다. 생애 전환기에 학습을 통한 탐색과 성장의 시간이 필요하다는 사회적 공감대 형성과 함께 평생학습체계 내에서 제도적·정책적 뒷받침이 따라야 할 것이다. 둘째, 중년 여성의 사회적 기여 욕구와 연계할 수 있도록 평생교육 차원의 접근이 필요할 것이다. 이웃과 공적인 삶까지 생각하는 중년 여성들을 공익을 위한 사회참여로 이끌어 낼 수 있음을 사례를 통해 확인하였다. 중년 여성이 시민교육이나 사회적 기업과 같은 공익적 활동의 주체로 참여할 수 있는 연계 방안을 마련한다면 역동적인 평생학습사회의 모습에 근접할 수 있을 것이다. 셋째, 중년 여성을 대상으로 한 생애진로교육은 보다 폭넓은 일의 의미를 고려하여 설계되어야 할 것이다. 중년기에 학습을 통해 역사해설사로 일의 전환을 이루는 과정에서 이들은 학습, 자원봉사와 같은 금전적인 보상과 거리가 먼 활동들도 유급노동과 다르지 않은 무게로 접근하는 모습을 보이며, ‘워라러밸’ 즉, 일(work)·생활(life)·학습(learning)의 균형(balance)을 몸소 실천하고 있었다. 그러므로 평생교육 차원에서 다루는 중년 여성 생애진로교육에서는 생계유지 차원을 넘어 모든 사람이 삶의 의미를 발견할 수 있는 다양한 활동까지 포함하는 개념으로서의 일을 고려하여 설계해야 할 것이다.
more초록 (요약문)
This study aims to suggest implications for lifelong learning of middle-aged women from the perspective of transitional learning by analyzing cases of those who have broadened their social participation by becoming historical interpreters. The research questions set for this purpose are as follows. First, what life experiences led these middle-aged women to become historical interpreters? Second, what did they experience in the process of transitioning into a historical interpreter, and what is the significance of their transitional learning experience? Third, what implications does the transitional learning experience of these women have for their lifelong learning? This study took a qualitative approach and examined three middle-aged married women with children who began to study history in earnest in their middle age, and who are currently giving paid history commentary or history-related lectures, thinking of their identity as historical interpreters. From April to September 2021, in-depth interviews were conducted and data was collected to enhance the quality of the interviews. The research results derived through intra-case analysis of research participants and case analysis among research participants are as follows. First, these middle-aged women made a qualitative transition to the role of historical interpreter over a period of 10 years. It was found that the work of a historical interpreter not only allowed them to reconstruct their lives by finding and developing a new self in their middle age, but was also an appropriate means to expand their scope of activity in society. Second, each of these women made their transition to historical interpreter through three periods of entry, adaptation, and expansion, revealing a unique aspect of their transitional learning experience during each period. During the period of entry, they used the (re)construction <or distinction> - challenge - (re)design strategy, confirmed the desire for life change, and explored the possibility of such change through learning. During the adaptation period, they developed into a "historical interpreter with good narration" through learning by making full use of the strategy of adaptation – growth – activation – challenge - (re)design. Once they had acquired sufficient expertise and confidence, they reached the expansion stage and were able to stably use the challenge – activation - (re)design - (re)construction strategy, and have continued to grow at and reorganize their lives through work. The implications of this case study are as follows. First, it was found that the time of exploration is absolutely necessary to design the second half of a middle-aged woman's life in a world where people can live to be 100. Institutional and policy support should follow within the lifelong learning system along with the formation of a social consensus that time for exploration and growth through learning is necessary at the transitional period of life. Second, an approach of lifelong education will be necessary so that it can be linked with the desire of middle-aged women to contribute to society. Examples confirmed that middle-aged women who care about their neighbors and public life can be led to engage in social participation for the public good. If middle-aged women are prepared to participate in public interest activities such as civic education and social enterprises, it will be possible to create a society wherein lifelong learning is dynamic. Third, lifelong career education for middle-aged women should be designed in consideration of the broader meaning of work. As the women in the study progressed towards becoming historical interpreters, they appeared to weight activities without monetary reward, such as learning and volunteer work, equally with paid labor, and practice balancing work, life, and learning. Therefore, lifelong career education for middle-aged women should be designed to include a variety of paid and unpaid activities that allow everyone to discover the meaning of life beyond seeking financial rewards.
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