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콜센터 근로자가 신체활동 경험을 통해 체감한 삶의 변화 연구

A Study on the Changes in Life Experienced by Call Center Workers through Physical Activity Experience

초록 (요약문)

본 연구는 고객응대 근로자가 신체활동을 통해 체감한 삶의 변화를 내러티브 형식으로 진행한 연구로써 연구 참여자들이 직접 겪은 경험을 토대로 일대기적으로 이야기 하였다. 그 과정 속에서 콜센터 입사 동기, 감정노동을 하는 고객응대 근로자로써의 삶과 이들이 신체활동 실천을 하게 된 배경, 그리고 그 과정과 변화에 대한 탐색을 진행하였다. 연구 참여자로 선정한 고객응대 근로자는 최소 2년 이상의 경력을 가지고 있으며 재직중에 있다. 또한 신체활동에 열정을 가지고 최소 6개월 이상의 실천을 한 인원들만 선정하였고 최종적으로 6인의 연구참여자가 선정되었다. 연구참여자의 실제 경험을 토대로 심층면담을 진행하여 생생한 이야기의 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 토대로 자료의 분석 및 해석 과정을 통하여 고객응대 근로자들의 신체활동을 통해 체감한 변화와 그 의미들은 그들만의 신체활동을 실천함으로써 다양하고 광범위한 삶의 변화까지 이루어냈다. 본 연구에 활용된 질적연구 방법은 내러티브 탐구형식으로 이루어졌으며 연구 참여자들이 이야기한 내용을 텍스트로 구성하고 반복하여 읽으면서 그들의 이야기를 의미화 하고 구조화 하였다. 본 연구를 통하여 고객응대 근로자가 콜센터에 입사하게 된 배경부터 신체활동 실천으로 인해 체감한 변화와 신체활동의 의미까지 확인 할 수 있었다. 고객응대 근로자가 보다 더 나은 '내일'을 살 수 있도록 이후 이어질 후속 연구에서는 현상학적, 사례연구 등의 다양한 방법을 통해 연구들이 이어져야 할것이다.

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초록 (요약문)

This study was conducted in a narrative format with changes in life experienced by customer-responsive workers through physical activities, and was talked about in a life-long manner based on the experience experienced by the study participants directly. In the process, the motivation to join the call center, the life of customer service workers who engage in emotional labor, the background of their physical activities, and the process and changes were explored. The customer service worker selected as a research participant has at least two years of experience and is in office. In addition, only those who practiced for at least 6 months with passion for physical activity were selected, and finally 6 research participants were selected. In-depth interviews were conducted based on the actual experience of the study participants to collect vivid story data. Through the analysis and interpretation process of the data based on the collected data, the changes felt through the physical activities of customer service workers and their meanings have achieved various and extensive life changes by practicing their own physical activities. The qualitative research method used in this study was in the form of narrative inquiry, and the contents of the study participants were composed of text and repeatedly read to mean and structure their stories. Through this study, it was possible to confirm from the background of customer service workers joining the call center to the changes they felt due to physical activity practice and the meaning of physical activity. In subsequent studies that will follow so that customer-responsive workers can live a better "tomorrow," studies should be continued through various methods such as phenomenological and case studies.

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