검색 상세

라이브 커머스 활동에서 소비자 구매 의도의 영향요인 연구 : 소비자의 지각된 사회적 현존감을 중심으로  

Research on The Effecting Factors of Customer Purchase Willingness in Live Commerce Activity : Focusing on The Perceived Social Presence

초록 (요약문)

본 연구는 라이브 커머스 활동에서 소비자의 사회적 현존감, 지각된 유용성, 신뢰, 지각된 위험성이 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 대한 알아보고자 한다. 한국에 거주한 20,30대 라이브 커머스 시청 경험이 있는 소비자들을 대상으로 데이터를 수집 및 분석하여 연구가설에 대한 실증적으로 검증하였다. 연구결과, 소비자가 라이브 커머스를 시청할 때 소비자의 사회적 현존감이 소비자의 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로, 이 과정에서 지각된 유용성과 신뢰는 매개변인이고 부분 매개효과를 있는 것으로, 지각된 유용성은 신에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또 한편 사회적 현존감이 지각된 재무 위험성에 긍정적인 영향을 미치고 지각된 위험성은 구매 의도에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다.

more

초록 (요약문)

This study aims to verify the effects of consumers' social presence, perceived usefulness, trust, and perceived risk on consumers' purchase willingness in live commerce activities empirically. This study collected the data from experienced live commerce consumers in the 20s and 30s and the research hypothesis was empirically verified. As a result of the study, it was found that when consumers watch live commerce, consumers' social presence has a positive effect on consumers' purchase willingness, and perceived usefulness and trust are verified to be the partial mediator in this process, and the perceived usefulness has been verified to have a positive effect on trust. On the other hand, it was found that social presence had a positive effect on perceived financial risk, but the perceived risk did not affect customers' purchase willingness.

more