온라인 수업 유형에 따른 체육 교사들의 교수학습 및 평가방법에 대한 연구
A Study on the Teaching and Evaluation Method of Physical Education Teachers by Online Class Types
- 주제어 (키워드) 온라인 체육수업 , 근거이론 , 교수학습 방법 , 평가 방법 , 개선 및 보완점 , Online physical education classes , grounded theory , teaching and learning methods , evaluation methods , improvements and supplements
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이의재
- 발행년도 2022
- 학위수여년월 2022. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000066355
- UCI I804:11029-000000066355
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 코로나 상황 이후 온라인 개학이 본격적으로 시작되면서 온라인 체육수업을 현장에서 경험한 체육 교사들의 교수ㆍ학습방법 및 평가방법에 대해 연구하고자 하였다. 이를 통해 교육부에 제시한 온라인 수업유형에 기반한 다양한 교수ㆍ학습 방법과 평가 방법에 대해 알아보고 그에 대한 개선 및 보완점까지 탐구하고자 하는 것이 연구의 목적이다. 따라서 본 연구는 연구 참여자들에게 심층 면담을 통해 온라인 체육수업의 준비과정, 온라인 체육수업 유형별 교수ㆍ학습 및 평가 방법, 온라인 체육수업의 촉진ㆍ방해 요인, 온라인 체육수업의 교수ㆍ학습 및 평가 방법의 개선 및 보완점에 대해 심층적으로 알아보고자 하였다. 연구 참여자들은 최소 2년 이상의 경력을 가진 교사로서 코로나 이후 온라인 체육수업이 활성화 된 시기부터 현재까지 온라인 수업을 유형별로 모두 경험한 중학교 체육 교사 5명을 연구대상으로 선정하였다. 이를 위해 선행연구 조사와 심층 면담을 실시 하였으며 반 구조화된 질문지를 통해 1회차 대면 면담, 2회차 ZOOM을 활용한 비대면 면담, 3회차는 유선 면담까지 총 3회 면담을 시행하였다. 이에 따라 도출된 결과를 근거이론에 기초하여 체계적으로 범주화시켜 결론을 도출하였으며 결과는 다음과 같다. 먼저 전사 작업을 통해 총 40개의 개념어와 6개의 상위 범주 14개의 하위 범주로 범주화 하였다. 다음으로 심층 면담 자료를 바탕으로 근거이론에 적용하여 구조화 작업을 진행하였다. 본 연구에 참여한 교사들 모두 온라인 기기와 플랫폼을 활용한 체육수업 진행에 대해 내적인 부담과 심경 변화를 겪었으며 이를 극복하기 위해 영상 제작, 편집, 온라인 플랫폼 활용 역량 향상을 위해 개인적 노력을 하였으며 이를 지원하기 위해 학교 차원에서 다양한 연수와 장학의 기회를 제공하였다고 말하였다. 이후 연구 참여자들은 교육부의 가이드라인에 준거하여 온라인 수업 유형별 다양한 교수ㆍ학습 방법과 평가 방법을 적용하여 수업을 시행하였다. 그에 따라 실시간 쌍방향 수업을 기반으로 한 유형별 수업의 융합한 교수ㆍ학습 방법의 활용, 기존의 신체 활동 중심의 평가 외에 인지ㆍ정의적 영역을 모두 평가할 수 있는 평가 방법의 활용이 주요한 활용 방안으로 도출 되었다. 또한 기존과는 다른 새로운 온라인 체육수업인 SNS를 활용한 따라하기 챌린지, 온라인 체육대회, 스포츠 이슈 사건 100분 토론 등의 창의적 교수ㆍ학습 방법의 유형이 제시되었다. 또한 온라인 체육수업에 대한 촉진 요소로서 실시간 소통 증진, 학생의 동기 유발, 적극적인 학습참여가 도출되었으며, 방해 요소로서 우발적인 온라인 상의 오류, 교사의 업무 피로도, 학생의 유의미한 학습에 대한 의문점이 도출 되었다. 보다 발전 된 온라인 체육수업 환경을 개선하기 위한 지원 방안으로 교사 개인적 차원에서는 온라인 수업 진행을 위한 업무용 태블릿 PC 및 전자용품 지원, 체육교과 차원에서는 가정에서 시행할 수 있는 체육용품 지원이 도출 되었다. 또한 교수ㆍ학습 방법에 대한 개선사항으로서 정부 차원의 온라인 체육수업 전담팀 구성, 다양한 온라인 플랫폼과 어플을 연계한 학습자 흥미 유발 수업이 도출되었으며 평가 방법에 대한 개선사항으로서 복합적인 평가가 가능한 온라인 체육 평가 프로그램 개발 필요, 과정평가 및 향상도 평가를 적극 반영한 평가 시행이 주요한 결과로 도출되었다. 본 연구를 통해 현장에서 온라인 체육수업을 경험하고 있는 교사들의 목소리를 자세히 들어볼 수 있었다. 연구를 진행하면서 교사들의 다양한 고충과 현실적인 제한점들을 느낄 수 있었으며 이를 위한 향후의 개선책에 대해서도 함께 고민해 보는 시간을 가질 수 있었다. 한편 창의적이고 기발한 아이디어를 통한 교수ㆍ학습 및 평가 방법을 활용하여 학생들과 상호작용하는 모습을 보면서 미래의 온라인 체육수업의 가능성 또한 엿볼 수 있었다. 장점은 키우고 단점은 보완할 수 있도록 온라인 체육수업의 교수ㆍ학습 방법과 평가 방안에 대한 지속적인 연구와 관심이 필요하다.
more초록 (요약문)
This study attempted to study the teaching, learning, and evaluation methods of physical education teachers who experienced online physical education classes in the field as online school began in earnest after the COVID-19 situation. Through this, the purpose of the study is to find out various teaching and learning methods and evaluation methods based on the online class type suggested by the Ministry of Education and to explore improvements and supplements. Therefore, through in-depth interviews with the study participants, this study attempted to in-depth investigation into the preparation process of online physical education classes, teaching, learning, and evaluation methods by type of online physical education classes, promotion and obstruction of online physical education classes. Participants in the study selected five middle school physical education teachers who experienced all online classes by type from the time when online physical education classes were activated after COVID-19. To this end, previous research surveys and in-depth interviews were conducted, and through semi-structured questionnaires, the first face-to-face interviews, the second non-face-to-face interviews using ZOOM, and the third wired interviews were conducted three times. The results derived accordingly were systematically categorized based on the theory of evidence to draw conclusions, and the results are as follows. First, through transcription work, a total of 40 conceptual words and 6 upper categories were categorized into 14 lower categories. Next, based on the in-depth interview data, the structuring work was conducted by applying it to the theory of evidence. All of the teachers who participated in this study said they experienced internal burdens and changes in physical education classes using online devices and platforms, and to overcome this, they made personal efforts to improve their ability to produce, edit, and use online platforms, and provided various training and scholarship opportunities at the school level. Subsequently, the study participants conducted classes by applying various teaching and learning methods and evaluation methods for each online class type in accordance with the guidelines of the Ministry of Education. Accordingly, the use of fusion teaching and learning methods of classes based on real-time interactive classes and the use of evaluation methods that can evaluate both cognitive and affective areas in addition to existing physical activity-oriented evaluations were derived as major applications. In addition, types of creative teaching and learning methods such as copying challenge using SNS, a new online sports class different from the previous one, online sports competition, and 100-minute discussion of sports issue events were presented. and real-time communication promotion, student motivation, and active participation in learning were derived as facilitating factors for online physical education classes, and questions about accidental online errors, teacher work fatigue, and meaningful learning of students were derived. As a support plan to improve the more advanced online physical education class environment, support for work tablet PCs and electronics for online classes was derived at the teacher's individual level, and support for physical education products that can be implemented at home at the physical education subject level. In addition, as an improvement to teaching and learning methods, a government-level online physical education class dedicated team is formed, and learners who link various online platforms and applications. Through this study, we were able to listen closely to the voices of teachers experiencing online physical education classes in the field. While conducting the study, I was able to feel various difficulties and practical limitations of teachers, and I was able to have time to think about future improvement measures. Meanwhile, the possibility of online physical education classes in the future could also be seen by watching them interact with students using teaching, learning, and evaluation methods through creative and ingenious ideas. Continuous research and interest in teaching and learning methods and evaluation methods of online physical education classes are needed to develop advantages and compensate for disadvantages.
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