가젤기업의 결정요인에 관한 연구 : 기업 간 거래 네트워크의 역할을 중심으로
A study on the determinants of gazelle companies: Focusing on the role of business-to-business transaction networks
초록/요약
고성장 기업 즉 가젤기업이 경제 성장과 고용 창출에서 중요한 역할을 하고 있음이 밝혀짐에 따라서 가젤기업 결정요인에 대한 많은 연구가 시도되고 있다. 본 연구는 다양한 가젤기업의 결정요인 중 최근 경제학적으로도 그 중요성이 대두되고 있는 기업 간 거래 네트워크의 역할을 분석하였다. 이를 위해 2016년 국내 기업 간 전자결제 정보를 바탕으로 기업 간 거래 네트워크를 자료를 구축한 후 사회연결망 분석기법을 이용하여 대규모기업집단 네트워크 참여 정도와 관계를 살펴보고 업종 특징과 전체 네트워크에서 기업의 상대적 중요도를 도출하였다. 2017년부터 2019년 3년간 고성장을 보인 제조업 기업을 가젤기업으로 정의한 후, 기업 간 거래 네트워크의 특징이 가젤기업으로 성장하는데 어떠한 역할을 하는지 실증 분석하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 제조업 기업의 경우 대규모기업 집단 기업과 거래 네트워크를 형성하는 것이 가젤기업으로 성장하는데 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히, 기업 간 거래 네트워크 내 대규모기업집단 기업의 참여비율이 높을수록, 거래 관계는 적당한 거리를 유지할수록 가젤기업으로 성장하는데 긍정적인 것으로 나타났다. 둘째, 동종업종의 대규모기업집단 기업과 거래 더 많을수록 가젤기업으로 성장하는데 긍정적인 것으로 나타났다. 그러나 기업 간 거래 네트워크 내 중요도가 가젤기업으로 성장하는데 미치는 영향에 대해서는 통계적으로 유의미한 결과를 얻지 못하였다. 본 연구는 가젤기업에 대해 재무적 특성과 기업 내부역량을 중심으로 분석하였던 기존 연구들의 한계를 벗어나, 기업 간 거래 네트워크가 가젤기업 결정요인이 됨을 실증적으로 밝혔다는 점에서 기존 연구와 차별성이 있다. 또한 기업 간 거래 네트워크 관점에서 가젤기업을 육성하기 위한 정책이 필요함을 제시하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
more초록/요약
This study examines the role of the business-to-business transaction network as a determinant of gazelle (high-growth) enterprises. Using electronic payment data and social network analysis technique, this study analyzes enterprises’ participation in the business-to-business transaction network. After defining an enterprise with high-growth rates for the past 3 years (2017-2019) in the manufacturing sector, the study investigates how the characteristics of the business-to-business transaction network play a role in becoming a gazelle enterprise. The results of this study are as follows. First, the participation in transaction business-to-business transaction network associated has a positive effect on an enterprise to grow into a gazelle enterprise. In particular, a high participation rate into the transaction network associated with business groups and maintaining an appropriate distance within the network has a positive effect on an enterprise to grow into a gazelle one. Second, the network effect associated business groups is stronger when both the enterprise and the business groups belong to the same industry. This study overcomes the limitations of existing studies that have focused financial characteristics and corporate internal capabilities as determinants for gazelle enterprises. The study sheds light on the role of business-to-business transaction networks in becoming gazelle enterprises. This study also suggests that the network participation can be a viable policy option to foster gazelle enterprises.
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