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스힐레벡스 신학에 나타난 신앙의 역사적 역동성에 관한 연구

A Study on a Dynamism of Faith According to Schillebeeckx’s Theology

초록/요약

본 논문은 스힐레벡스 신학에 나타나는 신앙의 역사내적 역동성을 밝히기 위해 그의 작품 흐름을 분석하는 데서 출발한다. 스힐레벡스는 역사 안에서 드러나는 신앙의 역동성이라는 주제로 단일한 글이나 저서를 발표하지는 않았지만 그의 신학 전체는 통일성과 일관성을 가지고 이 주제로 수렴된다. 본 연구는 그의 신학에 나타난 두 개의 역동성을 정리했다. 그 하나는 역사 내 인간의 자기이해로부터 암시적 신앙을 거쳐 명시적 신앙으로 나아가는 역동성이다. 여기서 초월론적 삶의 지평으로부터 향주적 지평의 삶에로 옮겨가는 역동성이 나타난다. 스힐레벡스 신학에 나타나는 또 다른 역동성은 신앙과 역사 사이에 작용하는 역동성이다. 이는 소위 신앙의 역사성과 더불어 교리와 실천을 통한 신앙의 표현이 역사에 미치는 영향을 포함한다. 이어지는 장에서 본 연구는 스힐레벡스 신학의 핵심 개념들인 대조경험과 비판적 부정성 및 윤리적 순교의 의미를 살펴보았다. 익명의 그리스도인 이론에 전제되는 하느님의 보편적인 구원의지와 2장에서 정리한 신앙의 역사 내적 역동성을 감안할 때 이 개념들이 지닌 의미를 보다 심층적으로 파악할 수 있었다. 본 연구는 싀뉘의 영향을 받은 스힐레벡스가 동시대인들에게 신앙의 역사내적 역동성이 윤리적 순교로 뿌리내리는 생생하고 납득 가능한 신앙을 제시하는 신학적 기획의 근간을 마련하였다고 주장한다.

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초록/요약

This dissertation offers an analysis of Edward Schillebeeckx's writings with the aim of identifying a ‘dynamism of faith within history’ which has never been written nor presented by Schillebeeckx under the same title. Chapter One begins by tracing the historical developments of his work to stress the consistency and unity underlying his diverse themes. While identifying a stream of interests converging on the theme of actualizing faith in history, two streams of dynamism were revealed. The first is a dynamism transposes the transcendental horizon of our life into a theologal horizon. Based on the theory of the anonymous Christian, Schillebeeckx draws a line of dynamism of implicit faith functioning on aself-understanding moving toward explicit faith. The other stream of dynamism found in Schillebeeckx’s theology is a dynamism functioning between history and faith through the expresssion of faith-not only through an ortho-doxy but also through an ortho-praxis. In this dynamism, the so called historicity of faith and the influence of expressions of faith on the concrete history are examined. The following chapter explores the meaning of the theological concepts that lie in the core of Schillebeeckx’s theology: contrast experience, critical negativity and ethical martyrdom. By applying Schillebeeckx’s understanding of the universal saving will of God and the dynamism of faith revealed in the previous chapter, the deep and broad meaning of those concepts was identified. In conclusion, the dissertation argues that a dynamism of faith within history serves as the basis for developing Schillebeeckx’s personal theological project of the evangelisation of history, by a vivid and compelling faith rooted in a living, ethical martyrdom.

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