'한국호랑이'의 발명 : 88서울올림픽 호돌이와 호랑이 반입을 통해 본 호랑이에 대한 민족주의적 전유
Inventing ‘Korean Tiger’: Nationalist appropriation of tigers viewed through Seoul Olympic mascot ‘Hodori’ and (re)introduction of tigers
- 주제(키워드) 한국호랑이 , 민족주의 , ‘호돌이’ , 호랑이 반입 , 백두산 호랑이 , 동물전시 , 종보존 , ‘Korean tiger’ , nationalism , ‘Hodori’ , tiger reintroduction , ‘Mount Paekdu tiger’ , animal exhibition , species protection
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 임지현
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 사학과
- UCI I804:11029-000000066298
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
이 글은 한국을 대표하는 동물로 알려진 호랑이가 현대 한국사회에서 민족주의적으로 상징화되고, 전유되는 과정을 88서울올림픽 마스코트 제정과 정부기관의 호랑이 반입시도를 통해 다룬다. 이는 자연, 보다 구체적으로 동물과 민족주의의 상호관계를 한국의 호랑이라는 사례를 통해 분석하고자 한 것이다. 호랑이의 민족주의적 표상에 대한 기존의 연구가 주로 개항기와 식민지시기에 초점을 맞추고 있다면 이 글은 그간 연구가 미진했던 해방 이후의 한국 현대사회에 집중한다. 또, 이 논문은 사회사, 문화사, 환경사의 교차적 접근을 통해 자연적 객체로서 호랑이의 물질적인 신체를 민족주의적으로 상상하는 사회적 실천을 포착하고자 한다. 88서울올림픽에서 호랑이는 민족주의적 상징성뿐 아니라 시대적, 상황적, 형식적 요소의 고려를 통해 마스코트 대상물로 선정되었다. 올림픽 마스코트 ‘호돌이’는 대한민국의 발전과 기상을 표상했으며 올림픽의 준비와 운영 전반에 걸쳐 폭넓게 활용되었다. 88서울올림픽 호돌이로 재고된 호랑이의 민족주의적 상징성은 ‘한국호랑이’의 반입시도로 이어졌다. 한국의 자연환경에서 야생 호랑이가 절멸된 상황에서 호랑이의 반입은 ‘한국호랑이’의 분류학적 정의에 대한 논쟁으로 이어졌다. 국제적으로 통용되던 호랑이의 아종분류지식은 한국사회에서 안정적으로 수용되지 못했으며 이에 대한 과학적 지식의 생산 또한 이루어지지 않았다. 이러한 상황에서 ‘한국호랑이’는 한국의 영토와 밀접하게 연결되며 민족주의적으로 발명되었다. 또한, 반입된 호랑이를 통해 ‘한국호랑이’는 호랑이의 신체를 경유하여 살아있는 민족의 상징으로 향유될 수 있었다.
more초록/요약
This thesis examines the symbolization and appropriation of tigers as a national symbol in modern Korean society through analyzing the creation of ‘Hodori’, the mascot of 1998 Seoul Olympic Games, and (re)introduction of tigers to South Korea. The aim of this paper is to explore the interrelation between nature, especially animals, and nationalism by surveying the case of ‘Korean tiger’. This thesis investigates the nationalist symbolism of tigers in Korea during the post-colonial period, differing from the previous researches that focus on the colonial period. On the intersection of social, cultural, and environmental history, this thesis also aims to analyze the symbolic representation of tigers in relation to the social practices that appropriated material bodies of tigers. A tiger was selected as the mascot of 1988 Seoul Olympic Games for not only its nationalist connotation but also other contextual factors. The Olympic mascot, ‘Hodori’ symbolized the spirit and prosperity of Korean nation and prevailed in the process of preparation and operation of the Olympic games. The popularity of ‘Hodori’ led to the series of (re)introduction of living ‘Korean tigers’ into South Korea. These repatriated tigers prompted dispute on the biological definition of ‘Korean tiger’, as wild tigers had already become extinct several decades ago in South Korea. The internationally shared knowledge of tiger subspecies classification was not commonly accepted in South Korean society, yet the domestic production of scientific knowledge regarding tiger subspecies did not take place. In this context, ‘Korean tigers’ were imagined in close connection with the Korean territory. Through the (re)introduction, the living, material bodies of tigers were made to embody ‘Korean tiger’ as the symbol of Korea.
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