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고려시대사 교과서 서술 변화와 역사교사의 독해

Changes of textbooks in the Goryeo Dynasty and History teachers' reading

초록/요약

최근 교육과정 개정에 따라 2015 개정 중학교 『역사』 교과서를 출간하여 2020년부터 사용하기 시작하였다. 새로운 교과서는 역사학계의 요구를 받아들였고 그중 고려시대 영역의 서술 변화가 뚜렷하다. 하지만 역사학계에서 다수의 지지를 받는 연구성과를 충실히 반영한 교과서가 등장했다 하더라도, 이를 수업에서 어떻게 다룰지는 오롯이 교사에게 달려있다. 교사는 교과서를 해석하고 수업에 적절한 내용으로 재구성하여 학생들의 역사이해를 돕는 존재이기 때문에 본 연구에서는 ‘교사’라는 요인에 초점을 두었다. 학계의 요구에 따라 변화한 교과서 서술을 현직·예비 역사교사가 어떻게 독해하여 수업에 사용하는지를 설문과 면담 조사를 통해 살펴보았으며, 조사를 통해 얻은 교사의 답변을 ‘역사학의 학문적 인식체계에 대한 경험’과의 관련성을 중심으로 분석하였다. 교사가 역사의 해석적 특성을 알고 역사적 탐구를 실행한 경험이 있는지에 따라 ‘인식체계그룹’과 ‘교육내용그룹’으로 분류하였다. 본 연구는 교사의 고려시대사 이해와 교과서 독해의 측면, 역사교과서 서술에 대한 평가와 수업 구상의 측면을 살펴보았다. 학문적 인식체계에 대한 경험은 교사의 고려시대사 이해와 교과서 독해 방법 전반에 영향을 미쳤으며 교사의 교과서 서술 적절성 평가의 준거로도 작용하였다. 이는 수업 구상으로 이어졌는데, 학생의 흥미가 공통적으로 주요한 고려 대상이었으나 역시 학문적 인식체계의 경험 정도에 따라 학생 흥미의 정의와 흥미 유발 방법이 상이하였다. 학문적 인식체계의 경험 정도는 교사가 역사수업에서 본인이 수행해야 할 역할을 정의하는 방법과도 관련 있었으나, 학생에 대한 교사의 이해와도 밀접하였다. 그중 현직교사 A는 역사학의 본질이 드러나는 수업을 구상하였다. 그는 교사를 역사적 사실의 전달자 혹은 학생들 삶에 교훈을 주는 해설자가 아닌, 역사수업에서의 탐구를 돕는 학습의 동반자로 규정하였는데 이는 단순히 학문적 인식체계를 경험했는지의 여부에 따른 것이 아니었다. 현직교사 A는 ‘가르칠 궁리’ 아래 학문적 인식체계를 경험하였으며 그 경험치가 본인의 학문적 이해에 머무르지 않고 수업 구상에 발현되었다. 이처럼 학생들이 역사의 해석 가능성을 인지하고 역사적으로 탐구하도록 하기 위해 교사는 가르칠 궁리 아래 쌓은 학문적 이해를 수업에 적용해야 한다. 학문적 인식체계를 깊이 있게 경험함과 동시에 학생이라는 지표 위에 위치시킨 교사는 학문적 이해를 기반으로 하면서도, 학생들이 역사적 탐구의 과정을 경험하며 역사를 제대로 만날 수 있도록 할 것이다.

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초록/요약

Following the recent revision of the curriculum, the 2015 revised middle school "History" textbook was published and began to be used in 2020. The new textbook has accepted the demands of the historical community, and among them, there is a clear change in the descriptions of the Goryeo area. However, even if textbooks reflect the research achievements supported by the majority in history have emerged, it is up to teachers to decide how to handle them in class. The study focused on the "teacher" factor because teachers interpret textbooks and reorganize them into appropriate content to help students understand history. This study examined how in-service and pre-service history teachers read and use textbook descriptions in class according to academic demands, and analyzed the teacher's answers based on their relevance to the "experience in the academic recognition system of history." It was classified into a "recognition system group" and a "educational content group" depending on whether the teacher knew the analytical characteristics of history and had experience in carrying out historical exploration. This study examined aspects of teachers' understanding of Goryeo history, reading textbooks, evaluation of history textbook descriptions and teaching ideas. The experience of the academic recognition system influenced the teacher's understanding of Goryeo history, the overall reading method of textbooks, and served as a basis for the teacher's assessment of appropriateness of textbook descriptions. This led to the idea of classes, where students' interest was a major consideration in common, but the definition of student interest and how to induce interest differed depending on the degree of experience in the academic recognition system. The degree of experience in the academic recognition system was also related to how teachers define their roles in history classes, but they were also close to their understanding of students. Among them, teacher A designd a class that reveals the nature of history. He defined teachers as assistants in the exploration of history classes, not as communicators of historical facts or narrators who teach students a lesson, not simply based on whether they had experienced an academic recognition system. Teacher A experienced an academic recognition system under "the consideration of teaching", and her experience was revealed in the design of the class without staying in his academic understanding. In order to make students aware of the interpretability of history and explore historically, teachers should apply the academic understanding they have built under the consideration of teaching. At the same time as experiencing the academic recognition system in depth, teachers located on the indicators of students will be able to experience the process of historical exploration and meet history properly while building on academic understanding.

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