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맥락적 사전-사후인출 문법학습 모형에 기반한 러시아어 문법학습 어플리케이션 개발 연구

Development of an Application for Learning Russian Grammar based on the Model of Prior and Posterior Contextual Retrieval for Grammatical Learning

초록/요약

The purpose of this study is to investigate the effect of an application for learning Russian grammar based on the model of prior-posterior contextual retrieval for grammatical learning on learners' perception and academic achievement. In order to achieve the purpose of this study, the prior-posterior contextual retrieval model for grammar was developed through a review of prior research. Then, an application was developed for learning Russian grammar by using the AXURE RP 9 prototyping tool as a model. A small-scale case study was conducted with 10 undergraduate students of Russian major at a university in Korea. Learners' perceptions of the application was investigated by analyzing the differences between pre and post retrievals and quiz scores through a corresponding sample t-test. The results are summarized as follows. First, the prior-posterior contextual retrieval model for grammatical learning was developed comprising 1) Prior retrieval within a semantic context; 2) Success or productive failure with correcting answers; 3) Instant feedback of learning content; 4) Posterior retrieval within a form context. Second, the learner's perception of the application for learning Russian grammar based on the prior-posterior contextual retrieval model was positive, and the result of prior-posterior in academic achievement differed at a statistically significant level except for the retrieval result of the beginner learners. This study presents a new foreign language grammar learning model by developing the prior-posterior contextual retrieval learning model that can be applied to foreign language grammar education where specific supervising methods are rare. Furthermore, positive results can be expected when the learning model of this study is applied to other foreign language grammar learning, including Russian. Moreover, this study was able to identify the learners' educational needs regardless of time and place by using mobile learning content. This study can contribute to practical and effective foreign language grammar learning strategies through various follow-up studies and applications to actual learning sites.

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초록/요약

본 연구에서는 맥락적 사전-사후인출 문법학습 모형에 기반한 러시아어 문법학습 어플리케이션을 개발하여 학습자 인식 및 학업성취도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 먼저 선행문헌 검토를 통하여 맥락적 사전-사후인출 문법학습 모형을 개발하고, 이를 적용한 러시아어 문법학습 어플리케이션을 AXURE RP 9 프로토타이핑 툴을 사용하여 개발한 후 A 대학교 러시아어 전공 성인 학습자 10인을 대상으로 소규모 사례연구를 진행하였다. 적용 후 어플리케이션에 대한 학습자들의 인식을 조사하고, 학업성취도의 사전-사후 차이를 대응표본 t검정을 통해 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 외국어 문법학습에서의 맥락적 사전-사후인출 문법학습 모형은 1) 의미 맥락 내의 사전인출 학습, 2) 정답여부에 따른 성공 또는 생산적 실패, 3) 학습내용의 즉각적 피드백, 4) 형태 맥락 내의 사후인출 학습으로 구성하여 개발하였다. 둘째, 맥락적 사전-사후인출 문법학습 모형에 기반한 러시아어 문법학습 어플리케이션에 대한 학습자의 인식은 긍정적이며, 학업성취도의 사전-사후 검사 결과는 초급 학습자의 인출결과 외에 모두 통계적으로 유의한 수준에서 차이가 나타났다. 본 연구는 구체적인 지도방법이 드문 외국어 문법 교육에 적용할 수 있는 맥락적 사전-사후인출 문법학습 모형을 개발하여 새로운 외국어 문법학습 모형을 제시하고, 학습자들의 수요에 비해 학습 컨텐츠가 부족한 러시아어 학습 어플리케이션을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 더 나아가 본 연구의 학습 모형을 러시아어를 포함한 타 외국어 문법학습에 적용했을 때 긍정적인 결과를 기대할 수 있다. 또한 모바일 학습 컨텐츠를 사용하여 시간과 장소에 구애받지 않는 학습을 필요로 하는 학습자들의 요구를 확인할 수 있었다. 본 연구가 다양한 후속연구 및 실제 학습현장 적용을 통해 실질적이고 효과적인 외국어 문법학습에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.

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