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학생선수의 빼앗긴 공부와 되찾는 공부에 대한 내러티브 연구

A Narrative Study of Student Athletes’ Unprovided and Regain Right Study

초록/요약

본 연구의 목적은 학생선수의 중·고·대학교, 대학원 안에서 빼앗긴 공부와 되찾는 공부를 살펴보고 앞으로 공부하는 학생선수 연구에 필요한 자료를 제공할 수 있는 것이다. 이를 위해 대학원을 다니며 학습권을 찾아가고 있는 학생선수 4명을 선정하였다. 그들의 학습권에 관한 경험과 생각을 1:1 심층면담을 통해 수집된 자료를 바탕으로, 내러티브 연구 절차에 따라 분석하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 빼앗긴 공부에는 운동스케줄과 수업시간 중 운동스케줄 위주의 학교생활, 학생선수에서 운동선수로 동화되는 모습, 시험지에 편지 쓰는 모습, 오랫동안 앉아있는 것이 힘들고 일반학생들과의 관계는 좋지 못한 모습이 나타났다. 둘째, 되찾는 공부에서는 대학원을 진학해서 필기하는 것 배우기, 공부할 시간 만들기, 동료친구들의 도움, 은퇴 고민, 공부하는 학생선수로 향해가는 모습이 나타났다. 학생선수들이 학습권을 완전히 되찾았다고 할 순 없지만, 대학원에 열심히 학습권을 되찾기 위해 노력하고 있으며, 이제 더 이상 공부가 두렵지 않다는 것이 발견되었다.

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초록/요약

The purpose of this study is to examine the unprovided and regained studies in middle, high school, university, and graduate school of student athletes, and to provide data necessary for future research on guaranteeing student athletes' right to learn. Based on the data collected through 1:1 in-depth interviews, their experiences and thoughts on learning rights were analyzed according to narrative study procedures. Therefore, the following results were obtained from this study. First, in the unprovided right study, school life centered on exercise schedule and exercise schedule during class, assimilation from Student athlete to Athlete, writing letters on test papers, difficulty sitting for a long time, and poor relationship with general students appeared. Second, in the regain right study, they went to graduate school to learn to take notes, make time to study, help from colleagues, worry about retirement related to study, and become a student athlete studying. It cannot be said that the student-athletes have completely regained their right to study, but it has been discovered that they are working hard to regain their right to study in graduate school, and now they are no longer afraid to study.

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