평생교육 프로그램으로서의 반려동물 전 생애주기 돌봄교육에 관한 연구
A Study on Care Cycle Education for Companion Animals as a Lifelong Education Program
- 주제(키워드) 반려동물 , 반려동물 전 생애주기 , 돌봄교육 , 펫 매니저 , Companion animal , entire life cycle of companion animal , care education , pet manager
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김녕
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- UCI I804:11029-000000066205
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
반려인구의 증가와 반려동물의 가족화 ․ 의인화로 인한 반려동물에 대한 개념 및 인식의 변화, 반려동물에 관한 이슈가 사회적, 문화적, 산업적으로 공론화 되고 있다. 1991년 동물보호법이 제정된 이후로 반려동물 복지가 향상이 되었지만, 그러나 아직 반려동물에 대한 보호와 복지 제도는 많이 부족한 실정이다. 특히 입양 사전교육의 미비한 제도 상황과 양육의 무지와 부담감으로 유기. 파양, 학대의 정황이 날로 커짐에 따라 단순한 개인의 책임 문제가 아닌 사회적인 문제로 확대되고 있다. 이러한 반려동물 입양, 양육, 사후에 관한 교육의 제도화의 시도가 필요하다는 인식이 확산되고 있다. 이 연구는 반려동물 전 생애주기별 올바른 돌봄을 위하여 돌봄교육이 활성화되어야 함에 주목하였고, 이에 반려동물이 처한 현황과 문제점은 무엇이며, 돌봄교육의 필요성을 문헌 자료를 중심으로 분석하여 제기했다. 또한 기존에 생애주기 돌봄교육 운영 사례가 있어서 이를 분석하였고, 학습에 참여한 연구참여자들을 대상으로 반려동물 ‘돌봄교육 프로그램’에 참여한 동기와 교육 효과에 대한 심층 인터뷰를 통해 질적 연구를 진행하였다. 또한, 반려동물의 생애주기 돌봄교육이 평생교육 프로그램으로서 주는 시사점을 제시하였다. 문헌연구와 질적 연구를 통해 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 반려동물을 키우는 인구가 꾸준히 증가하고 있고, 반려동물에 대한 개념 및 인식의 변화에도 안타깝게도 반려동물 관련한 유기 및 파양, 학대 등 생애주기별 돌봄에 관련한 문제 또한 꾸준히 늘어나고 있다. 이에 반려동물의 보호와 돌봄 측면의 사회적, 문화적 문제를 해결하기 위하여 반려동물 전 생애주기별 입양, 양육, 사후의 돌봄 교육이 필요하며, 인간과 반려동물의 상호돌봄의 교육으로, 반려동물과 반려인 모두를 대상으로 시행되어야 할 필수 교육으로 인식의 전환이 필요하다. 둘째, 사례분석은 ‘V 기관’의 펫 매니저 양성과정인‘돌봄교육 프로그램’을 대상으로 하였다. 이 프로그램은 교육자의 이론강의와 참여자들의 생애주기 돌봄교육과 실습을 포함하여 8회차로 구성된 프로그램으로 반려동물의 생애주기 건강관리, 사회화 훈련, 목욕, 미용, 행동심리, 올바른 산책 및 운동 등의 내용으로 진행하였다. 생애주기에 대한 전반적인 내용을 잘 다루었으나, 입양, 양육, 사후단계의 돌봄 특성을 더욱더 세분화해야 되는 필요성이 대두되었다. 이번‘돌봄교육 프로그램’사례를 기반으로 생애주기별 특성을 고려한 입양, 양육, 사후단계의 집중 프로그램으로 확대 발전해야 하겠다. 이와 관련해서 반려동물 생애주기 돌봄교육을 위한 세부 프로그램 개발이 시급하며, 전문 교육기관 및 인력 양성과정도 필요하다. 입양자를 위한 사전교육, 양육자를 위한 돌봄교육, 전문인력을 위한 심화 과정 교육의 전문자격 제도 등 법령에 근거한 실효성 있는 정책과 사회의 변화와 요구에 맞는 반려동물 돌봄교육이 확대돼야 하는 인식과 실행이 절실하다. 셋째, 학습참여자인 펫 매니저는 반려동물 돌봄 경험이 있으며, 대다수 펫 매니저 직업을 목적으로 교육에 참여한 인원으로 반려동물 돌봄에 대한 관심과 요구가 더 구체적임을 알 수 있었다. 교육의 효과는 펫 매니저들의 반려동물 생애주기 돌봄에 대한 관심의 정도가 교육 전 보다 교육 후에 더 향상되었으며, 돌봄 능력에 대해서도 교육 후에 훨씬 향상되었다고 긍정적인 평가를 하였다. 반려동물 돌봄에 대한 중요성과 인식이 향상되었고, 교육의 만족도도 높게 평가되었다. 또한, 재교육이나, 심화교육 등 지속적인 교육으로 체계적이고, 다양한 이론과 실습을 체험할 수 있는 평생교육으로의 역할을 요구하였다. 본 연구에서 평생교육 프로그램으로서 주는 시사점은 아래와 같다 첫째, 반려동물 전 생애주기별 돌봄교육 프로그램의 개발 및 운영은 반려견과 반려인 모두를 대상으로 시행되어야 할 필수 교육 프로그램이다. 둘째, 반려동물 중 반려묘 등 다른 동물 돌봄교육 프로그램에 응용할 수 있다. 셋째, 인간과 반려동물의 상호돌봄은 평생교육의 인성교육, 생명존중, 안전교육 등 인간의 생애주기의 평생교육으로까지 확장 가능하다. 넷째, NCS(국가직무능력표준, National Competency Standards)기초 자료로도 활용할 수 있다. 다섯째, 반려동물 관련 정책수립에 있어 부족한 부분이 많으므로, 향후 생애주기에 따른 정책수립으로 개선, 확충하는 데에 시사점을 줄 수 있다. 이상과 같이 반려동물의 생애주기 돌봄교육은 매우 중요하며, 인간과 반려동물이 어울려 사는 삶, 평생 함께하는 삶, 상호돌봄의 통찰력을 갖게 하는 평생교육으로서의 중요한 의미를 지니며 후속 연구가 계속 나오기를 기대한다.
more초록/요약
With the increase in the population with a companion animal, which has become a personified member of family, the changes in the concept and perception of companion animals and relevant issues are socially, culturally, and industrially turned into public ones. Although the establishment of the Animal Protection Act in 1991 has improved the welfare of companion animals, the care and welfare system for companion animals is still at a low level. In particular, as abandonment, adoption dissolution, and abuse are increasingly suspected day by day due to the poor system of pre-adoption education and the ignorance and burden of care, it is becoming a social issue, not simply a personal responsibility. The need to try institutionalizing education as to adoption, care, and follow-up of companion animals is increasingly more widely recognized. Focusing on the need to reinforce care education in pursuit of good care based on the entire life cycle of companion animals, this study determined the situations and problems of companion animals and analyzed the need for care education through literature review. The existing case of giving care cycle education was analyzed; qualitative research was performed through in-depth interview regarding the motivation and educational effects of the participation in the care education program for companion animals among the participants in learning. The implications of care cycle education for companion animals as a lifelong education program were also given: From the literature review and qualitative research, the following conclusion was drawn: First, the number of companion animal owners is on the steady increase and the concept and perception of companion animals has been changed; unfortunately, the problems with care based on life cycle of companion animals, such as abandonment, adoption dissolution, and abuse, are also on the steady increase. It is necessary to give education as to adoption, care, and follow-up in the entire life cycle of companion animals and mutual care education for human beings and companion animals with the objective of solving the social and cultural problems in such areas as protection and care of companion animals; these types of education need to be regarded as essential to both companion animals and their owners. Second, case analysis was performed in the care education program as a course of cultivating pet managers at V Institution. This program was composed of eight sessions, including theoretical lectures by instructors and care cycle education and practical training for participants, and covered health care in the life cycle, socialization training, bathing, beauty, behavioral psychology, good walk and exercise, and so on. While this program was good at covering the general contents of the life cycle, it is necessary to subdivide the characteristics of care at those stages of adoption, care, and follow-up. Based on the case of the care education program, it is necessary to expand and improve it into an intensive program at those stages of adoption, care, and follow-up, taking the characteristics in the life cycle into account. It is urgent to develop an in-depth program for care cycle education for companion animals; it is also necessary to generate professional training institutions and manpower. It is essential to develop preliminary education for adopters, care education for owners, and a qualification system with an intensive course for professional manpower, make effective policies based on legislations, and expand companion animal care education that meets the social changes and needs. Third, pet managers participating in learning were experienced in companion animal care and the majority of pet managers participated in education for the purpose of the job with more specific concerns and needs for companion animal care. As for the educational effects, the pet managers paid more attention to care in the life cycle of companion animals and were significantly better at care after the education. They were more aware of the importance of companion animal care and were very satisfied with the education. They also needed a role in lifelong education so that they could have a diversity of theoretical and practical experiences systematically through continuous training, which involves reeducation and intensive education. This study made the following suggestions for a lifelong education program: First, the development and management of a care cycle education program for companion animals is essential to both companion animals and their owners. Second, it can be applied to care education programs for other companion animals, such as cats. Third, mutual care between human beings and companion animals can be expanded to lifelong care cycle education for human beings, which covers character education, life respect, and safety education in lifelong education. Fourth, these results can also be used as basic data for the National Competency Standards (NCSs). Fifth, since policy-making related to companion animals has a lot of poor aspects, there can be implications in improving and supplementing the policies according to the life cycle. As mentioned above, care cycle education is crucial with important meanings as lifelong education aimed at insight into harmonious living between human beings and companion animals, lifelong coexistence, and mutual care; it is expected to conduct further research continuously.
more