물류서비스 공급사슬의 산업연계구조 : 구조분해분석적 접근
Industrial Linkage Architecture of Logistics Service Supply Chain: An IO-SDA Approach
- 주제(키워드) 서비스사이언스 , 서비스 공급사슬 , 물류산업 , 산업연계구조 , 전․후방연쇄효과 , 생산유발효과 , 산업연관분석 , service science , service supply chain , logistics industry , industrial linkage architecture , forward and backward linkage effects , production inducement effects , inter-industry analysis
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 하병천
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 8
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 글로벌서비스경영학과
- UCI I804:11029-000000066179
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
서비스경제의 발전과 글로벌화의 진전, 그리고 서비스사이언스의 개념이 소개된 이후, 서비스 경영과 서비스 공급사슬관리 분야가 학계와 산업계에서 높은 관심을 받고 있다. 하지만 공급사슬관리를 성공적으로 도입하고 있는 제조업체나 유통업체에 비해 서비스 산업에서의 공급사슬관리의 도입은 아직 초기 단계에 있다. 이와 같이 서비스 산업에 공급사슬을 적용한 개념 및 이론의 연구가 미비한 것은 제조업과 달리 서비스업이 갖는 다양한 특성으로 인해 확고하고 체계적인 서비스 공급사슬모델이 없기 때문이다. 본 연구는 전통적인 제조 공급사슬의 형태로는 설명하기 어려운 물류산업의 서비스 공급사슬구조를 구체적으로 확인하고 모델화하고자 했다. 즉, 현재까지 개념적 수준에 머물고 있는 서비스 산업이 중심이 되는 공급사슬의 형태를 알아보고자 하였다. 이를 위해 제조 중심의 공급사슬에서 구성원들의 관계관리를 강화하는 보조역할을 수행한 물류산업을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구방법은 산업연관분석을 이용하였다. 즉, 투입산출 구조분해분석으로 투입계수와 생산유발계수의 산출을 통해 물류산업의 전․후방연쇄효과를 분석했다. 분석결과, 물류산업 부문별로 생산유발계수를 산출하여 3단계 산업연계구조를 확인하였다. 그리고 이를 바탕으로 전체 물류산업의 전․후방에 위치한 공통적인 산업구조를 식별하였다. 5개 물류산업 전체에 공통적인 후방산업이 다수가 존재했으나, 전방산업에서는 G47(소매업)이 유일하였다. 물류서비스를 생산하기 위해 투입되는 중간재 산업은 공통적인 요소가 많지만, 물류산업의 최종 생산품인 물류서비스를 이용하는 산업은 다양하다는 것을 알 수 있었다. 연구결과, 전통적인 제조중심의 공급사슬구조와 물류서비스 공급사슬구조는 공급사슬 구성원의 유형과 관계의 방향성에 있어서 차이가 있다는 것을 확인할 수 있었다. 물류서비스를 공급사슬의 중심으로 보았을 때, 공급라인(후방산업; 상류)은 제조, 서비스 그리고 서비스전달라인(전방산업; 하류)도 제조, 서비스의 구조였다, 또한 이와 같은 기본적인 물류서비스 공급사슬 산업구조에 더하여 전․후방에 동시에 나타나는 상호보완적 산업, 물류산업 간의 전․후방산업관계 그리고 물류산업 자기 자신이 전․후방산업으로 나타나는 경우가 식별되었다. 물류서비스 전달라인은 B2B와 B2C로 구분하여 설명이 가능했다. 즉, 본 연구의 산업연관분석 결과를 통해 B2B 구조를 설명할 수 있다. 그리고 여기에 선행연구와 일반적인 서비스 특성에 기반하여 최종 소비자를 공급라인(후방)과 전달라인(전방) 모두에 추가하였다. 그리고 이를 바탕으로 최종적인 물류서비스 공급사슬모델(LSSCM)을 제안하였다. 제안모델을 통해, 물류서비스 부문별로 연계산업의 차이는 있겠지만 대부분의 물류산업에서 해당 물류서비스가 중심이 되는 공급사슬구조에 대한 설명이 가능할 것으로 기대한다. 학술적 측면의 기여는 첫째, 전통적인 제조 공급사슬의 개념을 서비스로 확장하여 물류서비스 공급사슬구조를 모델화하였다. 둘째, 서비스 공급사슬구조를 위한 연구방법으로 산업연관분석을 창의적으로 접목하였다. 셋째, 서비스지배논리적인 사고로 연구문제에 접근하여 경제학의 방법론을 이용한 다학제적인 연구의 성격은 서비스사이언스의 관점에서도 의미가 있다. 실무적 측면의 기여는 첫째, 기업경영의 측면에서 서비스업도 제조업에서와 같이 공급사슬관리를 서비스기업의 경영전략으로 구체화할 수 있는 기반을 제공하였다. 둘째, 국가의 경제정책적인 측면에서는 물류산업과 연계되어 있는 전․후방산업구조를 이해하는 토대를 제공하고 있다. 그리고 이를 통해 물류산업으로 인해 파급효과가 큰 산업분야를 고려한 효율적이고 효과적인 산업정책의 수립이 가능할 것이다.
more초록/요약
Service management and service supply chain management have captured great attention from academia and industry due to the rise of the service economy, the process of globalization, and the introduction of the concept of service science. However, comparing to manufacturers and suppliers that have successfully implemented supply chain management (SCM), the implementation of SCM for the service industry is still at the initial stage. Unlike the manufacturing industry, the service industry does not have any systematic model due to its various characteristics. Therefore, there is a lack of studies that apply the concepts and theories of supply chain to the service industry. This study aimed to specifically identify and modelize the service supply chain architecture of the logistics industry, which is difficult to be explained in the form of the traditional manufacturing supply chain. Namely, this study intended to investigate the architecture of supply chain, the core of the service industry that still remains on a conceptual level. This study targeted the logistics industry, which plays a subsidiary role in strengthening the relationship management of entities in the existing manufacturing-oriented supply chain. This research methodology used in this study is inter-industry analysis. That is, this study used IO-SDA (input-output structural decomposition analysis) to compute input coefficients and production inducement coefficients to analyze the forward and backward linkage effects of the logistics industry. This study calculated the production inducement coefficient of each sector of the logistics industry to examine the three-stage industry linkage architecture. Based on the analysis results, this study identified the upstream and downstream industry architecture of the entire logistics industry. Most of the industries that link to the five logistics sectors in common are backward industries, while G47 (retail) is the only forward industry. The result denotes that although industries provide intermediate goods to produce logistics services have many factors in common, a variety of different industries use logistics services, the final production of the logistics industry. According to the results, this study found that the types of supply chain entities and the direction of relationship between entities in the traditional manufacturing-oriented supply chain architecture are different from that of the logistics service supply chain architecture. Suppose logistics service is focal in a supply chain, both service supply line (upstream) and service delivery line (downstream) are comprised of manufacturing and service. In addition to the basic logistics service supply chain architecture, this study identified the complementary industries that exist in both upstream and downstream, the backward and forward industrial relationships between logistics sectors, and the logistics industry being the forward/backward industry of itself. The logistics service delivery line (downstream) could be classified into B2B and B2C. In other words, this study was able to use the results of the inter-industry analysis to explain B2B architecture. Moreover, based on prior research and general service characteristics, this study proposed LSSCM (logistics service supply chain management) by adding final consumer to both the supply line (upstream) and delivery line (downstream). Although each logistics service sector links to different industries, it is expected that logistics service is focal in the supply chain architecture of most logistics service sectors. The academic contributions of this study are as follows. First, this study expanded the concept of the traditional manufacturing supply chain to a service perspective to modelize the logistics service supply chain architecture. Second, originality is shown in this study as it applies inter-industry analysis as research methodology to the service supply chain architecture. Finally, the multi-disciplinary nature of the study makes it meaningful from the perspective of service science, as the study approaches the research questions with the service dominant logic to apply economic methodology. The practical contributions of this study are as follows. First, as in the manufacturing industry, this study provided the foundation for the service industry to shape supply chain management into the business strategy of service companies from the perspective of business management. Second, in the matter of national economic policy, this study provided the groundwork for understanding the forward and backward industrial architecture of the logistics industry. Specifically, it will be possible to establish efficient and effective industrial policies for the industries which are influenced significantly by the ripple effects of the logistics industry.
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