Search details

코로나 19에 따른 체육 원격수업 개선방안

A Study on the Improvement of Physical Education Remote Class in accordance with COVID-19,

여건희 (Yeo, Keon Hee, 서강대학교 교육대학원)

Original View

Abstractmoremore
본 연구는 코로나 19가 확산됨에 따라 체육 원격수업 운영 교사들의 경험을 바탕으로 체육 원격수업에 대해 연구하고자 하였다. 이를 통해 체육 원격수업이 운영되는 과정을 탐구하고, 교사가 바라보는 체육 원격수업의 의미와 개선방안을 심층적으로 탐구하는데 목적이 있다. 따라서 본 연구는 각 연구 참여자들의 수업 운영 경험을 통해 체육 원격수업의 운영계기와 과정, 체육 원격수업의 장·단점, 교사가 생각하는 활성화 요소와 제한적 요소, 개선방안을 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구 참여자들은 최소 2년 이상의 경력으로 코로나 19 ...
본 연구는 코로나 19가 확산됨에 따라 체육 원격수업 운영 교사들의 경험을 바탕으로 체육 원격수업에 대해 연구하고자 하였다. 이를 통해 체육 원격수업이 운영되는 과정을 탐구하고, 교사가 바라보는 체육 원격수업의 의미와 개선방안을 심층적으로 탐구하는데 목적이 있다. 따라서 본 연구는 각 연구 참여자들의 수업 운영 경험을 통해 체육 원격수업의 운영계기와 과정, 체육 원격수업의 장·단점, 교사가 생각하는 활성화 요소와 제한적 요소, 개선방안을 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구 참여자들은 최소 2년 이상의 경력으로 코로나 19 발생 전과 후의 수업을 비교 설명할 수 있는 중학교 체육교사 4명을 대상으로 선정하였다. 연구 자료는 심층면담과 관련 문서 자료를 수집하였다. 반 구조화 된 질문지를 바탕으로 대면 면담 90분, 유선 면담 30분으로 총 2회 면담을 진행하였다. 수집된 자료를 바탕으로 근거 이론적 방법을 통한 체계적인 분석으로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 심층면담 전사 자료를 통해 50개의 개념어를 도출하였고, 8개의 상위범주, 18개의 하위범주를 도출하였다. 둘째, 체육 원격수업 운영 교사들의 경험을 근거이론의 6가지 패러다임에 적용하였다. 본 연구에 참여한 교사들의 내적, 외적동기가 모두 유사하게 작용하여 체육 원격수업을 운영하게 되었다. 그 중 가장 공통된 내적동기는 온라인 개학을 전혀 예상하지 못한 점이었다. 교사들은 체육 원격수업의 장점으로 이론수업의 증가, 교사의 업무 간소화, 학생 참여도 증가 등을 말하였다. 단점으로는 신체활동 지도 어려움, 단체종목 운영 불가능, 수업 집중도 감소, 흥미 유발의 어려움을 말하였다. 체육 원격수업 운영 준비하는 과정에서 생각한 중점사항은 학생들이 영상을 보고 신체할동 하게 만들기, 개인 방역수칙 및 규칙 지도, 교사가 수업 영상에 등장하기, 학생들의 흥미를 유발하기 위한 노력, 교사와 학생과의 소통 강조로 도출되었다. 체육 원격수업의 활성화 요소는 수업보조 자료로 ‘Youtube’를 참고하였으며, 동료교사와 협업하여 영상 제작 및 편집, 기존에 원격수업을 연구하던 동료교사의 조언, 전국 체육교사가 포함된 메신저 채팅을 통한 의견 나눔 등으로 도출되었다. 제한적 요소는 이미 만들어진 영상을 첨부하는 것, 수업 영상 제공 후 학생들과 소통하지 않는 것, 수업 영상 하나를 여러 교사가 함께 사용하는 것 등의 교사로서의 역량 부족이 있었다. 그리고 교사마다 다른 수업을 선호하여 발생하는 갈등, 의사소통 부족이 있었다. 마지막으로 방역수칙 안내 및 지도, 소독 작업 참여, 방역 인력 채용 및 관리 등의 방역활동이 체육교사만의 업무로 인식되어 업무가 과중되었다는 내용이 도출되었다. 체육 원격수업을 운영할 때 있었던 내부 지원은 무선 인터넷 설치, 학교 내 영상 제작 연수 실시, 동료교사의 도움으로 도출되었고, 외부 지원은 원격수업 준비에 필요한 물품 구입비 지원, 통신비 지원으로 도출되었다. 본 연구를 통해 체육 원격수업 운영 교사들의 경험을 심층적으로 탐구해보았다. 연구 결과 체육 원격수업은 다양한 교육적 의미가 내재되어 있으며 장점 또한 갖고 있지만, 여전히 학교 현장에서는 제한적 요소가 많고, 전반적으로 체육 원격수업에 대한 부정적인 인식이 개선되지 않은 상황이다. 따라서 체육 원격수업을 운영한 교사들을 대상으로 체육 원격수업의 문제점과 개선방안에 대한 후속연구가 필요하다.
Abstractmoremore
This study aimed to study physical education remote classes based on the experience of operating teachers of physical education remote classes as Corona 19 spread. Through this, the purpose is to explore the process of running remote physical education classes and to explore in-depth the meaning and...
This study aimed to study physical education remote classes based on the experience of operating teachers of physical education remote classes as Corona 19 spread. Through this, the purpose is to explore the process of running remote physical education classes and to explore in-depth the meaning and improvement of remote physical education classes viewed by teachers. Therefore, this study sought to find out the operating instruments and processes of physical education remote classes, advantages and disadvantages of physical education remote classes, activation factors and limitations of teachers, and improvement plans through each study participant's experience in class management. The study participants in this study selected four middle school physical education teachers with at least two years of experience to compare and explain classes before and after the Covid-19 outbreak. The research collected in-depth interviews and related documentation. Based on the semi-structured questionnaire, a total of two meetings were held, 90 minutes of face-to-face interviews and 30 minutes of wire interviews. Based on the collected data, the following conclusions are drawn by systematic analysis through evidence theoretical methods. First, we derived 50 conceptual words from the in-depth interview transcript data, eight upper categories, and 18 lower categories. Second, we apply the experiences of teachers in the operation of physical education remote classes to six paradigms of underlying theory. Both the internal and external motivations of the teachers involved in the study worked similarly in running remote physical education classes. The most common internal motivation among these was the unexpected start of online school. Teachers said the advantages of physical education remote classes are increased theory classes, simplified teacher work, and increased student participation. Difficulty in guiding physical activities, inexperience in operating group sports, poor concentration in classes, and difficulty in attracting attention were cited as disadvantages. The main focus of the preparation for the operation of physical education classes was to make students do physical activities while watching videos, guide personal quarantine rules and rules, try to attract students' attention, and emphasize teacher-student communication. The activation elements of physical education remote classes were referred to "Youtube" as class aids, and were derived from video production and editing in collaboration with fellow teachers, advice from fellow teachers who were studying remote classes, and sharing opinions through messenger chat involving national physical education teachers. The limiting factors were the lack of ability as a teacher, such as attaching already made videos, not communicating with students after providing class videos, and using one class video together by several teachers. The limiting factors were the lack of ability as a teacher, such as attaching already made videos, not communicating with students after providing class videos, and using one class video together by several teachers. And there were conflicts and lack of communication that occurred in favor of different classes for each teacher. Finally, it was derived that quarantine activities such as guidance and guidance on quarantine rules, participation in disinfection work, and recruitment and management of quarantine personnel were recognized as the work of sports teachers alone. Internal support for the operation of physical education remote classes included wireless Internet installation, school video production education, and help from fellow teachers, while external support was provided for purchasing goods and communication costs needed to prepare remote classes. Through this study, I deeply explored the experience of a physical education remote classroom management teacher. According to the study, physical education remote classes have various educational meanings and advantages, but there are still many restrictions in school sites, and overall, negative perception of physical education remote classes has not improved. Therefore, for teachers who operated physical education remote classes, follow-up research is needed on the problems and improvements of physical education remote classes.