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특수형태근로종사자의 고용불안정성이 사회보험에 대한 태도와 가입 욕구에 미치는 영향 : 사설학원 강사의 고용보험, 산재보험을 중심으로

The Effect of Special-type Workers’ Employment Instability on Their Attitude Towards and Desire to Join the Social Insurance: Focusing on Private School Instructors’ Employment Insurance and Industrial Accident Insurance

초록/요약

본 연구는 사회보험에 대한 태도와 가입 욕구에 미치는 여러 요인 중 고용불안정성 요인에 중점을 두고 있다. 특수형태근로종사자 중 사설학원 강사를 중심으로 고용불안정성이 사회보험에 대한 태도와 가입 욕구에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 분석에 사용한 자료는 경력 1년 이상인 학원 강사를 대상으로 인구통계학적 변인과 고용불안정성, 사회보험에 대한 태도, 사회보험 가입 욕구 4가지 척도 30문항으로 구성된 온라인 설문조사 자료이며, 최종적으로 215부의 자료를 SPSS 27.0을 사용하여 분석하였다. 조사대상자들의 인구통계학적 특성에 따라 측정변인에 차이가 있는지 알아보기 위해서 T-test, ANOVA 분석, 집단 간 유의미한 차이를 확인하기 위해 Scheffe와 Dunnett T3 사후검정을 실시하였고, 사회보험에 대한 태도 및 가입 욕구에 대한 고용불안정성의 영향을 알아보기 위하여 선형회귀분석(Linear Regression Analysis)과 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학원 강사의 고용불안정성은 사회보험에 대한 태도와 유의미한 관계가 있었고, 학원 강사가 인지하는 고용불안정성이 높을수록 사회보험에 대한 태도도 긍정적인 것으로 나타났다. 이러한 결과는 고용의 안정성이 낮을수록 복지태도가 상대적으로 긍정적이라고 한 선행연구들과 동일한 결과인데, 그 이유는 저임금・불안정 일자리에 대한 참여가 고임금・안정 일자리로 올라서는 통로가 되지 못하고 만성적인 생계 불안의 요인이 되고 있는 현실과 연관이 있는 것으로 유추할 수 있다, 둘째, 학원 강사의 고용불안정성은 사회보험 가입 욕구와 유의미한 관계가 있었고, 학원 강사가 인지하는 고용불안정성이 높을수록 사회보험에 가입하고자 하는 욕구도 증가하는 것으로 나타났다. 정규직, 비정규직과 같은 근로자로서 종사상 지위가 사회보험 가입 욕구에 영향을 준다는 선행연구의 결과와 같이 대부분 특수형태근로종사자인 학원 강사의 근로자 종사상 지위가 사회보험 가입 욕구에 영향을 준다고 볼 수 있을 것이다. 본 연구는 근로자로서의 복지와 권리에서 배제되고 있는 특수형태근로종사자 중 특히 청년들이 많이 진출하는, 다른 나라에서는 찾아보기 힘든 고유한 특성을 가진 한국의 '학원 강사'의 고용불안정성과 사회보험에 대한 태도 및 가입 욕구의 관계를 탐구한 최초의 연구라는 점에서 의의를 가진다. 연구 결과와 함께 사회복지적 함의, 제한점 및 후속 연구 방향을 논의하였다.

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초록/요약

The Effect of Special-type Workers’ Employment Instability on Their Attitude Towards and Desire to Join the Social Insurance: Focusing on Private School Instructors’ Employment Insurance and Industrial Accident Insurance. This study investigates various factors affecting the attitude towards and desire to subscribe to social insurance, focusing on employment instability. The purpose of this study is to analyze the effect of the employment instability of special-type workers, especially private school instructors, on their attitude towards and desire to join social insurance. To this end, an online survey consisting of 30 questions for four scales, including demographic variables, employment instability, attitude towards the social insurance, and desire to join the social insurance, was performed with private school instructors with more than one year of experience, and 215 answer sheets were used for the final analysis with SPSS 27.0. T-test and ANOVA analysis were conducted in order to investigate if the variables differ according to the demographic characteristics of the subjects; Scheffe’s method and Dunnett’s T3 post hoc test to explore differences between groups; and linear regression analysis and multiple regression analysis to examine the effect of employment instability on their attitude towards and desire to subscribe to the social insurance. The results of the analysis are as follows: First, the employment instability of the private school instructors had a significant effect on their attitude towards the social insurance; the higher the employment instability perceived by the instructors, the more positive their attitude towards the social insurance. This result is equivalent to previous studies that concluded that the lower the employment stability, the more positive attitude towards the welfare system. The reason appears to be related to the reality that having a low-income and an unstable job does not lead to a higher-income and stable job, only causing chronic livelihood insecurity. Second, the employment instability of the private school instructors was significantly related to their desire to join the social insurance; the higher the employment instability perceived by the instructors, the higher their desire to subscribe to the social insurance. As with the results of previous studies that revealed that the employment status of full-time or part-time workers affects the desire to join the social insurance, the employment status of private school instructors, who are mostly special-type workers, affected their desire to join the social insurance. This study has significance in that it is the first research that examined the relationship between the employment instability and the attitude towards and the desire to join the social insurance in special type workers in Korea who are marginalized from workers' benefits and rights, especially private school instructors that are mostly sought after by young people and have unique and rare characteristics compared to other countries. This study also discussed its implications on social welfare, limitations, and the direction for follow-up research along with the study results.

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