검색 상세

초등학생이 지각한 불안정 부모애착, 또래애착, 교사애착과 유튜브 이용동기 수준의 관계 : 일상적 스트레스의 매개효과

The relationship between insecure parent attachment, peer attachment, teacher attachment and YouTube usage motivation by elementary school students : Mediated effects of daily stress

초록/요약

본 연구는 초등학생이 지각하는 불안정 부모애착, 또래애착, 교사애착과 유튜브 이용동기 수준의 관계에서 일상적 스트레스가 매개효과를 가지는지 확인하였다. 이를 위해 경기도 소재 초등학교 5, 6학년 학생 286명을 대상으로 부모애착, 또래애착, 교사애착, 스트레스, 유튜브 이용동기에 대한 척도를 통해 자기보고식 설문자료를 수집하였다. SPSS 26.0과 PRCESS Macro 3.5를 사용하여 매개효과를 분석하였으며, 매개효과의 유의성은 부트스트래핑 방법을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 불안정 부모애착이 유튜브 이용동기 수준에 미치는 영향에서 일상적 스트레스는 완전 매개하였다. 둘째, 불안정 또래 애착은 유튜브 이용동기에 있어 일상적 스트레스를 매개하여 정적으로 유의한 영향을 미치기도 하지만, 직접 영향은 부적으로 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 불안정 교사애착은 유튜브 이용동기에 있어 일상적 스트레스를 매개하여 정적으로 유의한 영향을 미쳤으나, 직접 영향은 부적으로 유의하였다. 이는 불안정 부모, 또래, 교사애착은 모두 스트레스를 매개하여 유튜브 이용동기에 정적인 영향을 미치기도 하지만, 불안정 또래애착과 교사애착은 유튜브 이용 동기을 낮추는 것을 의미한다. 이와 같은 연구 결과는 초등학생의 부모, 또래, 교사와의 관계가 유튜브 이용동기 수준에 미치는 영향을 확인하고, 유튜브를 올바르게 이용함에 있어 유발요인과 보호요인이 무엇인지 탐색할 수 있는 교육적 의의를 가진다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 제한점과 후속연구 방향을 논의하였다.

more

초록/요약

This study identified whether daily stress has a mediating effect in relationships between insecure parent attachment, peer attachment, teacher attachment and YouTube usage motivation level that elementary school students perceive. To this end, 286 elementary school fifth and sixth graders in Gyeonggi-do were collected self-reporting surveys through measures of parents attachment, peer attachment, teacher attachment, stress, and YouTube usage motivation. Mediation variable was analyzed by SPSS 26.0 and PROCESS Macro 3.5, and the significance of the Mediation variable was using the bootstrapping method. The results of this study are as follows. First, daily stress was fully mediated in the impact of insecure parent attachment on YouTube usage motivation levels. Second, while insecure peer attachment also has a positive correlation impact by mediating daily stress in YouTube usage motivation, direct impact has been shown to be negative correlation. Third, the insecure teacher attachment had a positive correlation impact on the YouTube usage motivation by mediating daily stress, but the direct impact was negative correlation. While insecure parents, peers, and teacher attachments all have a static effect on YouTube usage motivation by mediating stress, insecure peer attachments and teacher attachments mean lowering YouTube usage motivation. These findings have educational significance to identify the impact of elementary school students' relationships with their parents, peers and teachers on YouTube usage motivation levels, and explore what causes and protection factors are in using YouTube correctly. Based on these results, the limitations of the study and the direction of subsequent studies was discussed.

more