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고등학교 온라인 영어수업에 대한 교사들과 학생들의 인식연구

A study on Recognition of Teachers and students about Highschool online English class

초록/요약

일반적으로 온라인 활용 수업은 웹 기반 수업(Web Based Instruction)라고 부르며 다음과 같이 정의할 수 있다.‘학습자가 학습 전개 과정에서 주도성을 가지고 자신의 능력에 맞는 학습 스타일, 학습 능력과 필요한 정보를 요구하고 제공 받을 수 있어 개별학습, 자기 주도적 학습, 맞춤 학습을 가능하게 하는 학습 환경이다(Khan, 1997). 코로나 사태 이후 비대면 수업이 확산되면서 초, 중, 고등학교 교육활동에서 온라인 수업이 점차 확대될 것으로 보여, 학생들에게 효율적인 온라인 수업의 발전을 위해 교육 개선이 필요하다. 이에 따라 본 연구는 고등학교 교사와 학생들을 대상으로 온라인 영어수업에 대한 인식과 문제점을 연구하고자 한다. 서울시 강서구 인문계 K고등학교, 서울시 강서구 인문계 KY여자고등학교, 서울시 강서구 인문계 Y고등학교 학생들과 현직 고등학교에 재직 중인 영어교사들을 연구 참여자로 설정하였다. 학생 설문지는 남학생과 여학생을 구분한 후 2학년과 3학년을 구분하여 분석하였고, 교사 설문지도 남교사와 여교사로 구분한 후 경력과 해외체류경험 및 온라인 수업경험여부로 나누어 분석하였다. 설문지 중 응답자의 배경에 관련된 문항은 응답 수를 내어 비율을 산출하였고, 5점 척도 문항들은 먼저 기술 통계를 통해 평균 및 표준편차를 구했으며, SPSS 22.0 통계프로그램을 사용하여 데이터를 분석하였다. 이와 함께 응답자의 배경적인 특성, 온라인 영어수업에 대한 교사와 학생들의 인식, 교사가 생각하는 온라인 영어 수업에 대한 문제점 및 학생이 생각하는 온라인 영어수업에 대한 문제점을 알아보기 t-test 검정 및 ANOVA 검정을 실시하여 유의미한 차이가 있는지 알아보았다. 검정 후 유의미한 차이가 있는 결과가 나왔을 경우에는 Scheffe 사후 검증을 추가로 실시하였다. 또한 설문 문항들의 신뢰도를 측정하기 위해 크롬바흐 알파 계수 측정을 했다. 연구 결과, 첫째,‘지각된 유용성’과 관련된 설문 문항분석 결과는, 여학생 집단에서 온라인 영어수업이 오프라인 영어수업보다 영어실력 향상에 도움이 되고, 온라인 프로그램의 기능을 잘 활용하면 오프라인 수업보다 영어 학습에 도움이 된다고 생각하는 경향이 있다. 일주일에 4시간 이상 영어 공부를 하는 학생집단이 일주일에 4시간 이하 영어를 공부하는 집단보다 온라인 영어수업이 오프라인 수업보다 집중이 잘 되고, 다양한 내용을 배운다고 생각하는 경향이 있다. 코로나19 이전에 비대면 영어수업 경험이 없는 학생들은 현재 온라인 영어수업이 학교현장(오프라인)에서 교과서로 수업하는 것보다 다양한 내용을 배운다고 생각하는 경향이 있다.‘온라인 영어수업시간에 인터넷과 관련 어플을 함께 활용하여 공부를 할 수 있어서 좋았다.’는 문항은 남녀 학생들 모두 긍정적인 의견들이 많았다. 둘째,‘신뢰’와 관련된 설문 문항분석 결과는, 여학생들이 남학생들보다 온라인 영어수업이 학교현장(오프라인)수업보다 호감과 애착이 있고, 읽기, 말하기 공부에 도움이 된다고 생각하는 경향이 있다. 영어 학습시간의 많고 적음에 따른 차이도 A그룹(4시간 이상)이 B그룹(4시간 미만)보다 온라인 영어수업이 학교현장(오프라인) 수업보다 호감과 애착이 있고 ‘온라인 영어수업이 학교현장(오프라인)수업보다 쓰기 공부에 도움이 된다’고 생각하는 경향이 있다.‘온라인 영어 수업이 오프라인 수업보다 듣기에 도움이 된다.’의 문항은 남녀 학생 모두 긍정적인 의견들이 많았다. 셋째,‘태도’와 관련된 설문 문항분석 결과는, 남학생들보다 여학생들이‘온라인 영어수업이 학교현장(오프라인) 수업보다 영어에 대한 관심이 높아졌다’고 생각하는 경향이 있었고, 영어공부시간의 양이 많고 적음에 따른 차이도, A그룹(4시간 이상) 학생들이 B그룹(4시간 미만) 학생들보다‘온라인 영어수업이 학교현장(오프라인) 수업보다 영어에 대한 관심을 높였다’고 생각하는 경향이 있다. 그리고 코로나19 이전 온라인 영어수업 경험이 없는 학생들이 온라인 영어수업으로 학교현장(오프라인) 영어수업보다 방과 후 영어공부를 더 하게 되었다고 생각하는 경향이 있다. 넷째,‘지각된 이용 용이성’과 관련된 설문 문항분석 결과는, 온라인 영어수업이 학교현장(오프라인)수업보다 스스로 학습내용이나 활동을 선택할 수 있어서 좋았고, 실제 영어 공부할 수 있는 시간이 확보되는 것 같아서 좋았다고 분석됐다. 세부문항 분석결과, 특히 코로나 이전 영어수업 경험이 있는 학생들은 온라인 영어수업을 통해 영어공부 시간을 절약한다고 생각하는 경향이 있다.‘온라인 영어수업이 학교현장(오프라인)수업보다 언제, 어디서나 다시 볼 수 있어서 편했다.’는 남녀 전체 학생들의 긍정적인 설문 결과가 나왔다. 다섯째,‘의도’와 관련된 세부 문항 분석 결과, 영어공부시간의 많고 적음에 따른 차이에 따라 A그룹(4시간 이상) 학생들이 B그룹(4시간 미만) 학생들보다,‘학교현장(오프라인) 영어수업보다 온라인 영어수업을 꾸준히 들을 생각이 있다’고 생각하는 경향이 있다. 또한 코로나 이전에 온라인 영어수업 경험이 있는 학생들이 학교현장(오프라인) 영어수업보다 온라인 영어수업을 꾸준히 들을 것으로 생각하는 경향이 있다. 온라인을 이용한 영어수업 설문지에 참여한 남녀 교사 전체 느끼는 문제점에서 16.75년 이상의 교직 경력을 가진 선생님들이 온라인 영여수업이 학생들의 학습능력 향상에 도움이 안 된다고 생각하는 경향이 있고, 코로나 이전 온라인 수업 경험이 없는 교사들의 의견은 학습시설 및 학습보조 프로그램 자체의 부족, 프로그램 활용 지식의 부족, 온라인 수업 준비의 부담이 크다고 생각하는 경향이 있다. 개방형 문항에서는 온라인 수업에 대한 이해 부족, EBS 온라인 수업 플랫폼의 불안정성과 불편함, 학생들과의 피드백이 부족하다는 의견들이 있었다. 온라인을 이용한 영어수업 설문지에 참여한 남녀 학생 전체가 느끼는 문제점은 온라인 영어수업시간에 학생 참여도 부족, 교사와의 공감대 형성의 어려움이 크다는 문항에서 다른 부정적인 내용의 문항에 비해 더 그렇다고 생각하는 것으로 나타났다. 대부분의 학생들은 온라인 활용 영어수업이 계속 이어진다면 학습능력이 떨어질 것이라고 생각하는 경향이 있다. 학생 설문지 세부문항 분석결과는 공부시간이 상대적으로 적은 학생들이 온라인 영어수업시간에 교감, 및 공감대 형성이 힘들다고 생각하고, 온라인 영어수업이 지속되면 학습능력이 떨어질 것이라 생각하는 경향이 있다. 또한 성적이 높은 학생들에 비해 성적이 낮은 학생들은 온라인 수업에 사용하는 모바일 기기 사용을 좀 더 힘들어 하는 것으로 나타났다. 위 결과를 종합적으로 볼 때, 온라인 정규영어 수업에서 학생 수업의 참여율과 흥미를 높이기 위한 다양한 콘텐츠 개발 및 교수전략에 대해 모색해야 하고, 우리나라 영어교육의 상황을 반영한 교사의 개별적인 역량을 생각하여 맞춤형 교사 연수가 필요하다. 그리고 정규영어수업 중 학습자 수준에 맞는 원격 화상시스템 개발이 필요하고, 지속적인 영어 온라인 수업을 위한 출석체크, 영어수행평가, 유튜브를 이용한 학생 수준별 영어 방송 청취를 위한 통합적 교육 플랫폼 개발이 필요하다. 가정형편이 어렵거나 생활 여건이 열악한 학생들에게 수준별 맞춤형 교육 복지를 제공해야 하고, 마지막으로 영어의 4가지 영역‘듣기, 말하기, 읽기, 쓰기’를 영역별로 구분하여, 학생 수준에 맞는 온라인 영어 학습 프로그램 활용을 위한 연구를 하여, 균형 있는 온라인 영어수업이 되도록 해야 한다.

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초록/요약

As untact(non face-to-face) classes are gradually spreading after COVID-19 crisis, improvement in education is essential for developing of efficient online classes because the online classes are expected to be expanded in educational activities at elementary, middle, and high school. Accordingly, the purpose of this paper aims to know perception and problems on online English classes with teachers and students at high school. First of all, as a result of questionnaires analysis related to‘perceived usefulness’, a group of female students tended to think that online English class was more helpful to improving English skills than offline English class, and that English classes were more helpful in learning English than in offline if they made good use of function of online program. A group of students who studied English more than four hours a week tended to think that online English classes were more concentrated and learned more diverse contents than offline in comparision with a group of students who studied English less than four hours a week. The students that have not studied with online classes before COVID-19 tended to think that they learned more variously in current online English classes than offline with a text book. The question, 'It was good to study using the Internet and related applications in online English class.', was largely positive to both male and female students. Second, in respect of a result of the questionnaires analysis related to ‘reliability’, the female students than the male students tended to think that they were more favorable and attached to online English classes and that online English classes were more helpful to reading and speaking than offline classes. In the difference of study time, the ‘A’ group(more than four hours) than the ‘B’ group(less than four hours) was more favorable and attached to online English classes and apt to think that online English classes were more helpful to writing than offline. Both male and female students had positive opinions on the questionnaire of‘Online English classes are helpful to listening.’ Third, in respect of the result of the questionnaires analysis related to ‘attitude’, the female students than the male students tended to think that they became more interested in English through online English classes than offline, and the ‘A’group(more than four hours) than the ‘B’group(less than four hours) was apt to think like the female studnets about the interest on English. Moreover, before COVID-19 the students who have not experienced online English students tended to think that they came to study English after school more than usual through online English classes. Fourth, in respect of a result of the questionnaires analysis related to ‘perceived usage simplicity ’, it was analyzed that it was good to be able to choose the learning contents or activities the participants wanted rather than offline classes, and that it was nice to seem to have more time to study English than offline classes. As a result of detailed questionnaires analysis, students with experience in online English classes before COVID-19, in particular, tended to think that they could save time to study English through online English classes. There was a positive survey result such as ‘the online English class was more comfortable because I could watch it again anytime and anywhere than offline classes. ' Fifth, in respect of a result of the questionnaires analysis related to ‘intention ’, according to the amount of time to study English,‘A’ group(more than four hours) than ‘B’ group(less than four hours) tended to think that they would more steadily participate in online English classes than offline. Also, the students who have experienced online English calsses before COVID-19 tended to think that they would more steadily participate in online English classes than offline. Regarding the problems that both male and female teachers who participated in the survey on online English class felt, teachers with more than 16.75 years of experience in teaching career tended to think that online English classes did not help students improve their learning skills and in the opinions of the teachers who have experienced online classes before COVID-19, there were opinions such as a lack of learing facilities and learning assistant programs themselves, a lack of knowledge of applying programs, and heavy pressure in preparing online classes. In descriptive questions, there were opinions like a short of uderstanding about online classes, unstability and inconvenience of EBS online class platform, and a short of feedback from the students. Both male and female students who participated in the online English class questionnaire felt that a lack of student participation in online English classes and the difficulty of forming a consensus with teachers were more problematic in comparison with other questions including negative opinions. Most of the students tende to think that their learning ability will deteriorate if online classes continue. In a result of analysis on detailed students questionnaires, the students with relatively little study time tend to think that communication and forming consensus are difficult during online English classes, and that their learning ability will decrease if online English classes continue. Low-performing students also have more difficulty using mobile devices during online classes than high-performing students.

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