검색 상세

중소기업 관리자의 카리스마 리더십이 조직 구성원 자기효능감에 미치는 영향 : 조직몰입 매개효과를 중심으로

The Effect of Charisma Leadership of Small and Medium-sized Company Managers on Self-efficacy of Organization Members : Focusing on the Mediated Effect of Organizational Commitment

초록/요약

현재 코로나19 범유행 현상으로 인하여 기업들은 엄청난 경제적 위기를 맞이하고 있다. 특히 구조가 탄탄한 대기업에 비해 영세한 중소기업에서는 심각성이 커지고 있으며 근로자들은 조직에 남을 수 없다는 불안감 역시 증가하고 있다. 또한, 산업 발전과 노동환경 변화에 따라 근로자들은 수동적 근로의 모습에서 직무를 능동적으로 행하여 자신감으로 발전하는 자기효능감이 현시대 중요한 근무요인으로 주목받게 되었다. 그로 인해 기업이라는 조직에 속한 구성원의 자기효능감에 관한 연구가 굉장히 활발하게 이루어지고 있지만, 그 동안에 연구는 대부분 대기업 조직 구성원에 대해 다루고 있어, 중소기업 조직 구성원에 관한 자기효능감 연구는 미진한 실정이다. 따라서 본 연구는 선행연구를 바탕으로 하여 중소기업 조직 구성원의 인구통계학적 특성, 카리스마 리더십, 조직몰입, 자기효능감의 구조적인 관계를 밝히는 데에 목적이 있다. 연구의 결과는 중소기업 관리자가 리더십을 통한 인적자원개발 전략을 수립하는 데에 유용하게 활용할 수 있는 자료가 될 것이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 인구통계학적 특성(재직 근로자 수, 성별, 직무, 직급)에 따라 주요 변인(카리스마 리더십, 자기효능감, 조직몰입) 인식 수준에 차이가 있는가? 둘째, 중소기업 관리자의 카리스마 리더십은 조직 구성원 자기효능감에 영향을 미치는가? 셋째, 중소기업 관리자의 카리스마 리더십은 조직몰입에 영향을 미치는가? 넷째, 조직몰입은 조직 구성원 자기효능감에 영향을 미치는가? 다섯째, 중소기업 관리자의 카리스마 리더십이 조직 구성원 자기효능감에 영향을 미치는 데 있어 조직몰입이 매개효과를 가지는가? 위와 같은 연구 문제를 해결하기 위하여 본 연구에서는 제조업 기반 전국 40곳에 중소기업 소속 이사급 이하 직급의 조직 구성원 327명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 응답 결과를 바탕으로 일원분산분석과 구조방정식 분석을 실시하였다. 연구 도구는 타당도와 신뢰도 검사를 거쳐 적합함을 확인하여 최종 분석에 활용하였다. 연구 문제별 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 주요 변인(카리스마 리더십, 자기효능감, 조직몰입) 인식 수준에 차이가 있는지 분석한 결과, 재직 근로자 수, 직무, 직급에 따른 주요 변인의 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 성별에 따른 주요 변인 차이는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 중소기업 관리자의 카리스마 리더십이 조직 구성원의 자기효능감에 어떠한 영향 관계를 갖는지 살펴본 결과, 관리자가 조직에서 발휘하는 리더십이 자기효능감으로 이어지지 않았다. 셋째, 중소기업 관리자의 카리스마 리더십이 조직몰입에 어떠한 영향 관계를 갖는지 살펴본 결과, 카리스마 리더십은 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 조직몰입은 조직 구성원의 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과, 조직몰입은 자기효능감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 중소기업 관리자의 카리스마 리더십이 조직 구성원 자기효능감에 영향을 미치는 데 있어 조직몰입이 매개효과를 나타내는지 분석한 결과, 카리스마 리더십이 조직몰입을 거쳐 자기효능감으로 가는 경로가 유의하였으며, 완전 매개 영향으로 확인되었다. 본 연구의 의의는 중소기업 조직 구성원 자기효능감에 대하여 관리자 카리스마 리더십과 조직몰입의 영향력을 확인하고, 인구통계학적 특성에 따라 주요 변인에 차이가 있는지 검증한 것에 있다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 시사점 및 후속 연구를 위한 제언 등에 논의하였다.

more

초록/요약

Companies are now facing a huge economic crisis due to the pandemic phenomenon of the COVID-19. In particular, the seriousness of small and medium-sized companies is growing, which is higher that of large companies with solid structures, and the anxiety that workers cannot remain in the organization is also increasing. In addition, due to industrial development and changes in the working environment, workers’ self-efficacy, which develops into confidence by actively performing their duties from passive attitudes toward work, has become paid attention in considering an important work factor in the present age. As a result, research on self-efficacy of members who belong to an organization called a company is very invigorated, but most of the research has dealt with large corporate organizations, and thus, self-efficacy research on small and medium-sized organizational members is insufficient. Therefore, this study aims to reveal structural relationships between demographic characteristics, charismatic leadership, organizational commitment, and self-efficacy of members in small and medium-sized companies based on prior studies. The results of the study will be useful data for small and medium-sized company managers to establish strategies for human resource development through leadership. To achieve the objectives of the study, the following research problems were established. First, is there any difference in the level of recognition of key variables (charismatic leadership, self-efficacy, organizational commitment) depending on demographic characteristics (the number of employed workers, gender, job, position)? Second, does charismatic leadership of small and medium-sized company managers affect organizational members’ self-efficacy? Third, does charismatic leadership of small and medium-sized company managers affect organizational commitment? Fourth, does organizational commitment affect organizational members’ sense of self-efficacy? Fifth, does the charismatic leadership of small and medium-sized company managers have a mediating effect on the self-efficacy of organizational members? In order to solve the above research problems, this study conducted a survey of 327 members who are lower positioned than the board of directors of 40 manufacturing-based small and medium-sized companies nationwide, and based on the results of the responses, the study completed one-way ANOVA (analysis of variance) and structural equation analysis. The research tool was validated for validity and reliability and verified for its appropriateness and utilized for the final analysis. The analysis results as per each research problem are as follows. First, as a result of the analysis on whether there are differences in perceived levels of key variables (charismatic leadership, self-efficacy, organizational commitment) depending on demographic characteristics, there were no significant differences in major variables by gender, although there were significant differences in major variables depending on the number of workers in office, duties, and positions. Second, as a result of examining the influence of charismatic leadership of small and medium-sized company managers on the sense of self-efficacy among organizational members, the leadership that managers exert in organizations did not lead to self-efficacy. Third, as a result of examining the impact of charismatic leadership on organizational commitment of small and medium-sized company managers, charismatic leadership had a positive (+) impact on organizational commitment. Fourth, as a result of examining whether organizational commitment affects the self-efficacy of organizational members, it is shown that organizational commitment had a positive (+) impact on the self-efficacy. Fifth, as a result of analyzing whether charismatic leadership of small and medium-sized company managers has a mediating effect in influencing organizational members’self-efficacy, the path to self-efficacy through organizational commitment was significant and fully mediated. The significance of this study lies in identifying the influence of managerial charismatic leadership and organizational commitment on self-efficacy among members of small and medium-sized companies and verifying whether major variables vary depending on demographic characteristics. Based on these results, the implications of this study and suggestions for subsequent studies were discussed.

more