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When and how helping behaviors of startup employees can reduce their turnover intention?

언제 그리고 어떻게 스타트업 종업원들의 도움행동이 이직의도를 낮출 수 있을까?

초록/요약

This study explores an alternative way for lowering the turnover intention of startup employees by examining how helping behavior affects turnover intention through psychological meaningfulness. Specifically, to reflect the startup context, helping behavior was divided into discretionary and compulsory ones with empowering leadership as a moderator. Drawn on Kahn’s engagement model and Self-determination theory, this study posits that discretionary and compulsory helping lowers and heightens turnover intention by enhancing and decreasing perceived meaningfulness. It was further suggested that empowering leadership strengthens and buffers each relationship. To test the hypotheses, regression and path analysis were done with a sample of 227 employees in 208 different startups. Results confirmed the suggested relationship between helping behavior and turnover intention while the moderating role of empowering leadership was partially supported. Implications and future research directions were discussed.

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초록/요약

본 연구는 스타트업 종업원들의 도움행동이 직무상 의미감에 미치는 영향을 분석함으로써 결과적으로 도움행동이 이직의도를 낮추는 대안적 방안이 될 수 있는지 탐색한다. 구체적으로 스타트업의 상황을 현실적으로 반영하기 위해 도움행동을 자발적 도움행동과 강제적 도움행동으로 나눴으며, 임파워링 리더십을 도움행동과 의미감 사이의 조절변수로 설정했다. Kahn 의 직무열의 모형과 자기결정이론을 바탕으로, 본 연구는 자발적 도움행동과 강제적 도움행동이 직무에 대한 의미감을 통해 이직의도에 어떠한 영향을 주는지 분석한다. 구체적으로 자발적 도움행동은 의미감을 높임으로써 이직의도를 낮추며, 강제적 도움행동은 의미감을 낮춤으로써 이직의도를 높인다는 가설을 제시했다. 더불어, 임파워링 리더십은 도움행동과 의미감 간의 관계를 각각 강화하거나 완화할 것으로 예상했다. 가설 검정을 위해 208 개 스타트업의 227 명의 종업원을 상대로 설문을 진행했다. 도움행동과 직무에 대한 의미감, 이직의도 간의 관계는 가설대로 지지됐으나 임파워링 리더십의 조절효과는 부분적으로 지지됐다. 본 연구의 시사점과 향후 연구 방향을 덧붙였다.

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