기업 형법상 분류 위기 유형을 적용한 기업과 CEO 위기 커뮤니케이션 연구
Corporate criminal law classification crisis type applies to Corporate and CEO crisis communication research
- 주제(키워드) 기업 범죄 , 갑질 , 탈세 , CEO , 오너리스크 , 커뮤니케이션 전략 , 사과 , 침묵 , 공중 , 분노 , 실망감 , 부정적 커뮤니케이션 , 타브랜드 대체 의도 , 구매 의도 , : Corporate Crime , Power Tripping , Tax Evasion , CEO , Owner's Risk , Communication Strategy , Apology , Silence , Public , Anger , Disappointment , Negative Communication , Other Brand Intentions , Purchase Intentions
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김수연
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 광고홍보
- UCI I804:11029-000000066004
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
미디어의 발달로 인하여 현대 사회의 기업 위기는 기업의 존폐를 결정할 수 있는 중요한 이슈로 대두되고 있다. 특히, 기업의 이슈가 범죄 행위와 연관이 있었을 때의 파급력은 더욱 크다고 볼 수 있다. 법학 연구에서 기업 범죄에 대한 선행 연구는 많았지만, 기업 위기 학계에서는 형법상 분류 체계를 통한 연구는 이뤄지지 않았으며, 분류에 따른 공중에 정서와 행동 역시 연구되지 않았다. 또한, 재벌 문화가 자리 잡은 우리나라의 정서상, CEO가 범죄에 연루되었을 때 공중은 CEO 개인뿐만 아니라, CEO가 속한 기업과 연관 지어 연상한다는 선행 연구들이 있었다. 커뮤니케이션 전략에서는 사과 전략이 효과적이라는 다수의 논문들이 있지만, 현실에서는 위기 시, 침묵전략을 펼치는 기업들도 있었다. 본 연구에서는 365명을 대상으로 위기 유형 2(갑질 vs 탈세) × 행위 주체 2(기업 vs CEO) × 커뮤니케이션 전략 2(사과 vs 침묵)집단 간 요인 설계로 실험을 진행하였다. 분석 결과, 위기 유형은 분노와, 부정적 커뮤니케이션, 타브랜드 대체 의도에 대하여 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 갑질이 탈세보다 더 많은 영향력을 나타내었다. 행위 주체는 실망감과 분노에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, CEO가 기업보다 더 많은 영향을 나타내었다. 커뮤니케이션 전략은 실망감, 분노, 부정적 커뮤니케이션, 타브랜드 대체 의도, 구매 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 침묵이 사과보다 더 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 각 처치물별 상호작용효과는 없는 것으로 나타났다. 종속 변인으로 기업 범죄의 모든 유형, 주요 업종별 구분, 모든 커뮤니케이션 전략에 대한 연구 결과가 포함되어 있지 않아 일반화할 수 없다는 한계점을 가지고 있지만, 기업 범죄 유형별, 행위 주체별 공중의 정서와 행동은 차이가 있으며, 침묵 전략보다는 사과 전략이 효과적임을 확인했다는 점에서 의의를 가진다.
more초록/요약
Due to the development of media, the corporate crisis in modern society has emerged as an important issue that can determine the existence of a company. In particular, it can be said that the impact is greater when corporate issues are related to criminal acts. Although there have been many prior studies on corporate crimes in the study of law, in the corporate crisis academia, studies through the criminal classification system have not been conducted, with emotion and behavior in the public according to the classification have not also been studied. In addition, there have been previous studies that the emotional image of our country where the Chaebol culture is located when the CEO commits a crime, associates the public with not only the CEO but also the company to which the CEO belongs. Although apology strategy is known to be effective, but in reality, there are companies that respond silently in times of crisis. In this study, experiments were conducted to 325 people with a design of factors between groups of types 2 (power tripping vs. tax evasion) × implement parties (corporate vs CEO) × communication strategy 2 (apologies vs silence). After study found that the type of crisis had an effect on anger, negative communication, and the intention to replace other brands, and the power tripping had more influence than tax evasion. The parties were found to have an effect on disappointment and anger, and the CEO had more influence than the company. Communication strategies have been shown to affect disappointment, anger, negative communication, intentions to replace other brands, and purchase intentions, and silence has more influence than apology. There was no interaction effect for each treatment. There is a limitation that generalization is not possible because the results of research on all types of business crimes, divisions by major industries, and all communication strategies are not included. It is significant in that it confirmed that the apology strategy was more effective than the silent strategy. Keywords: Corporate Crime, Power Tripping, Tax Evasion, CEO, Owner's Risk, Communication Strategy, Apology, Silence, Public, Anger, Disappointment, Negative Communication, Other Brand Intentions, Purchase Intentions
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