Smiley : 미소인식 스마트 미러 제작과 이를 통한 감정 변화 연구 : 여성의 월경전증후군을 통해
Smiley: A Study on Designing Smile-Recognition Smart Mirror and Emotional Changes : focusing on Pre-Menstrual Syndrome
- 주제(키워드) 스마트미러 , 미소 , 미소인식 , 감정변화 , 월경전증후군 , 인터랙션 디자인 , 인간중심디자인 , 사물인터넷 , Smart Mirror , Smile , Smile-Recognition , Emotional Changes , PMS(Premenstrual Syndrome) , Interaction Design , HCI((Human Computer Interaction) , IoT(Internet of Things)
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 최용순
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 아트&테크놀로지학과
- UCI I804:11029-000000065907
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
미소는 사람의 긍정적인 감정을 표현하고 행복을 나타내는 가장 중요한 수단이다. 미소가 사람의 감정에 긍정적인 영향을 미친다는 기존의 심리학적 이론을 기반으로 현재 HCI(Human Computer Interaction) 분야에서도 다양한 장치와 기술을 접목한 연구가 진행되고 있다. 본 연구에서는 미소를 짓는 행위 통해 감정이 긍정적으로 변화할 수 있도록 미소를 짓는 행위를 통해서만 볼 수 있는 미소인식 스마트 미러 스마일리(Smiley)를 제안한다. 스마트 미러 스마일리는 일상 속에서 거울 이용 시 자연스럽게 미소를 짓도록 반복적으로 유도하고 사용자의 개인화 된 정보를 색상으로 시각화하여 제공한다. 미소를 통한 감정 변화를 확인하기 위해 월경전증후군(PMS: Premenstrual Syndrome)을 겪고 있는 20~30대 가임기 여성을 대상으로 하는 미소인식 스마트 미러를 디자인 및 제작하여 사용자 평가를 진행했다. 월경전증후군을 겪는 여성의 경우 지속적으로 분노의 감정이 생기거나 예민하며 우울함을 느낀다. 월경전증후군을 통해 겪게 되는 부정적 감정을 미소를 통해 정서의 안정 및 긍정적인 기분으로 변화 시킬 수 있도록 한다. 또한 생리주기라는 개인화된 정보를 색상으로 표현하여 사용자는 자신의 주기를 파악하고 대비하여 심리적 안정감을 가지게 한다. 이를 통해 평가를 진행 한 결과 미소가 긍정적인 감정을 불러일으켰으며 월경전증후군과 일상생활에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 확인했다. 본 연구는 미소의 긍정적 효과가 심리학적 실험에서 그치는 것이 아닌 새로운 기술과 연결되어 사람들에게 폭넓은 경험을 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다. 향후 IoT(Internet of Things) 뿐만 아니라 HCI 영역에서 사용자에게 미소를 통한 복합적 경험을 제공하는 연구에 응용될 수 있을 것이다.
more초록/요약
A smile is the most important means of showing emotion among human expressions of positive feelings and happiness. Based on the existing psychological theory that smiles have a positive effect on human emotions, studies are actively conducted with various devices and technologies in the HCI(Human Computer Interaction) area. This study suggests that Smiley, a smile-recognition smart mirror, can analyze the different positive effects of smile. Smart mirror, Smiley, constantly leads users to smile naturally when using it in daily life and provides the user’s personalized information through color visualization. In order to come up a research on emotional changes through smiles, this study designed and produced Smiley which is specialized for women in their 20s and 30s who are suffering from PMS(Premenstrual Syndrome). Women who are suffering from premenstrual syndrome are sensitive and experience sudden change of emotions, such as anger and depression. The negative emotions experienced during premenstrual period can be transformed into stable emotions and positive feelings by smiling. It also provides color representation of users' menstrual cycle information so that they can easily grasp their cycles and prepare psychological stability in advance. As a result of the evaluation, it was confirmed that smiling caused positive emotions and had a positive effect on premenstrual syndrome as well as in daily life. This study reveals more value in that the positive effects of smiles can be utilized through new technologies, beyond psychological experiments, to provide people with a wider range of beneficial experiences. It is also expected to be applied to future research in offering users with a complex experience through smiles not just in the field of HCI but also on the IoT(Internet of Things).
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