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항공 사진 기술과 제도화의 역사 : 초기 항공 사진부터 인공위성 항공 사진까지

초록/요약

사진의 환경이 디지털 방식으로 전환되면서, 사진촬영은 사람이 피사체를 선택해서 촬영하는 방식에 국한되지 않고 매체의 기술에 의탁한 자동적 처리로 분산되었다. 이것의 배경은 디지털 기술로 인한 카메라의 경량화와 타 기술적 대상과의 활발한 결합으로 볼 수 있다. 이러한 현상을 카메라의 모듈(Module)화라고 부르고 있으며 카메라가 타 기술과 결합하는 현상은 카메라의 종속으로 비쳐 사진의 존재성을 약화시키는 원인으로 작용하고 있다. 하지만 사진의 역할은 데이터 생산에 국한되지 않고 타 매체의 역할과 목적을 완성하기 위해 필수적인 역할을 담당하고 있다. 본 연구는 카메라가 타 기술적 대상과 결합하는 형태의 역사적 원형으로서 항공 사진을 다루고자 한다. 기존의 항공 사진 연구는 사진 기술에 대한 연구가 주를 이루었을 뿐, 디지털 시대 카메라의 특수한 상황의 원형으로서 항공 사진의 역사를 검토하지 않았다. 본 논문은 항공 사진의 역사를 검토하여, 카메라와 항공체의 결합이라는 과정에 기록된 사진의 기술과 제도의 발전 그리고 목적의 발생을 알아보고자 한다. 또한 카메라의 모듈화 특징을 함께 알아보고자 한다. 기존의 사진 연구는 기술과 예술을 중심으로 연구되어 왔는데, 본 연구에서는 해당 기술의 발전과 사회적 제도의 출현 과정을 통해 항공 사진의 용도 규정에 대한 심도 있는 논의를 진행하고자 한다. 이를 위해서는 해당 매체 역사, 제도화 과정 그리고 기술에 대한 통합적 접근이 필요하다. 사진은 단독으로 발명되고 발전해 온 매체가 아니라 운송수단 및 대중 미디어 기술의 발전과 함께 그 존재론적 지위가 변해왔기 때문이다. 즉, 사진과 사진 기술에 함의된 모든 관계들을 통합적 관점으로 파악하는 노력이 필요하다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. 2장은 항공 사진 생산을 위해 사용된 항공체별 기술 역사를 살펴볼 것이다. 항공체별로 나누는 이유는 항공 사진을 시기별, 목적별로 나누어 볼 수 있기 때문이다. 또한 항공 사진의 기술을 통해 현대 사진 기술의 원형을 살펴볼 수 있다. 3장은 항공 사진의 목적이 세분화되지 않았던 초기 시대에 기술이 어떠한 사회적 제도와 결합하여 매체의 목적을 발생시켰는지를 살펴볼 것이다. 4장은 세계대전과 냉전시대를 통해 발견된 항공 사진의 정찰과 감시 목적을 살펴본다. 그리고 정찰을 위한 항공 사진이 어떻게 인류의 역사를 발견하기 위한 자산이 될 수 있었는지를 볼 것이다. 5장은 우주에서 촬영된 지구 사진을 통해 인류가 전 지구적 시각을 획득하고 그것을 지도 정보로 전환하는 모습을 살펴본다. 그리고 우주의 개념이 시각화되는 과정부터 항공 사진이 대중에게 공개되어 사용되는 모습까지 볼 것이다.

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초록/요약

As the environment of photography has been transited to a digital method, photography is not limited to the way that a person selects and shoots a subject, but the scope has been widened, including the automatic processing relying on the technology of the medium. The background of this transition is the weight lightening of the camera owing to digital technology and active combination with other technical objects. This phenomenon is called the modularization of the camera. Since the phenomenon of combining with other technologies is considered as a subordinate of the camera, it has acted as a cause of weakening the existence of the photograph. However, the role of photography is not limited to data production, but it plays an essential role to consummate the role and purpose of other media. The objective of this study was to discuss aerial photography as a historical prototype of the camera combined with other technical objects. Previous studies on aerial photography have mainly focused on photography techniques, and they did not review the history of aerial photography as a prototype of the camera’s special position in the digital age. This study reviewing the history of aerial photography and aimed to find out the development of photographic technologies and institutional, and the occurrence of purposes recorded in the process of combining cameras and aircraft. Moreover, this study intended to understand the characteristics of the camera’s modularity. Existing photography studies have focused on technology and art. However, this study tried to conduct an in-depth discussion on the prescribed use of aerial photography through examining the development of the technology and the emergence of social institutions. To achieve this objective, it is necessary to take an integrated approach to the media’s history, institutionalization process, and technology. It is because the ontological status of photography has changed along with the development of transportation and mass media technologies and photography is not a medium that has been invented and developed alone. In other words, it is needed to identify all relationships included in photography and photography technology from an integrated perspective. The structure of this thesis is as follows. Chapter 2 will examine the history of technology by aircraft used to produce aerial photographs. This study will evaluate each aircraft separately because it can be divided by the times and purposes of aerial photography. Moreover, it is possible to look at the prototype of modern photography technologies along with aerial photography technologies. Chapter 3 will examine what kinds of social institutions were combined with technology to generate the purpose of the medium in the early days when the purpose of aerial photography was not subdivided. Chapter 4 will review the reconnaissance and surveillance purposes of aerial photographs discovered during the war and the Cold War. Additionally, it will examine how aerial photography for reconnaissance can be an asset for discovering human history. Chapter 5 will evaluate how mankind acquired a global perspective and could convert it into map information using the photographs of the Earth taken from space. This chapter also reveals the process of visualizing the concept of the universe. Moreover, it will show how aerial photographs are released to and used by the public.

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