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린(Lean) UX 개념을 적용한 증강현실 전시 디자인에 관한 연구

A Study on Augmented Reality Exhibition Design Applying Lean UX Concept,

조한결 (Jo, Han Geyol, 서강대학교 일반대학원)

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전시는 전시품과 관람객이 소통하며 감정적 교류를 하는 일이며, 전시 디자인은 이를 위한 최적의 환경을 만드는 일이다. 그러므로 전시 디자인의 범위는 단순히 전시공간 내에 국한되는 것이 아니라, 관람객이 전시를 마주하며 경험하는 모든 것이 그 범위라고 할 수 있다. 따라서 전시장 내의 모든 관람 경험을 디자인하기 위해서는 기본적으로 몇 달, 때로는 몇 년의 계획 단계를 거치기도 한다. 하지만 이 과정에서 전시품의 상태, 예산 등에 따라 전시 상황은 계속 변화하며 이미 계획된 전시 구상을 변경하기 위해서는 큰 비용과 시간이 소요된다. ...
전시는 전시품과 관람객이 소통하며 감정적 교류를 하는 일이며, 전시 디자인은 이를 위한 최적의 환경을 만드는 일이다. 그러므로 전시 디자인의 범위는 단순히 전시공간 내에 국한되는 것이 아니라, 관람객이 전시를 마주하며 경험하는 모든 것이 그 범위라고 할 수 있다. 따라서 전시장 내의 모든 관람 경험을 디자인하기 위해서는 기본적으로 몇 달, 때로는 몇 년의 계획 단계를 거치기도 한다. 하지만 이 과정에서 전시품의 상태, 예산 등에 따라 전시 상황은 계속 변화하며 이미 계획된 전시 구상을 변경하기 위해서는 큰 비용과 시간이 소요된다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 본 논문에서는 린(Lean) UX 개념을 적용한 AR 디지털 전시 디자인 시뮬레이션을 연구하고자 한다. 린(LEAN) UX는 아이디어를 빠르게 프로토타입으로 제조한 뒤 시장의 반응을 통해 제품을 개선하는 변화도입 방식이다. 즉, 완벽한 제품을 만드는 데 시간을 보내기보다는 ‘최소기능제품(Minimum Viable Product, MVP)’을 출시한 후 피드백을 받아 최종 제품을 완성하는 방식을 말한다. 본 연구에서는 현실의 이미지나 배경에 3차원의 가상 이미지를 겹쳐서 하나의 영상으로 보여주는 증강현실 기술을 활용해 전시의 MVP를 만드는 방식이 유용한지 평가하고 실무에서 적용될 수 있는 방안을 제시하고자 한다.
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Exhibit is an emotional exchange between exhibits and visitors, and exhibition design is to create an optimal environment for this. Therefore, the scope of the exhibition design is not simply limited within the exhibition space, it can be said that everything the viewers experience while facing the ...
Exhibit is an emotional exchange between exhibits and visitors, and exhibition design is to create an optimal environment for this. Therefore, the scope of the exhibition design is not simply limited within the exhibition space, it can be said that everything the viewers experience while facing the exhibition is the scope. Therefore, designing all the viewing experiences in the exhibition hall basically takes months, sometimes even years, in the planning stage. However, in this process, the exhibition situation continues to change depending on the condition of the exhibits and the budget, and it takes a lot of money and time to change the planned exhibition concept. In order to solve this problem, this paper intends to study the AR digital exhibition design simulation applying the Lean UX concept. LEAN UX is a method that rapidly prototypes ideas and then improves products through market reactions. In other words, rather than spending time creating a perfect product, it refers to a method of releasing a 'Minimum Viable Product(MVP)' and receiving feedback to complete the final product. In this study, we would like to evaluate whether the method of creating an MVP of an exhibition is useful using augmented reality technology that superimposes a 3D virtual image on a real image or background and shows it as a single image, and suggests a plan that can be applied in exhibition field.