원격교육 분야에 대한 국내 연구 동향 분석(2001년 - 2020년)
The Analysis of Korean Research Trends in Distance Education from 2001 to 2020
- 주제(키워드) 원격교육 , 이러닝 , 온라인교육 , 스마트러닝 , 모바일러닝 , 유비쿼터스러닝 , 동향연구 , Distance Education , e-learning , online education , smart learning , ubiquitous learning , mobile learning , trend research
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 양미경
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- UCI I804:11029-000000065803
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구의 목적은 2001년부터 2020년까지 원격교육에 관한 동향을 분석하여 원격교육에 관한 연구의 방향과 해결의 원리를 제시해주는 것이다. 지난 20년간 연구 가운데 KCI에 등재된 학술논문 907편에 대해 내용분석, 빈도분석 및 교차분석하였으며 연구결과는 다음과 같다. 우리나라는 원격교육 연구에서 이러닝을 더 많이 사용하였다. 둘째, 2001년부터 2015년까지 연구가 증가하다가 2016년부터는 연구가 조금 줄었다. 셋째, 연구주제는 교수·학습 전략과 교수자와 학습자에 관한 연구가 많이 수행되었다. 넷째 연구방법은 조사연구, 설계·개발연구, 실험연구 순이었고, 주로 설문지를 이용해 자료를 수집하였다. 자료분석은 분산분석, 구조방정식모형 및 다중회귀분석 등 양적 통계방법을 가장 많이 사용하였다. 다섯째, 연구는 주로 고등교육 및 평생교육에 대해서 이루어졌다. 여섯째, 연구들은 교육정보미디어연구와 교육공학연구, 학습자중심교과교육학회지에서 활발히 게재되었다. 마지막으로 원격교육 연구의 전망과 과제에 대해 논의하였고, 발전 방향 및 연구의 한계에 대해 제언하였다.
more초록/요약
The purpose of this study is to analyse trends in distance education from 2001 to 2020 to provide the direction and principle of solving research on distance education. For the past 20 years, 907 academic papers registered in the KCI have been analysed for content analysis and frequency analysis, and the research results are as follows: Researchers used more e-learning than distance education in distance education research. Second, the researches increased from 2001 to 2015, and have decreased slightly since 2016. Third, research themes were teaching & learning strategies, and professors & learners. The fourth, the methods of research in distance education mostly are conducted by research, design and development research and experimental research. The Data were mainly collected through questionnaires. Data analysis techniques employed the studies in a variety of quantitative statistical methods, such as variance analysis, structural equation models, and multiple regression analysis. Fifth, the research was mainly conducted on the participants from higher education and lifelong education. Sixth, The papers were actively published in the Journal of Educational Information and Media, Journal of Educational Technology and Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. Finally, we discussed the perspective and challenges of distance education, and proposed the direction of development and the limitations of research.
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