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개방형 SNS 이용자들의 구조적 이용행태에 따른 이용자 유형 및 특성에 관한 탐색적 연구 : 인스타그램을 중심으로

Exploring Categories and Characteristics of Open SNS User on the Basis of Usage types: The case of Instagram

초록/요약

SNS(Social Networking Site)는 이용자들이 사회적인 관계를 만들고 유지하며 스스로를 표현할 수 있는 플랫폼 서비스로, SNS를 통해 사람들은 온라인 네트워크 환경에서도 다른 사람들의 눈에 비춰지는 자신의 모습을 관리하게 된다. 사회학자 어빙 고프만(Erving Goffman)은 이러한 사람들의 특성을 ‘인상관리’라고 정의하였고, 여러 연구들은 인상관리 개념을 CMC 환경, 특히 이용자들의 SNS 사용을 중심으로 논의해왔다. 이용자들 간의 사회적 상호작용이 이루어지는 SNS는 인상관리의 장이며 이 공간에서 나타나는 인상관리 행태는 이용자들의 활동을 통해 살펴볼 수 있다. 최근 이용자들은 SNS의 구조적 특성을 활용하여 인상관리에 힘쓰고 있는데, 특히 개방형 SNS의 경우 이용자의 특성에 따라 상대적으로 더욱 다양한 이용행태가 나타날 것이라 예상할 수 있어 본 연구에서는 개방형 SNS인 인스타그램(Instagram)을 연구사례로 선정하였다. 인스타그램 이용자들을 대상으로 연구문제 및 설문조사 준비를 위한 사전 심층 인터뷰를 진행한 결과, 응답자들에게서 나타난 세 가지 이용자 특성(인상관리, 자율성, 프라이버시 역설)과 개방형 SNS의 독특한 이용 방법을 중심으로 연구문제를 설정하였다. 이에 따라 본 연구는 개방형 SNS 이용자들의 구조적 이용행태에 따른 이용자 유형 분류와 더불어 각 유형별 이용자 특성 간 차이를 탐색하는 것을 목적으로 하였고, 연구결과를 도출하기 위해 국내 20-30대 인스타그램 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 연구결과, 개방형 SNS 이용자들의 유형은 하나의 SNS 내에서 이용자들이 가진 계정을 활용하는 구조적 상태를 중심으로 총 세 가지 유형인 ‘개방형, 폐쇄형, 혼합형’으로 분류할 수 있었다. 이렇게 구분된 이용자 유형들은 인상관리 특성의 타인 반응 차원과 계정 피드 차원, 자율성 특성의 뉴스피드 차원, 프라이버시 역설 특성에 관하여 유형 간 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 또 본 연구에서 살펴본 세 가지 이용자 특성 중 이용자 유형 분류에 가장 큰 영향을 미친 것은 자율성으로, 댓글/광고 차원과 뉴스피드 차원이 이용자 유형에 유의미한 영향을 갖는 것으로 나타났다. 본 연구는 SNS를 인상관리의 장으로 바라본 선행연구들과 방향을 같이 하였지만 최근 나타난 이용자들의 구조적 이용행태를 반영하는 탐색적인 연구를 진행하였다는 점에서 의미가 있고, 급격한 이용자 증가율을 보인 인스타그램을 사례로 다루며 인스타그램의 구체적인 특징들을 연구에 반영하였다는 점에서 의미가 있다. 특히 하나의 단일 SNS를 이용자들이 다양한 구조적 상태로 이용하고 있음과 함께 그들의 이용행태에 따라 SNS의 구조가 새롭게 재해석될 수 있음을 탐색하였다는 점에서 의미가 있다. 한편, 본 연구는 비확률적 표집을 통해 설문조사를 진행하였고, 요인분석 결과 중 인상관리 특성의 계정 이미지 차원과 무대 전면 차원의 경우 신뢰도가 다소 낮았으며, 설문조사 표본 크기의 제약으로 더욱 세분화된 이용자 유형을 구분하기 어려웠다는 한계를 갖는다. 따라서 후속 연구가 진행된다면 보다 큰 표본과 더욱 다양한 기준으로 이용자 유형을 분류하고 각 유형 간의 세부적인 차이를 면밀히 밝혀낼 수 있길 기대한다.

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초록/요약

Social Networking Site (SNS) is a platform service that allows users to create, maintain and express themselves. People manage their own appearance in the online network environment through SNS. Sociologist Erving Goffman defined these people's characteristics as 'Impression Management' and several studies have focused on the use of the impression management concept in the CMC environment, especially the use of SNS by users. SNS, where social interaction between users takes place, is the place of impression management, and the impression management behavior in this space can be viewed through the activities of users. Recently, users have been striving to manage impressions by utilizing the structural characteristics of SNS. In particular, open SNS can be expected to show a relatively diverse use behavior depending on users' characteristics, so Instagram, which is an open SNS, was selected as a research case. As a result of in-depth interviews with Instagram users to prepare research questions and surveys, research problems were set around three user characteristics (Impression management, autonomy, and privacy paradox) presented by respondents and their unique usages of open SNS. Accordingly, this study aims to explore differences between user characteristics of each type along with classification of user types according to the structural usage behavior of open SNS users. To derive the results of the study, an online survey was conducted on Instagram users in their 20s and 30s in South Korea. As a result of the study, the types of open SNS users could be classified into "open type, closed type, and mixed type". These three types focus on the structural state of utilizing the accounts held by users within one SNS. These user types have been found to have significant differences among the three user characteristics. In addition, autonomy was found to have the greatest impact on classification of user types among those user characteristics. This study was oriented in line with the preceding studies that viewed SNS as the place of impression management, but it is meaningful in that it conducted an exploratory study reflecting the structural use behavior of users recently, and reflected the specific characteristics of Instagram in the study. In particular, it is meaningful in that the structure of SNS can be newly reinterpreted according to their usage behavior, along with the use of a single SNS by users in various structural states. On the other hand, this study conducted a survey with non-probability sampling. In addition, among the factor analysis results, some of sub-dimensions of impression management have somewhat low level of Reliability. Also, restriction from the sample size of survey made it difficult to distinguish more granular user types. Therefore, it is hoped that further studies will be able to classify user types on a larger sample and a wider variety of criteria, and to uncover the detailed differences between each type closely.

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