멀티미디어 그림영영사전 활용이 초등학생의 영어 어휘력, 독해력 및 학습효능감에 미치는 영향 : E-book 원서 학습을 중심으로
The Effect of Multimedia Picture-English English Dictionary Application on Elementary School Students' English Vocabulary, Reading Comprehension, and Study Efficacy Satisfaction : Focusing on Original Language E-book Learning
- 주제(키워드) 멀티미디어 , 그림영영사전 , E-BOOK , 영어교육 , 영어읽기교육 , 원서읽기 , 영어사전 , 영영사전 , 아이딕션너리 , picture dictionary , picture English-English dictionary , English education , English Reading Education , Reading story book , English dictionary. idictionary
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이예경
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- UCI I804:11029-000000065793
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 e-book을 통한 영어학습 과정에서 멀티미디어 그림영영사전 활용이 학습자의 어휘력, 독해력 및 학습효능감에 가져오는 효과를 살펴보고자 하였다. 연구는 예비조사를 통해 동질성이 확보된 총75명의 학습자를 대상으로 진행 되었다. 실험집단, 통제집단1, 2 각 25명 세 집단을 대상으로 2주 동안 총5회에 걸쳐 원어민과 1:1 화상수업을 진행하였다. 이때 실험집단은 매회 e-book과 멀티미디어 그림영영사전으로, 통제집단1은 영영사전 없이 e-book로만, 통제집단2은 e-book 수업 과정에서 외부(네이버 온라인) 영영사전으로 학습하도록 하였다. 실험 후 세 집단을 대상으로 실시한 사후검사를 분석하여(ANOVA) 멀티미디어 그림영영 사전의 효과를 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어 그림 영영사전 활용여부에 따라 세 개 집단의 어휘력을 비교분석한 결과, 어휘력에 대한 실험집단, 통제집단1, 2의 사전사후 검사 결과에서 실험집단의 변화는 유의한 수준에서 높게 나타난 반면 통제집단1과 2는 미미한 수준의 변화를 보였다. 둘째, 멀티미디어 그림 영영사전 이용여부에 따라 세 개 집단의 독해력 수준을 비교분석한 결과, 실험집단의 경우 사전검사에 비해 사후검사 결과가 유의한 수준에서 향상된 것으로 나타났고, 통제집단1과 2의 변화는 거의 없는 것으로 파악되었다. 셋째, 학습효능감에 대한 세 집단의 차이를 분석한 결과에서 실험집단의 경우 유의한 수준에서 높게 나타났으나 통제집단1과 2의 변화는 별다른 특징을 나타내지 않았다. 본 연구를 통해 멀티미디어 그림영영사전이 초등영어교육에서 읽기능력이 부족한 초등학생들의 어휘력과 독해력을 신장시키고, 학습효능감을 증진시킴으로써 읽기능력을 향상시키는데 도움이 되는 것으로 검증할 수 있었다. 본 연구를 통하여 초등영어교육에서 문자 언어 교육의 비중이 적고 학습자의 흥미를 유발할 만한 읽기 자료가 부족한 현실을 고려할 때 멀티미디어를 활용한 다양한 교육 콘텐츠 개발에 대한 교육공학적 접근이 필요함을 시사한다.
more초록/요약
The purpose of this study is to take a look at the effect of using multimedia picture-English English dictionary on learners' vocabulary, reading comprehension, and satisfaction of learning efficacy in the course of English study through e-books. This study was conducted with total 75 learners who have homogeneity through preliminary research. Targeting three groups with 25 subjects in control group 1 and control group 2, for 2 weeks, over total 5 times, man to man screen classes with native speaker was conducted. In this time, experimental group studied with e-book and multi-media picture English-English Dictionary every time. Control group 1 studied only with e-book without English dictionary. Control group 2 studied with external English-English dictionary (Naver online) in e-book classes. After experiment, in post-test (ANOVA) targeting three groups, multi-media picture English-English dictionary effect was analyzed. The results are summarized as follows. First, as a result of comparing and analyzing the vocabulary of three groups depending on whether or not they use the multimedia picture English-English dictionary, the experimental group change in pre and post-test results of experimental group, control group 1, and control group 2 showed high level in significant level. On the other hand, Control group 1 and control group 2 showed slight change. Second, as a result of comparing and analyzing the reading comprehension level of the three groups depending on whether or not they use the multimedia picture English-English dictionary. In case of the experimental group, compared to pre-test and post-test results seemed improved at significant level. There was not that much change in the control group 1 and the control group 2. Third, as a result of analyzing the difference among three groups, the experimental group showed a high level of significance, However, change in control group 1 and control group 2 did not show any particular characteristics. Through this study, it was verified that the multimedia picture-English-English dictionary was helpful in improving vocabulary and reading skill of elementary school students, enhancing satisfaction of learning efficacy. Through this study, considering current situation that there is short of language education and reading materials which can attract learners' interest, it is suggested that educational technical approach on diverse education contents development using multi-media is required.
more