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오디오북의 비언어적 요소가 메시지 수용도에 미치는 영향

Effects of nonverbal elements of audiobooks on the acceptance of messages

초록/요약

월터 옹은 멀티미디어의 발전이 새로운 구술성의 시대를 열 것이라고 전망한 바 있다. 그 가운데 종이책의 단점을 보완한 오디오북도 구술성의 한 축을 담당하게 되었다. 문자와 인쇄술의 개발로 기술(記述)성이 문명을 이끄는 동안 구술(口述)성의 가치는 평가절하되고 그 중요성은 축소된 것이 사실이다. 그러나 제2의 구술성이라 불리는 뉴미디어로 상호작용이 가능해지면서 책을 대하는 방법에도 다양성이 생겼다. 오디오북은 대인영역 이론으로 볼 때 친밀영역에 가까운 매체이므로 라디오와 비슷한 친근함을 갖는다. 오히려 구술성 면에서 그 가치는 라디오를 넘어설 수도 있다. 이에 본 연구자는 오디오북이 갖는 구술성의 함의를 찾아보고 그 핵심이라 할 수 있는 북내레이터의 역할을 조명해 보고자 한다. 오디오북에서의 구술성은 비언어적 요소의 역할이 크다. 그러므로 본 연구에서는 오디오북이 갖는 비언어적 요소, 즉, 음향, 음악, 북내레이터의 감정표현과 역할분담이 이용자의 메시지 수용도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 메시지 수용도는 이해도, 몰입도, 흥미도의 측면에서 보았고 실험을 통한 실증연구로 진행하였다. 실험은 박경리의 『토지』를 전문 북내레이터가 녹음하고, 여기에 다섯 가지의 비언어를 적용하였다. 실험군은 모두 여섯 집단으로 구성하고 기준이 되는 집단을 ‘모든 비언어가 포함된 오디오북’으로 하였다. 여기에 음향/ 음악/ 음향과 음악/ 음향, 음악, 역할분담/ 음향, 음악, 역할분담, 감정 표현이 배제되는 오디오북을 각각 제작하여 이를 피험자가 듣고 설문하는 방식으로 비확률 표집하였다. 먼저 <연구문제 1>에서는 각 집단별 메시지 수용도를 측정하였는데, ‘모든 비언어가 포함된 오디오북’과 다른 비언어가 배제된 ‘감정 표현만 남은 오디오북’에 대한 메시지 수용도가 높게 나왔다. 이러한 결과는 매체풍요도이론과 인간 커뮤니케이션의 중요성을 드러낸 가운데, 비언어적 요소간의 하모니가 중요함을 보여주었다. 즉, 메시지 수용도로 볼 때, 음향, 음악, 역할분담과 같은 밀도 있는 연기가 균형이 이루어진 경우는 높아지는 반면, 이 중 한두 가지 조건이 배제된 경우에는 감정표현 만을 남긴 조건보다 상대적으로 낮게 나온다는 것이다. 한편, 모든 비언어적 요소를 배제한 집단은 메시지 수용도가 현격히 떨어져 다른 집단과 뚜렷한 차이를 보였다. 이어지는 <연구문제 2>와 <연구문제 3>에서는 오디오북의 만족도와 재이용의사에 관한 설문이었다. 메시지 수용도에 비해 만족도와 재이용의사는 유의미하지 않았는데 그 이유는 ‘종이책에 대한 익숙함’이 가장 큰 이유로 작용하였다. 이것은 독서에 대한 과거의 경험과 사회적 관습의 영향으로 보이며 이는 사회정보처리이론으로 설명할 수 있었다. 또 오디오북 이용 경험자는 무경험자에 비해 종이책 소비도 많아 종이책을 많이 읽는 사람이 오디오북도 많이 듣는 것으로 조사되었다. 본 연구가 앞으로 소비될 오디오북의 이용자에게는 다양한 오디오북을 접하는 계기가 되고 북내레이터에게는 내레이션의 방향을 찾아가는데 조금이나마 보탬이 되었으면 한다. 추후, 이와 같은 메시지 수용도 효과에 따라 청소년 오디오북 연구가 이어진다면 책에 흥미를 잃은 청소년을 위한 의미있는 연구가 될 것이다. 또한, 인간 커뮤니케이션을 위한 사람과 음성합성시스템(TTS), 인공지능(AI)과의 비교 연구도 필요한 시점이다.

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초록/요약

Walter J. Ong predicted that the advancement of multimedia would open the era of new orality. In the midst of such an era, audiobooks that complement the shortcomings of paper books have also played an important role in orality. It is true that the value of orality has been underestimated and its importance reduced while literacy has been leading civilization with the development of letters and printing. However, as interaction has been made possible by new media, which is called the second orality, the ways to read books have become diverse. As audiobooks are the media close to the intimate zone from the viewpoint of theory of proxemics, they have intimacy similar to the radio. Rather, in terms of orality, their value may even exceed that of the radio. Thus, this study aims to investigate the implication of orality that audiobooks have, and to highlight the role of book narrators, the key element of audiobooks. The role of nonverbal elements is large in the orality of audiobooks. Therefore, in this study, the effects of nonverbal elements of audiobooks such as sound, music, and emotional expressions and role divisions of a book narrator on the acceptance of messages by users was examined. The acceptance of messages was viewed in terms of understanding, immersion and interest, and an empirical study was conducted through an experiment. For the experiment, audiobooks of 'Toji (Land)' by Park Kyong-ri were recorded with a professional book narrator, and 5 nonverbal elements were applied to it differently. Thus, the number of experimental groups were 6, and the reference group was assigned to the 'audiobook containing all the nonverbal elements'. In addition, 5 audiobooks excluding 'sound', 'music', 'sound and music', 'sound, music and role divisions' and 'sound, music, role divisions and emotional expressions', respectively, were produced, and the research participants listened to these audiobooks and filled a questionnaire. Firstly, in 'Research Question 1', the acceptance of messages by each group was measured, and the acceptance of messages in the 'audiobook containing all the nonverbal elements' and the 'audiobook with only emotional expressions left' was higher than others. This result showed that the harmony among nonverbal elements was important while revealing the importance of media richness theory and human communication. Thus, this indicated that the acceptance of messages became higher when sound, music and intensive act such as role divisions were balanced, while it was lower when one or two of them are excluded than when only emotional expressions were left. Meanwhile, the acceptance of messages was considerably lower in the group excluding all the nonverbal elements than other groups. In the ensuing 'Research Question 2' and 'Research Question 3', a survey on the satisfaction with the audiobook and the intention to reuse was conducted. Compared to the acceptance of messages, the satisfaction and the intention to reuse were not significant, and the biggest reason for this was the 'familiarity to paper books'. This could be attributed to the influence of the past experience in reading books and social customs, which could be explained by social information-processing theory. Furthermore, it was shown that the users with the experience in audiobooks read more paper books than those with no experience, which means that people who read more paper books were more likely to listen to audiobooks. It is hoped that this study can provide audiobook users with an opportunity to find more diverse audiobooks in the future, and help book narrators setting the direction of narration. In the future, if studies on audiobooks for the youth according to the acceptance of messages found in this study continue, they will be meaningful for the youth who have lost interest in reading books. Moreover, it is time that comparative studies between human and Text-to-Speech (TTS) or artificial intelligence (AI) for human communication are needed.

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