기업의 공유가치창출 활동이 조직-공중 관계성과 기업 이미지에 미치는 영향
- 주제(키워드) 공유가치창출 , 조직-공중 관계성 , 기업 이미지 , CSV , Creating shared value , organization-public relationships , corporate image , CSV
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 신호창
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- UCI I804:11029-000000065768
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
과거 기업에서는 사회적 책임활동(CSR)을 통해 기업의 사회적 책임을 다함과 동시에 기업 이미지의 제고를 이루었다면 현재는 기부방식 위주의 단순한 사회적 책임 활동뿐만 아니라 기업의 이윤창출을 동시에 이룰 수 있는 공유가치창출(CSV)이 더 효과적인 수단이 될 수 있다. 또 기업에서는 핵심 공중과 우호적인 관계를 구축함으로써 이미지를 제고시키고 나아가서 기업의 위기상황에서 공중이 기업에 대한 신뢰를 유지시킬 수 있는 것이 매우 중요하다. 본 연구는 기업의 공유가치창출 활동이 기업과 공중사이의 우호적인 관계형성을 이룰 수 있는지 또 나아가서 기업 이미지를 제고 할 수 있는지에 대해 알아보고자 하였다. 구체적으로는 공유가치창출(사회적 가치창출과 경제적 가치창출)이 조직-공중 관계성의 구축에 어떤 영향을 미치는지, 또 공유가치창출(사회적 가치창출과 경제적 가치창출)이 기업 이미지(사회적 이미지와 경쟁력 이미지)에 영향을 미치는 과정에서 조직-공중 관계성의 매개효과에 대해 분석하였다. 연구결과 공유가치창출의 두개 하위요인 모두 조직-공중 관계성을 효과적으로 구축할 수 있음을 시사하였고 공유가치창출이 기업 이미지에 미치는 영향에서 조직-공중 관계성의 매개효과는 공유가치창출 중 경제적 가치창출이 기업의 경쟁력 이미지에 미치는 영향에서 조직-공중 관계성의 매개효과를 제외한 모든 경로가 유의미한 것으로 나타났다. 본 연구는 공유가치창출 활동이 효과적으로 조직-공중 관계성을 구축할 수 있음을 시사한 것에 그 의미가 있으며 후속연구가 진행된다면 공유가치창출 활동이 내부공중과의 관계 역시 효과적으로 구축할 수 있는지, 나아가서 이런 조직-공중 관계성이 직무 만족도와 충성도에 미치는 영향에 대해 알아볼 수 있기를 기대한다.
more초록/요약
Corporates used to fulfill social responsibility through corporate social responsibility activities(CSR) such as making donations. Nevertheless creating shared value(CSV) can be a different yet more effective way to fulfill social responsibility on account of achieving corporate profit at the same time. Establishing amicable relations with the core public is also important for enhancing corporate’s image and maintaining public trust in risk circumstances.This study aims to investigate whether corporate’s creating shared value activities can establish a friendly relation with the public and furthermore enhance corporate image. Specifically, this study investigated the correlation between creating shared value (economic value and social value) and corporate image (social image and competitive image) in terms of establishing organizational-public relations. Results of analysis indicates that both economic and social value of shared value creation positively affects organizational-public relations. The correlation between shared value creation and corporate image was mediated by organizational-public relations except for the path of economic value creation increasing competitive image of corporation.This study results suggest that creating shared value activities effectively improve organizational-public relationships, and more research is necessary to prove whether shared-value activities enhance internal-public relations as well as job satisfaction and loyalty.
more