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비대면 상황에서의 학교도서관 전자책 채택요인에 관한 연구 : 확장된 기술수용모델을 중심으로

A Study on the Factors of Adoption of E-Book to School Library in non-face-to-face situations : Focusing on the expanded technology acceptance model

초록/요약

본 연구는 COVID-19로 인한 비대면 상황에서 사서교사를 대상으로 학교도서관 전자책 채택요인에 관한 것이다. Venkatesh & Davis의 확장된 기술수용모델을 이용하여 전자책 채택의도의 선행변인이 인지된 유용성과 인지된 용이성에 어떠한 영향을 미치는지, 또한 인지된 유용성과 인지된 용이성은 채택의도에 어떤 영향을 미치는지 연구하였다. 기본적으로 TAM2를 검증하면서 Chancusing & Bayona(2019)가 제안한 기술수용모델을 참고하여 인지된 유용성과 인지된 용이성의 상호작용도 가정하였다. 연구결과 인지된 유용성에는 인지된 용이성・경제적요인・흥미도 동기・접근성 순으로, 인지된 용이성에는 인지된 유용성・사서교사 효능감・효용성 동기・흥미도 동기 순으로 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 기술수용모델의 두 신념변인의 상호작용도 검증되었다. 전자책 채택의도에는 인지된 유용성만 정적인 영향을 미쳤고 인지된 용이성은 채택되지 않았다. 사서교사의 전자책 이용 경험 유무는 채택의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인지된 용이성이 인지된 유용성을 통해 채택의도에 영향을 미치는 것과, 사서교사의 자기효능감이 인지된 용이성에 유의미한 영향을 미치는 것은 학교도서관 전자책 채택요인 연구에 기술수용모델이 적합한 것으로 해석된다. 통제변인들 중 학교급에 따라 전자책 채택의도에 차이가 있음도 밝혀졌다. 특히 학교도서관 전자책을 수업에 활용하기 위해서는 ‘동시 접속자 수’를 확대해야 하고, 학교도서관 디지털 콘텐츠 구입을 위한 별도예산 계정이 필요함을 확인되었다. 이에 본 연구는 비대면 상황에서의 학교도서관 전자책 채택요인을 분석함으로써, 학교도서관 목적에 맞고 현 상황에 적합한 장서로서의 전자책을 채택하는데 도움이 될 수 있는 방향을 제시했다는 의미를 지닌다.

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초록/요약

This study is to find out the factors of adopting e-books in school libraries for teacher-librarians in non-face-to-face situations due to COVID-19 pandemic. Using Venkatesh & Davis extended technology acceptance model, this study researched how prior variables of e-book adoption affect PU(Perceived Usefulness) and PEOU(Perceived Ease of Use), and how PU and PEOU affect the intention of adopting e-books. Verifying TAM2, the interaction between PU and PEOU was also assumed by referring to the technology acceptance model proposed by Chancusing & Bayona(2019) Chancusing & Bayona, (2019). Information and Communication Technologies Acceptance Models in Universities. 2019 IEEE/ACIS 18th International Conference on. :62-66 Jun, 2019. The results of study showed that PU was positively affected by PEOU, economic factors, interest motive, and accessibility in order. PEOU was positively affected by PU, the self efficacy of teacher-librarians, utility motive, interest motive in order. In addition, the interaction of the two belief variables in the technology acceptance model has been verified. Only PU had a positive effect on the intention of adopting e-books, while PEOU didn’t. It has been shown that the use of e-books by librarians affects the intention of adoption. The fact that PEOU affects intention of e-book adoption through PU and the fact that the self-efficacy of teacher-librarians has a significant influence on PEOU suggests that the technology acceptance model is suitable for the study of factors for adopting e-books in school libraries. It has also been revealed that there are differences in the intention of adopting e-books depending on the school level. In particular, it has been confirmed that in order to settle e-books in school classes, the number of simultaneous users should be expanded, and a separate budget account is needed to purchase digital content in school libraries. This study suggested directions that can help to adopt e-books that fit the purpose of the school library and appropriate for the current situation by analyzing the factors for adopting e-books to school library in non-face-to-face situations.

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