소비자가 인식하는 기업의 내부환경관리가 소비자의 친환경 소비재 구매의도에 미치는 영향
The Effects of Consumers’ Perception of Corporate Internal Environment Management on Purchase Intention for Eco-Friendly Consumer Goods
- 주제(키워드) 확장된 계획행동이론 , 친환경 소비재 , 태도 , 주관적 규범 , 인지된 행동통제 , 구매의도 , 내부적 GSCM , 환경관리역량 , 친환경 디자인 , Extending the theory of planned behavior , Eco-friendly consumer goods , Attitude , Subjective norm , Perceived behavioral control , Purchasing intention , Internal GSCM , Internal environmental management , Ecodesign
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 하병천
- 발행년도 2021
- 학위수여년월 2021. 2
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 글로벌서비스경영학과
- UCI I804:11029-000000065738
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 소비자가 인식하는 기업의 내부환경관리가 소비자의 친환경 소비재 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 실증 검증을 하는 것을 목적으로 한다. 연구의 실행을 위하여 기업의 내부환경관리 활동 중 하나인 내부적 GSCM프레임워크와 확장된 계획행동이론 이라는 심리학 행동이론의 결합을 시도하였다. 친환경 소비재 구매를 선호하는 일반 소비자 10대 ~ 60대를 대상으로 온라인 설문을 진행하였으며, 총 283개의 유효한 설문지를 회수하였다. 수거된 설문지는 SPSS와 AMOS, 구조방정식 모형을 통해 실증 검증을 실행하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경관리역량의 인식은 친환경 소비재를 구매하고자 하는 소비자의 태도, 주관적 규범, 인지된 행동통제에 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 친환경 디자인의 인식은 친환경 소비재를 구매하고자 하는 소비자의 긍정적인 태도와 인지된 행동통제에는 정(+)의 영향을 미쳤지만, 주관적 규범에는 유의미하게 나타나지 않았다. 마지막으로, 소비자의 태도와 주관적 규범, 인지된 행동통제는 친환경 소비재를 구매하고자 하는 구매의도에 정(+)의 결과를 보였다. 환경오염과 기후변화, 뉴노멀 시대를 직면하여 친환경 소비재를 선호하는 소비자의 행동은 일시적인 현상이 아닌 문화와 트렌드로 자리매김 하고 있다. 본 연구는 결과를 통해 기업 내부환경관리의 활동인 내부적 GSCM에 대한 소비자의 인식이 구매의도에 미치는 영향에 대하여 고찰해 봄으로써, 기업의 내부환경관리가 최종 소비자의 구매 의사 결정에도 영향을 미칠 수 있다는 시사점을 제공하였다는 데 의의가 있다.
more초록/요약
This study examines the impact of consumers’ perception of a company’s internal environment management on their intention to purchase eco-friendly consumer goods. An internal green supply chain management (GSCM) framework, one example of a company’s internal environment management activities, was adopted to use with an extending theory of planned behavior. An online survey of consumers between the ages of 10 and 60 years who prefer to purchase eco-friendly consumer goods was conducted, and a total of 283 valid questionnaires were collected. The collected questionnaires were verified with a structural equation model using SPSS, AMOS. The results of the study are as follows. First, perception of internal environmental management had a positive effect on consumer attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control to purchase eco-friendly consumer goods. Second, perception of eco-design had a positive impact on consumers' attitudes and perceived behavioral control, but it did not have a significant impact on subjective norms. Finally, consumers' attitudes, subjective norms, and perceived behavioral controls showed positive effects on consumers’ intention to purchase eco-friendly consumer goods. Faced with environmental pollution, climate change, and the era of the “new normal,” consumers’ behavior toward purchasing eco-friendly consumer goods has become a culture and trend, not just a temporary phenomenon. The results of this study indicate that consumers’ perception of internal GSCM, a key activity for managing the internal environment of a company, can impact consumers’ purchase intention.
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