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청소년 시민참여 교육 사례연구 : K고등학교 '키비처' 활동을 중심으로

A Case Study on Civic Participation Education for Adolescents : With a focus on "Kibitzer" activities at K High School ,

김신혜 (Kim, Shin Hye, 서강대학교 교육대학원)

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초록/요약moremore
한국 사회에서 시민교육에 대한 관심이 높아지면서 자연스럽게 청소년 시민교육에 대한 논의와 증진을 위한 노력이 계속되고 있다. 특히 청소년 시민참여 교육의 강화를 위한 노력의 일환으로 청소년의 참여 기회를 학교 안은 물론 학교 밖으로까지의 확대를 모색하고 있으며, 이에 학교와 학생, 학부모 및 지역사회 네트워크 등 다양한 교육 주체들과 연계된 청소년 시민참여 교육 활동을 하는 것이 중요한 과제로 부상하였다. 이러한 흐름에 따라 청소년 시민교육에 관한 연구도 점차 늘어나고 있지만, 청소년 시민참여 교육을 통한 변화에 관련된 선...
한국 사회에서 시민교육에 대한 관심이 높아지면서 자연스럽게 청소년 시민교육에 대한 논의와 증진을 위한 노력이 계속되고 있다. 특히 청소년 시민참여 교육의 강화를 위한 노력의 일환으로 청소년의 참여 기회를 학교 안은 물론 학교 밖으로까지의 확대를 모색하고 있으며, 이에 학교와 학생, 학부모 및 지역사회 네트워크 등 다양한 교육 주체들과 연계된 청소년 시민참여 교육 활동을 하는 것이 중요한 과제로 부상하였다. 이러한 흐름에 따라 청소년 시민교육에 관한 연구도 점차 늘어나고 있지만, 청소년 시민참여 교육을 통한 변화에 관련된 선행연구를 분석한 결과, 대부분이 통계적 분석을 활용하여 수치상의 변화로 이를 검증하는 양적 연구로 접근하고 있음을 알 수 있었다. 따라서, 본 연구에서는 청소년 시민참여 교육을 통해 의식, 태도 등에서 나타나는 변화를 특정 척도 또는 설문 문항 등에 의해 제한적으로 살펴보는 것은 한계가 있을 수 있다고 보고 이를 보다 폭넓고, 심도 있게 살펴보고자 하였다. 이를 위해 청소년 시민참여 교육 사례연구를 수행하였고, 다음 세 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, K고‘키비처’청소년 시민참여 교육의 활동은 어떻게 이루어지고 있는가? 둘째, K고‘키비처’청소년 시민참여 교육은 지역사회와 어떻게 연계되어 활동하고 있으며, 그 의의는 무엇인가? 셋째, K고‘키비처’청소년 시민참여 교육 활동의 경험들은 학습자들에게 어떤 지속성과 확장성을 생성하였는가? 사례연구의 방법을 사용한 본 연구에서는 서울 소재 K고등학교‘키비처’ 활동 분석을 위한 문헌 조사와 K고 재학생 및 학부모들의‘키비처’활동을 참여 관찰하였고, 활동에 참여한 참여자 11명을 대상으로 심층 면담과 전화 인터뷰 및 메일을 통하여 자료를 수집하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, K고등학교‘키비처’활동은 학교 교육과정을 중심으로 인권, 평화, 환경, 다문화, 성평등, 난민 등 교육 내용을 고민하고, 시민참여 교육 방법으로 조직을 세워 활동을 전개해 나갔으며, 점차 지역사회 네트워크와 연계되어 다양한 영역의 활동을 진행하게 되었고, 현재도 활발히 진행 중이었다. 둘째, K고등학교‘키비처’활동은 체험과 봉사를 통한 따뜻한 시선으로 참여의 가치를 추구하기 위한 실천적 연대를 지향하는 활동을 보였고, 실제로 다양한 지역 네트워크와 연대를 확장해 나가며, 활동의 영역을 넓혀 나가고 있었다. 이러한 활동들은 학교 평생교육의 장으로써 마을 교육 거버넌스의 형성에 기여하며, K고의 특색 활동으로써 의의가 있었다. 셋째, K고등학교‘키비처’활동의 경험들은 개인적 성격과 가치관 및 세상을 바라보는 관점의 변화에도 영향을 미쳤으며, 자신의 경험을 녹여 낼 수 있는 생활 속 실천과 참여에 대한 고민이 새로운 조직을 만들기도 하고 또 관심을 이어나갈 수 있는 조직에 참여하는 등의 지속성과 확장성을 확인 할 수 있었다. 즉, 세계적으로 사고하고 지역적으로 행동하는 활동들을 지역사회 네트워크와 연대를 전개하면서 다양성을 존중하고 보편적인 가치를 추구하는 적극적이고 능동적인 시민으로서 참여의 사다리 가장 높은 곳을 지향하는 민주시민 ‘키비처’ 로 확장되고 지속되는 청소년 시민참여 교육이라 할 수 있었다. 끝으로, 본 연구자는 K고‘키비처’활동에서 청소년 시민참여 교육의 바람직한 형태의 요건을 찾고 싶었다. 그것은 바로 청소년 시민참여 교육에 대한 관심과 열정을 가진 전문교사를 양성하는 것 이외에도, 학부모, 학생, 지역사회에 기반한 다양한 프로그램 개발을 통한 지역사회 네트워크와의 유기적인 연대와 협력 관계 등이었다. 이를 통해 청소년 시민참여 교육이 일회성 이벤트가 아니라 인간의 존엄성과 권리를 존중하고 지지하는 교육 분위기 속에서 참여의 소중한 가치를 경험할 수 있는 청소년 시민참여 교육의 본보기가 될 수 있을 것이다. 아울러, 이러한 청소년 시민참여 교육 활동의 경험들이 청소년 삶에서 나타난 변화(지속성과 확장성)에 대해 밀도 있는 연구가 되기 위해서는 오랜 추적 관찰이 이루어져야 할 것이며, 다양한 사례 발굴을 통한 후속 연구가 활발히 이어지길 바란다.
초록/요약moremore
The growing interest in civic education in South Korean society has naturally led to ongoing efforts to discuss and promote civic education for adolescents. As part of these efforts to reinforce civic participation education for adolescents, in particular, there are attempts at expanding participa...
The growing interest in civic education in South Korean society has naturally led to ongoing efforts to discuss and promote civic education for adolescents. As part of these efforts to reinforce civic participation education for adolescents, in particular, there are attempts at expanding participation opportunities for adolescents inside the school. An important task has emerged that involves activities of civic participation education for adolescents linked with various subjects of education, including schools, students, parents, and community networks. Following this trend, research on civic education for adolescents is gradually increasing. The analysis results of previous studies on changes through civic participation education for adolescents, however, show that most of these studies focused on numerical changes based on statistical analysis and made a quantitative approach to test them. Thus, this study recognized potential limitations when looking into the changes of the adolescents' consciousness and attitudes through civic participation education in a restricted way through certain scales and survey items and decided to conduct a broader and more profound inquiry into them. This case study followed civic participation education for adolescents under three research questions: First, how are "Kibitzer" activities done at K High School for civic participation education for adolescents? Second, how are "Kibitzer" activities at K High School for civic participation education connected to the community? What is their significance? Third, what kind of continuity and expandability was formed in students after their experience with "Kibitzer" activities at K High School for civic participation education? In addition to a case study, the researcher conducted a literature study to analyze "Kibitzer" activities at K High School in Seoul and observed the "Kibitzer" activities of students and parents at the school. 11 participants in the activities were selected for an in-depth interview, phone interview, and mail interview to collect data. The findings were as follows: First, "Kibitzer" activities worked on such educational content as human rights, peace, environment, multiculture, gender equality, and refugees around the school curriculums, developed based on an organization through the method of civic participation education, and spread gradually to various areas in links with the community network. These activities are actively under progress today. Secondly, the "Kibitzer" activities at K High School were oriented toward practical solidarity to seek after the values of participation in a warm viewpoint through experience, volunteering, and expanded their solidarity with various local networks, in effect, broadening their scope. These activities contributed to the governance of town education as a venue of lifelong education in school and held significance as characteristic activities of K High School. Thirdly, the students' experience with the "Kibitzer" activities at K High School had impacts on changes to their individual personalities, values, and viewpoints of the world. They formed a new organization while having contemplation over practice and participation in life to have their experiences melting down. In addition, there was continuity and expandability as they particiated in organizations to keep their interest alive. In other words, they developed solidarity with the community network through activities of thinking globally and acting locally, growing into active and enthusiastic citizens to respect diversity and seek after universal values. They were receiving civic participation education for adolescents to expand and continue as democratic citizen "Kibitzers" oriented toward the highest point on a ladder of participation. Finally, the investigator searched for the requirements of civic participation education for adolescents in its desirable form in the "Kibitzer" activities at K High School and found organic solidarity and cooperation with the community network through the development of various programs based on parents, students, and the community in addition to the cultivation of professional teachers armed with interest and passion for civic participation education for adolescents. These findings offer a good example of civic participation education for adolescents to experience the precious values of participation in an educational atmosphere of respecting and supporting human dignity and rights as part of civic participation education for adolescents rather than a one-time event. Furthermore, changes (continuity and expandability) to the lives of adolescents due to experiences with activities of civic participation education for adolescents should be tracked and observed over a long period of time to conduct high-density research on the changes. An active follow-up study is also expected through the excavation of various cases.