예술고등학교 무용전공 학생들의 삶에 대한 내러티브 탐구
A Narrative Inquiry on the Experiences of Dance Major Students in the Art High School
초록/요약
본 연구는 예술고등학교 무용 전공 학생의 삶과 진로결정 과정에 관한 내러티브 연구로서 참여자들이 무용 전공자로서 받은 교육과 경험을 토대로 이야기하였다. 그 과정 속에서 무용을 시작하게 된 동기, 예술고 진학 과정, 예술고에서의 생활과 다양한 무용 활동, 앞으로의 진로계획에 대하여 탐색하였다. 연구 참여자로 무용 전공경력 5년 이상에 예술고등학교 무용 전공생 6명을 선정하였고, 연구자는 15년 이상에 무용 경력자로 그들과 같은 공감대를 갖고 있어 충분한 라포를 형성하여, 보다 심층적인 면담을 통해 자료를 수집하였다. 연구에 사용된 자료 분석 및 해석 방법은 내러티브 탐구로 이루어졌으며 자료의 분석 과정은 전사작업 된 면담자료를 읽어가며 연구 참여자들의 경험을 이해함으로써 이야기를 구성하였다. 자료의 해석 과정은 연구자의 시선으로 공통적인 요소들에 대한 의미를 부여하여, 이에 대한 의미를 크게 환상기, 잠정기, 현실기의 진로발달단계로 나누어 구체적으로 분석하였다. 본 연구를 통하여 무용 전공생들이 어떤 계기로 무용을 전공으로 선택하게 되었는지, 무용 경험을 통해 어떤 영향을 받았는지, 무용에 대한 자신의 가치관과 목표가 어떠한지 알 수 있었다. 앞으로도 계속해서 탄생할 무용 전공생들이 더욱 건강하고 긍정적으로 무용을 할 수 있도록 향후 이어질 후속 연구에서는 다양한 연구 방법을 사용한 연구들이 이루어질 것을 기대한다.
more초록/요약
This study is a narrative study on the life and career decision process of dance students at art high schools, based on the education and experience that participants received as dance majors. The researcher explored the motivation for dance majors to start dance, the process of entering an art high school, life in an art high school, various dance activities, and future career plans. Six dance majors from art high school were selected as participants in the study for more than five years, and the researcher has been a dancer for more than 15 years. They formed rapport with the same understanding and collected data through in-depth interviews. The data analysis and analysis methods used in the study consisted of narratives. The analysis process of the data consisted of stories by reading enterprise-wide interviews and understanding the experience of study participants. The interpretation process of the data gave meaning to common elements from the perspective of researchers, and the meaning was analyzed in detail by dividing them into the phases of development of the Fantasy, Tentative, and Realistic. Through this study, I was able to understand how dance majors chose dance as their major, how they were influenced by their dance experiences, and what their values and goals were. We hope that research using various research methods will be made in future follow-up studies so that dance majors who will continue to be born can dance healthier and more positively.
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